|
کدخبر: 191777

ساختار ستاد کرونا باید تغییر کند

در نشست ویژه کمیسیون بهداشت مجلس برای بررسی راهکار‌های کارشناسی مدیریت کرونا، بر ضرورت تغییر ساختار ستاد ملی مبارزه با کرونا، افزایش نیرو و گسترش واکسیناسیون تاکید شد.

سیاست داخلی ساختار ستاد کرونا باید تغییر کند

نشست کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی پیرو دستور ویژه محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی برای بررسی راهکار‌های کارشناسی مدیریت موج جدید کرونا کشور عصر روز گذشته (سه شنبه) در محل کمیسیون تلفیق با حضور تمامی مسئولان حوزه سلامت، وزارت کشور، قرارگاه کرونا، فرهنگستان علوم پزشکی، هلال احمر و سازمان بازرسی برگزار شد.

حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در پایان این نشست، گفت: جمع‌بندی نشست امروز در نشست فردای کمیسیون انجام و گزارش نهایی به رئیس مجلس ارائه خواهد شد.

قاسم جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت در این نشست با انتقاد از اینکه در پیک پنجم کرونا هیچ یک از اقداماتی که در دوره‌های قبل انجام گرفت، تکرار نشد، گفت: تنها راهی که در حال حاضر برای کاهش سرایت در کوتاه مدت پیش روی ما است، تعطیلی تجمعات خواهد بود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در حوزه تامین دارو نیز با مشکلاتی مواجهیم، به مشکل تامین سرم اشاره و عنوان کرد: علاوه بر سرم، در تامین دارو‌های مورد نیاز درمان کرونا نیز به منابع مالی نیاز داریم.

معاون درمان وزارت بهداشت افزود: ضرورت دارد در حوزه تامین دارو اعتباری فوری از یک منبع جدید در نظر گرفته شود.

علیرضا زالی نیز با اشاره به اینکه در حال حاضر ۹ هزار و ۳۰۰ بیمار کرونایی بستری در تهران وجود دارد، عنوان کرد: در حال حاضر روزانه بالغ بر ۲۵ هزار بیمار سرپایی به مراکز درمان مراجعه می‌کنند که میزان مراجعات فراتر از ظرفیت موجود بهداشت و درمان در پایتخت است.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران ضمن تاکید بر ضرورت تعطیلی دو هفته‌ای تهران عنوان کرد: بسیاری از سرایت‌های این بیماری در مراکز تجمع از جمله مترو و مراکز اداری صورت می‌گیرد.

وی بر موضوع توسعه حفاظت‌های فردی تاکید و خواستار توجه بیش از پیش مسئولان به موضوع درمان در منزل شد.

زالی با بیان اینکه برخی از دارو‌های کرونایی پوشش بیمه‌ای ندارند که باید در این زمینه اقدامات فوری صورت گیرد.

وی تاکید کرد: متاسفانه ویروس دلتا به گونه‌ای است که اگر یک نفر از اعضای یک خانواده دچار آن شود، حتی در صورت رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی سایر اعضای خانواده نیز به آن مبتلا خواهند شد.

حسین قناعتی از کارشناسان مقابله با کرونا نیز در این نشست با تاکید بر اینکه متاسفانه موج پنجم کرونا کوچک انگاری شده است، بر مدیریت و فرماندهی واحد در مبارزه با موج پنجم کرونا تاکید کرد.

وی با بیان اینکه ضرورت دارد مردم از میزان خطر و ابعاد کرونای دلتا باخبر باشند، گفت: همچنین نیاز است یک ستاد خبررسانی برای اطلاع رسانی دقیق به مردم درخصوص ابعاد این بیماری ایجاد شود.

تقی ریاحی مدیرعامل مجتمع آموزشی، درمانی و پژوهشی رسول اکرم (ص) نیز با بیان اینکه پیشنهادات ما در این جلسه مشخص است، گفت: در حال حاضر غیر از تعطیلی تمامی تجمعات در تهران و شهر‌های قرمز، هیچ راه حل دیگری نداریم.

وی با تاکید بر اینکه کادر درمان فشار بسیار زیادی را در درون بیمارستان‌ها به دوش می‌کشد، پشت درب‌های بیمارستان‌ها نیز فشار زیادی را احساس می‌کنند، گفت: برای مواجهه با کرونا نیاز به نظامی گری است، تجربه‌ای که تمام جهان از آن بهره می‌برند و در حال حاضر برای کاهش فشار از روی دوش کادر درمان، تعطیلی تنها راه حل پیش روی ما است.

