|
کدخبر: 184250

نامه گلایه آمیز دامداران به دفتر رهبر انقلاب

دامداران در نامه‌ای به دفتر رهبر انقلاب با اشاره به اینکه قیمت تمام شده تولید شیرخام حدود ۸,۵۰۰ تومان است، از خرید این محصول با نرخ مصوب دولتی ۴,۵۰۰ تومان گلایه کردند.

سیاست داخلی نامه گلایه آمیز دامداران به دفتر رهبر انقلاب

اتحادیه سراسری دامداران ایران در نامه‌ای به دفتر رهبر انقلاب با اشاره به اینکه قیمت تمام شده تولید شیرخام حدود ۸,۵۰۰ تومان است، از خرید این محصول با نرخ مصوب دولتی ۴,۵۰۰ تومان گلایه کرد.

به استحضار می‌رساند اتحادیه مرکزی تعاونی کشاورزی دامداران ایران تنها تشکل خصوصی در زمینه تولید شیر و گوشت کشور و نماینده یک میلیون و سیصد و پنجاه هزار دامدار است که در واقع در حدود ۱۲۰۰ شرکت تعاونی شهرستانی فعالیت می‌کنند و توسط ۳۳ اتحادیه استانی زیرمجموعه اتحادیه مرکزی هستند.

چند سال است که قیمت تمام شده تولید شیر با روش علمی با لحاظ قیمت نهاده‌های دامی، هزینه‌های کارگری، استهلاک سرمایه و هزینه‌های آب، برق و انرژی محاسبه و به دولت تقدیم می‌شود ولی متأسفانه در حال حاضر قیمت اجباری خرید این تولید ارزشمند ۴,۵۰۰ تومان و قیمت تمام شده ۸,۵۰۰ تومان است.

اکنون که با مشکلات بسیار زیاد و عدیده اقتصادی به خصوص تأمین نهاده‌ها از جمله یونجه، کاه و سیلوی علوفه‌ای با قیمت ۳ برابری و خشکسالی مواجه هستیم، لذا با لحاظ ضرر و زیان فراوان تمامی اعضا دامداران اتحادیه سوال شرعی ما از دفتر مقام معظم له این است که با لحاظ حکم شرعی معاملات و عقود اسلامی «معاملات حرام: تقلب و غش در معامله و همچنین تدلیس و کمک به ظالم در ظلمش، حرام و روشن است که علت ممنوع بودن این نوع معاملات، صرفاً مسائل اخلاقی است که در اولی و دومی مراعات خریدار و فریب ندادن او و در سومی کمک نکردن به ظلم است» آیا خرید شیر تولیدی با قیمت تمام شده حدود ۸,۵۰۰ تومان با قیمت مصوب دولتی ۴,۵۰۰ تومان جایز و حلال است؟

منبع: مهر

ارسال نظر