میرزابیگی رئیس سازمان نظام پرستاری نیز با تاکید بر اینکه بازسازی اعتماد عمومی مردم در شرایط کنونی ضرورت دارد، عنوان کرد: دولت جدید باید بازنگری جدی در ترکیب اعضای ستاد ملی مبارزه با کرونا داشته باشد.

وی یادآور شد: علاوه بر تغییر اعضای ستاد، تغییر روش‌ها نیز یک ضرورت است. افزون بر این تغییر روش واکسیناسیون نیز مسئله‌ای است که باید دنبال کرد.

رئیس سازمان نظام پرستاری کشور، تقویت سیستم مراقبت در منزل برای کاهش فشار از دوش بیمارستان‌ها را ضروری دانست و خواستار کنترل سفر‌ها در مقطع کنونی شد.

مریم حضرتی معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه بیشتر از ۱۷ ماه است که کادر پرستاری کشور بدون لحظه‌ای توقف مشغول کار و فداکاری هستند، گفت: طی سالیان گذشته اتفاق بسیار خوبی در حوزه جذب پرستار افتاد به طوری که ۲۷ هزار نیرو جذب شدند، اما سوال این است به چه میزان به ظرفیت تخت‌های بیمارستانی ما اضافه شد؟

وی با بیان اینکه در حال حاضر به شدت دچار کمبود نیرو هستیم، تصریح کرد: ۳۵ درصد نیرو‌های پرستاری ما شرکتی هستند و از مزایای کارکنان رسمی و قراردادی بی بهره اند و در حال حاضر تنها با ماهی ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اینگونه فداکاری می‌کنند. سوال این است که آیا نباید کسی که در این شرایط سخت با حدود ۱۰ سال سابقه اینچنین ازخودگذشتگی می‌کند را بدون آزمون استخدامی جذب کرد؟ این افراد تمام تجربیات لازم برای جذب شدن به عنوان یک پرستار حرفه‌ای را دارند.

نادر توکلی معاونت درمان دانشگاه نیز با بیان اینکه برای مواجهه با ویروس سویه دلتای کرونا لازم است آرایش شبهه نظامی به خود بگیریم و تعطیلی کامل را اجرایی کنیم، افزود: در کنار این تعطیلی ها، انجام واکسیناسیون به صورت جهادی آن هم با استفاده از ظرفیت همه سازمان‌ها و دستگاه‌ها ضرورت دارد.

وی در توضیح میزان تاثیرگذاری واکسیناسیون در سنین بالای ۶۰ سال با ارائه آماری گفت: پیش از واکسیناسیون، ۶۰ درصد از افراد بالای ۶۰ سال پس از ابتلا به کرونا بستری می‌شدند، در حالی که در حال حاضر آمار‌ها نشان می‌دهد این رقم در میان افراد بالای ۶۰ سال به ۳۰ درصد کاهش یافته است. همچنین مرگ و میر در میان افراد بالای ۷۰ سال در حدود ۱۸ درصد بود که در حال حاضر این رقم نیز به ۷ درصد رسیده است.

معاونت درمان دانشگاه با بیان اینکه در زمینه شیوع موج پنجم کرونا ساده انگاری صورت گرفته، عنوان کرد: ۸۰ درصد زنجیره انتقال در تجمعات غیررسمی شکل می‌گیرد. در مقطع کنونی ضرورت دارد بر روی موضوع استراتژیک دپوی دارو و اکسیژن تمرکز داشته باشیم.

نفیسه حسینی یکتا نایب رئیس انجمن علمی طب سنتی ایران با بیان اینکه استفاده از ظرفیت طب سنتی در مقطع کنونی می‌تواند کمک کننده بهبود شرایط فعلی باشد، افزود: استفاده از سلاح امن طب سنتی در شرایطی که بسیاری از درمان‌های این حوزه کارآزمایی بالینی شده، می‌تواند اثربخش باشد، ولی ما شاهد این هستیم که در طرح‌های مبارزه با کرونا از طب سنتی استفاده نمی‌شود. برای مثال طب سنتی در طرح شهید سلیمانی جایی نداشت.

وی یادآور شد: متاسفانه در حال حاضر با وجود اینکه مداخلات دارویی طب سنتی با کمترین عارضه همراه بوده، اما در ستاد ملی کرونا، هیچ تصمیمی برای استفاده از طب سنتی اتخاذ نشده است.

علیرضا منافی رئیس بیمارستان امام حسین (ع) نیز با بیان اینکه این روز‌ها در کادر درمان خستگی بسیار زیادی وجود دارد، گفت: ضرورت دارد دو مصوبه فوری و روحیه بخش در زمینه استخدام پرستاران که قابل اجرا نیز باشد، به تصویب برسانیم تا نهایتاً در هفته آینده شاهد تزریق یک روحیه امیدبخش به کادر درمان باشیم.

محمد فتحی رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز نیز با تاکید بر اینکه ضرورت دارد در مقطع کنونی از ظرفیت بخش خصوصی برای واکسیناسیون استفاده شود، گفت: مجوز‌های لازم در این خصوص باید هر چه سریعتر صادر شود.

وی خواستار افزایش اختیارات و استقلال دانشگاه‌ها شد و گفت: در جذب نیروی انسانی و توزیع تجهیزات بهداشتی باید اختیارات بیشتری به دانشگاه‌ها داده شود.

محمد جهانگیری معاون سازمان نظام پزشکی نیز با بیان این هشدار که روز گذشته ۴۰ هزار تست پی سی آر مثبت داشتیم، افزود: مهمترین رکن در مبارزه با کرونا در دو حوزه پیشگیری و تقویت کادر درمان است که در حال حاضر کادر پزشکی مستهلک شده است.

وی با تاکید بر اینکه ستاد ملی کرونا باید برنامه میان مدت و بلند مدت برای مبارزه با کرونا داشته باشد، اضافه کرد: در زمینه کرونا نیازمند یک رفتار و مدیریت واحد هستیم.

بیژن صدری زاده نماینده فرهنگستان علوم پزشکی با اعلام اینکه طی چند روز گذشته سیاست‌های نحوه مواجهه با کرونا به دولت جدید ارائه شد، گفت: موضوع آموزش عمومی مسئله بسیار مهمی است که از کنار آن نباید به سادگی عبور کرد.

وی با تاکید بر اینکه واکسیناسیون باید با سرعت بیشتری توسعه یابد، ادامه داد: برای انجام هر کاری تعهد سیاسی بالا و عزم راسخ به علاوه مشارکت مردم نیاز است. تعطیلی کامل شهر‌ها تیغ دولبه‌ای است که باید همه جوانب آن را در نظر گرفت.

حمید پور اصغری معاون سازمان برنامه و بودجه با تاکید بر اینکه برای مواجهه با کرونا باید برنامه جامع و عملیاتی داشت، تصریح کرد: همه اقدامات لازم در این زمینه باید مسئول داشته باشد تا مشخص شود برای به نتیجه رسیدن هر گامی به چه میزان تامین مالی نیاز داریم.

وی تصریح کرد: سال ۱۳۹۹ علاوه بر اعتبارات مصوب بابت بیماری کرونا، ۲۸ هزار میلیارد تومان به حوزه بهداشت و درمان اختصاص یافت. در سال جاری نیز اعتبارات حوزه بهداشت و درمان رشد ۸۵ درصدی داشته است.

معاون سازمان برنامه و بودجه با تاکید بر اینکه در حال حاضر برای واکسیناسیون به هیچ عنوان مشکل ارزی و ریالی نداری، تصریح کرد: در صورتی که واکسن در داخل به هر میزانی تولید شود، آماده خرید آن هستیم و در صورت رفع موانع واردات واکسن نیز بلافاصله می‌توانیم نسبت به تامین اعتبار آن اقدام کنیم، بنابراین واکسیناسیون در کشور باید سرعت گیرد.

وی فرآیند تبدیل وضعیت کادر درمان شرکتی به قراردادی را نیز مشمول مرور زمان بیش از حد متعارف دانست و گفت: در این زمینه آمادگی لازم برای تبدیل وضعیت ۳۰ کادر درمان وجود دارد.

همایون سامه یح نجف آبادی نماینده کلیمیان ایران در مجلس یازدهم نیز با انتقاد از اینکه حتما باید بحرانی در کشور شکل بگیرد تا ما اینچنین گرد هم جمع شویم و چاره اندیشی کنیم، عنوان کرد: در حال حاضر بیش از ظرفیت بیمارستان‌ها مراجعه به کادر درمان صورت می‌گیرد و با یکب بحران جدی مواجهیم.

وی با تاکید بر اینکه اگر تعطیلی کامل در کشور صورت نگیرد، تلفات زیادی را متحمل خواهیم شد، افزود: با توجه به وعده‌های داده شده در نشست امروز برای تامین واکسن، افزایش مراکز واکسیناسیون، واردات و تولید داخل آن ضرورت دارد.

عبدالحسین روح الامینی نجف آبادی نماینده تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس با بین اینکه اگر بپذیریم در شرایط بحران و جنگ قرار داریم، باید تصمیماتی با اقتضای این شرایط اتخاذ کنیم، گفت: در حال حاضر شاهد خلأ‌های تصمیم گیری بین وزارت کشور و وزارت بهداشت هستیم که این موارد باید هر چه زودتر اصلاح شود.

وی ضمن تاکید بر تغییر ساختار ستاد ملی کرونا تاکید کرد: اعضای این ستاد که با تغییر دولت تغییر خواهند کرد، اما برنامه‌های ستاد نیز باید تکمیل شود.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس عنوان کرد: در شرایط کنونی نباید دانشگاه‌ها را تعطیل کنیم و باید با ارسال فراخوان‌هایی از ظرفیت دانشجویان سال‌های پایانی استفاده شود. در مقطع کنونی نباید دنبال مقصر گشت، چرا که در شرایط بحرانی و جنگی قرار داریم و زمانی برای پیدا کردن مقصر نداریم.

علی اصغر باقرزاده نمایده مردم بابلسر و فریدونکنار نیز در این نشست با بیان اینکه محدودسازی و قرنطینه باید به شکل جدی دنبال شود، افزود: تصمیمات در زمینه کرونا مانند زنجیری بهم تنیده بهم متصل است و یک اشتباه عواقب جبران ناپذیری دارد.

وی با انتقاد از اینکه واردات دستگاه سی تی اسکن ممنوع شده است، گفت: با چه استدلالی چنین تصمیمات اشتباهی اتخاذ می‌شود. در حال حاضر شهر بابلسر با وجود برخورداری از جمعیت ۱۷۰ هزار نفری، اما از نبود یک دستگاه سی تی اسکن رنج می‌برد، این نشان دهنده فقدان یک مدیریت واحد است.

محمدعلی محسنی بندپی نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس یازدهم با اشاره به اینکه این جلسه به دستور رئیس مجلس تشکیل شده و سوال ما این است که خروجی این جلسه چه خواهد بود، گفت: وقتی بحران آب در خوزستان ایجاد شده رقمی معادل یک هزار و ۵۰ میلیارد تومان به این موضوع اختصاص یافت. آیا منتظریم که مرگ و میر جان تک تک عزیزانمان را بگیرد و آن وقت چاره اندیشی کنیم؟

وی تصریح کرد: انتظار دارم علاوه بر خانواده بهداشت و درمان، وزارت تعاون، وزارت صمت و سایر مسئولان نیز پای کار بیایند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با یادآوری اینکه تعطیلی شهر‌ها کار راحتی نخواهد بود، تصریح کرد: باید برای سفر‌ها نیز محدودیت‌های جدی اعمال کنیم و هر کس که اقدام به سفر می‌کند را به شهر خود بازگردانیم.

سیدمرتضی خاتمی نماینده مردم ماهنشان و ایجرود و دهستان‌های بوغداکندی و قلتوق نیز با بیان اینکه متاسفانه فرصت طلایی برای واکسیناسیون را از دست دادیم، گفت: در حال حاضر هیچ اولویتی بالاتر از کرونا در کشور وجود ندارد. همه دستگاه‌ها باید از ظرفیت‌های خود برای مبارزه با کرونا استفاده کنند.

وی بر جذب نیرو‌های شرکتی کادر درمان تاکید و عنوان کرد: بزرگترین ضعف ما این است که نتوانستیم از ظرفیت‌های موجود در کشور استفاده کنیم.

زهرا شیخی نماینده مردم اصفهان در مجلس یازدهم نیز در این نشست با بیان اینکه در زمینه مبارزه با ویروس کرونا، ستاد ملی مبارزه با کرونا تصمیم گیرنده است و مصوباتش در حکم قانون است، خواستار تعیین یک مسئول ویژه در مقطع کنونی دوران انتقال دولت برای مدیریت بحران کرونا شد و گفت: لازم است این مسئول ویژه سرپرست کارگروهی شود که مسائل بحران کنونی را بررسی و با ارائه پیشنهادات ویژه به ستاد ملی و مجلس، هر نوع تصمیمی برای کنترل بحران را عملیاتی کند.

وی با تاکید بر اینکه سلامت مردم بازیچه نیست، عنوان کرد: متاسفانه برخی از مردم گلایه دارند و اظهار می‌کنند که به بهانه کرونا معیشت و سلامتشان معامله شده است و جیب برخی افراد پر شده و جیب مردم خالی. در این شرایط باید برای مردم پاسخ داشته باشیم و خود را در پیشگاه خداوند پاسخگو بدانیم.

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در این نشست با بیان اینکه کرونا در هیچ کشوری تمام نشده است، گفت: راه مقابله با ویروس کرونا علیرغم پیچیدگی‌ها روشن است و موضوع پیچیده‌ای نیست. متأسفانه در حوزه نظارت، اجرا و رعایت پروتکل‌ها دچار ضعف هستیم و موضوع واکسن را نباید بسته جاگانه‌ای ببینیم و رعایت پروتکل‌ها مهمتر است.

وی افزود: البته پیامد رفت و آمد‌ها نیز مشکل‌زا شده است و پیشنهاد می‌کنیم هرگونه عبور و مرور خودرو‌های غیربومی به شهر‌های قرمز و زرد ممنوع شود. ضریب اشغال تخت‌ها در برخی مناطق افزایش یافته و نیاز است به جای جریمه ممنوعیت اعمال کنیم و باید آن را سفت و سخت گرفت و همچنین از ارائه مجوز توسط فرمانداری جلوگیری شود و باید کمیته‌ای در این رابطه نظر دهد.

رئیسی یادآور شد: همچنین باید تعطیلی ادارات بعد از ممنوعیت تردد در دستور کار قرار گیرد و ظرفیت ادارات حداکثر یک سوم باشد.

سید موید علویان رئیس نظام پزشکی تهران در این نشست یادآور شد: باید بر تردد‌ها نظارت جدی اعمال شود و باید دید که افرادی که سفر می‌روند چه کسانی هستند، اگر کارمند دولت هستند باید دو هفته بدون حقوق در منزل قرنطینه شوند. همچنین بخشودگی مالیات شامل افرادی که به سفر می‌روند، نشود. نظام پذیرش پیشنهاد‌ها امروز باید فعال شود.

مسئولی از دادستانی کل در این نشست با تأکید بر اینکه با توجه به شرایط موجود بهترین اقدام قطع زنجیره است، گفت: یکی از فاکتور‌های قطع زنجیره واکسیناسیون است و در حال حاضر واکسن به اندازه کافی در سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت موجود است، اما پایگاه‌های واکسیناسیون به اندازه کافی وجود ندارد بنابراین نیاز است این پایگاه‌ها توسعه یابد.

وی ادامه داد: همچنین باید در ارائه مجوز واکسن داخلی تسریع کرد تا واکسیناسیون به سرعت انجام شود و طرح شهید سلیمانی نیز با جدیت و به صورت کامل اجرایی شود.

مداح در این نشست با تأکید بر ضرورت توجه به تصمیمات زیرساختی گفت: هر چه فاصله‌ها بیشتر و مبتلایان شناسایی شوند در بهبود شرایط موثر است البته برخی مراکز منشأ گسترش بیماری هستند، نیاز است واکسیناسیون را گسترش دهیم.

حسن ابوالقاسمی رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) در ادامه با تأکید بر ضرورت تعطیلی کشور گفت: اگر به رعایت پروتکل‌ها و تعطیلی و اعمال محدودیت‌ها توجه نشود فوتی‌ها افزایش خواهد یافت بنابراین باید سختگیری‌های محلی را اعمال کرد. متأسفانه علیرغم تمامی تلاش‌ها، سواد سلامت و اطلاعات مردم در زمینه کرونا پایین است، زیرا از تمامی ابزار‌ها به درستی استفاده نکرده‌ایم.

وی ادامه داد: مهمانی‌های خانوادگی کلید انتشار بیماری کرونا است و مردم این مسائل را رعایت نمی‌کنند.

جلیل کوهپایه زاده اصفهانی رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی ایران در این نشست یادآور شد: محدودیت هوشمند موضوعی چند وجهی است و به این مهم برای کاهش انتقال بیماری نیاز داریم، همچنین باید به آموزش مردم نیز توجه کرد.

وی ادامه داد: علیرغم اینکه تمامی سازمان‌ها باید با هم همکاری لازم را داشته باشند، اما متأسفانه هنوز آرایش بحران را نگرفته‌اند بنابراین باید آن‌ها را مکلف کرد همچنین نیاز به گفتمان واحد برای اعتماد سازی و تخصیص اعتبارات کافی و افزایش نیروی انسانی است.

خسرو صادق نیت رئیس مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) با بیان اینکه بار اصلی مشکلات بر روی بیمارستان‌ها است، گفت: با کمبود پرسنل مواجه هستیم و نیاز است واکسیناسیون خانواده کادر درمان و همچنین پرداخت کارانه پرسنل مورد توجه قرار گیرد، بیمارستان‌ها با مشکلات مادی و نقدینگی مواجه هستند و نیاز است مورد حمایت قرار گیرد.

محمدجواد کولیوند قائم مقام وزیر کشور در امور مجلس با بیان اینکه ستاد ملی کرونا مخالف تعطیلی نیست، گفت: تاب‌آوری مردم کاهش پیدا کرده است و در صورت تعطیلی باید مشوق‌هایی برای صنوف در نظر گرفت. وزارت کشور مسئول هماهنگ‌کننده بین دستگاهی است و برای تعطیلی‌ها باید از لحاظ روانی جامعه را آماده و حمایت کرد.

مدیر کل درمان معاونت بهداد ناجا در این نشست با تأکید بر ضرورت افزایش پایگاه‌های واکسیناسیون گفت: نیروی انتظامی برای کنترل هوشمند تردد‌ها آمادگی دارد و باید شرایط کنترل فراهم شود.

مدیرکل بحران ناجا در این نشست گفت: باید همه دستگاه‌ها در رابطه با تعطیلات حمایت کنند و مصوبات باید قطعیت و حتمیت داشته باشد و بیماری کرونا باید اولویت همه دستگاه‌ها باشد و باید چیزی را تصویب کنیم که قابلیت اجرا داشته باشد.

علیرضا عسگری، مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر در این نشست گفت: اقتصاد سلامت رها شده و برای کنترل وضع موجود باید سطح رهاشدگی را کاهش داد و نیاز است تأمین منابع مالی بیمارستان‌ها و تسریع در واکسیناسیون در دستور کار قرار گیرد. وضعیت واکسن در هلال احمر مطلوب است و حداقل ۵۰۰ مرکز داریم که می‌توانند به واکسیناسیون کمک کنند.

محمدرضا شانه ساز رئیس سازمان غذا و دارو در این نشست گفت: در رابطه با واکسیناسیون در تلاش هستیم که تا پایان آبان نزدیک به ۸۰ میلیون دز واکسن وارد کنیم و همچنین باید رعایت پروتکل‌ها نیز مورد توجه جدی قرار گیرد و کاهش ورودی بیمار داشته باشیم.

وی افزود: به گایدلاین تجویز دارو‌های کرونا باید توجه شود و در سامانه تیتک دارو‌ها را ردیابی کنیم.

قاسم جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با تأکید بر اینکه تصمیماتی که اتخاذ می‌کنیم باید کار وزیر آینده بهداشت را راحت‌تر کند، گفت: بحث محدودیت‌ها باید در جلسه‌ای جداگانه بررسی شود، همچنین باید واکسیناسیون توسعه یابد؛ همچنین نیاز است استخدام نیرو در دستور کار قرار گیرد و نیرو‌های شرکتی جذب شوند و به مطالبات پرسنل توجه شود تا انگیزه آن‌ها افزایش یابد.

مسئولی از سازمان بازرسی با تأکید بر اقناع‌سازی مردم گفت: اقناع‌سازی مردم را باید به خواست مردم تبدیل کنیم و رسانه و صدا و سیما این موضوع را مورد توجه قرار دهند. همچنین عدم رعایت پروتکل‌ها و نبودن برخی پروتکل‌ها مشکل‌ساز شده است و می‌طلبد از دید ساختاری و سیاست‌گذاری ستاد ملی کرونا تبدیل به ستاد مدیریت بحران شود و اقتدار تصمیم‌گیری و صدای واحد داشته باشیم.

وی ادامه داد: متأسفانه نظام سلامت ید واحد نیست و جزیره‌ای عمل می‌کند. استراتژی قطع زنجیره است و عدم اجرای نسخه الکترونیک یکی از عوامل موثر تجمع مردم در آزمایشگاه و بیمارستان‌ها است.

یحیی ابراهیمی نماینده دلفان و سلسله در مجلس در این نشست با بیان اینکه هدف ما این است که یک راهکار کوتاه مدت برای کنترل بیماری داشته باشیم، تصریح کرد: متأسفانه شاهد چند صدایی و فقدان صدای واحد از ستاد ملی کرونا هستیم.

وی با تأکید بر ضرورت رعایت جدی پروتکل‌ها و همچنین ردیابی بیماران گفت: راهبرد ما در کرونا باید پیشگیری باشد نه درمان و در این رابطه نیاز است حاکمیت پای کار بیاید و تنها یک وزارتخانه درگیر نباشد. همچنین واردات واکسن توسط بخش خصوصی مورد توجه قرار گیرد و یک شبکه تلویزیونی مختص کرونا داشته باشیم؛ همچنین مدیریت فضای رسانه‌ای باید واحد باشد و اختیار تام به استانداران داده شود و یک شعبه ویژه در شهرستان برای رسیدگی به تخلفات کرونا ایجاد شود.

فاطمه محمدبیگی نماینده قزوین و آبیک و البرز در مجلس با بیان اینکه در جنگ بیولوژیک به تمام معنا قرار داریم و تعداد فوتی‌های کرونا بیشتر از عملیات‌های جنگی است، گفت: این موضوع بیانگر قرار داشتن در وضعیت فوق جنگی است بنابراین برخوردمان نیز باید جنگی باشد و داشبورد آنلاین داشته باشیم و نیاز است در شرایط فعلی همه دستگاه‌ها با هم همکاری کنند.

وی ادامه داد: باید از پژوهشگران و تولید واکسن داخلی حمایت کرد و همچنین استخدام نیرو مورد توجه قرار گیرد؛ طرح تقویت نظام بهداشتی کشور، ردیابی موبایل‌ها و تشکیل سنگر‌های بخش خصوصی و استفاده از انواع طب‌های مکمل سنتی باید در دستور کار قرار گیرد. ستاد کرونا نیز نیاز به تغییر ساختاری جدی دارد.

سیدمسعود خاتمی نماینده گلپایگان و خوانسار در مجلس با بیان اینکه در شرایط بحرانی قرار داریم، گفت: کادر سلامت خسته است و نیاز است خروجی این جلسات حل بحران باشد؛ بحث سرم نباید مزید بر علت شود و کادر پرستاری باید مورد حمایت قرار گیرد و مشکلات به صورت اورژانسی حل شود، همچنین حمایت اقتصادی از بیمارستان‌ها مورد توجه قرار گیرد.

سیدجلیل میرمحمدی میبدی نماینده تفت و میبد در مجلس در این نشست گفت: نیاز است بر تعطیلی‌ها نظارت انجام شود و همچنین به رعایت پروتکل‌ها توجه جدی شود و همچنین نیاز است بیمه‌ها هزینه تست کرونا را پوشش دهند. هزار میلیارد تومان برای واکسیناتوری واکسن نیاز داریم و باید همه پای کار بیایند و پدافند عامل را پای کار بیاوریم و اختیارات ستاد استان‌ها مورد توجه قرار گیرد.

محسن فتحی نماینده سنندج و دیواندره و کامیاران در مجلس با تأکید بر ضرورت پوشش بیمه‌ای تست کرونا گفت: باید از کادر درمان حمایت شود و مبالغ فوق العاده خاص افزایش یابد. همچنین کارانه پرستاران افزایش داده شود.

ملک فاضلی نماینده سراوان، سیب، سوران و مهرستان در مجلس در این نشست گفت: با بحران مواجه هستیم و متأسفانه به واکسیناسیون به خوبی توجه نشد و نیاز است این مهم در دستور کار قرار گیرد.

منبع: خانه ملت

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها