|
کدخبر: 183921

رئیسی: اژه‌ای دارای روحیه انقلابی است

رییس سابق قوه قضاییه تاکید کرد: محسنی اژه‌ای دارای روحیه انقلابی است و تطورات زمانی ایشان را دچار چرخش نکرده و بر مبانی انقلابی همواره پایبند هستند.

سیاست داخلی رئیسی: اژه‌ای دارای روحیه انقلابی است

 «سید ابراهیم رییسی» پیش از ظهر امروز در مراسم تودیع و معارفه رییس جدید قوه قضاییه گفت: لازم است در ابتدا شکرگزار حضرت حق باشم چرا که در این مدت، آمدن از آستان قدس کار آسانی نبود ولی مقام معظم رهبری فرمودند دعا می‌کنم خداوند خیر دنیا و آخرت نصیب فرماید و امروز در ابلاغی که فرمودند، محبت ایشان و مردم، سرمایه بزرگی برای دستگاه قضایی و این حقیر است.

وی با بیان اینکه این محبت و اعتماد سرمایه‌ای است که باید شاکر آن بود، اظهار داشت: به خاطر انتصاب بسیار شایسته در دستگاه قضایی تشکر و تقدیر می‌کنم. من ۳۶ سال است که از نزدیک با آقای محسنی همکار هستم و در این مدت، آنچه از ایشان دیدم، صلاحیت‌های عملی و تسلط بر مبانی و حقوق است. ایشان قاضی توانمندی است و نسبت به دستگاه قضایی بسیار آشنا هستند.

رییس‌جمهور منتخب، محسنی اژه‌ای را دارای روحیه انقلابی دانست و تصریح کرد: تطورات زمانی ایشان را دچار چرخش نکرده و بر مبانی انقلابی همواره پایبند هستند. در این مدت که من افتخار خدمت در دستگاه قضایی را داشتم، ایشان در مسئولیت معاونت اول، نقش مهمی در انتصاب مدیران عالی و قضات و مدیریت پرونده‌های مهم در کنار دادستان کل کشور و... موجب آرامش می‌شد.

رییسی با بیان اینکه اژه ای مشاوری امین برای همه قضات و بنده بود، خاطرنشان کرد: جایگاه ایشان بسیار ارزشمند بود. از همه عزیزان و مسئولان دستگاه قضا و قضات تشکر می‌کنم. خواسته‌هایی که داشتیم گاهی با امکانات دادگستری‌ها متناسب نیست. کمبود نیروی انسانی گاهی تا ۴۰، ۵۰ درصد کمتر بود. کمبود قضات داشتیم.

وی گفت: علیرغم شرایط کرونایی با همه توان شبانه‌روز تلاش کردیم و عزیزان کارنامه‌ای ارائه دادند که موجب اظهارنظر رهبر معظم انقلاب در روز هفتم تیر امسال شد و این سند افتخاری برای قوه قضاییه و همکاران عزیز است. من یقین دارم با مدیریت آقای محسنی و ابتکار عمل ایشان و همکاران خوبی که در قوه قضاییه داریم، گام‌های بلندی برداشته خواهد شد.

رییس‌جمهور منتخب در ادامه تحول را یک ضرورت برای قوه قضاییه عنوان کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب، شخصیت امام را به عنوان امام تحول تبیین کردند و فرمودند امام، امام تحول با این ویژگی‌ها است. دستگاه قضایی در بستر گام دوم نیاز به تحولی داشت و این تحول هم در سندی که تهیه شده دیده شده است  و ان‌شاءلله این سند هر سال ارتقا پیدا کند و به اینجایی که الان هست، بسنده نشود.

رییس جمهوری منتخب ادامه داد: ما همان ابتدا که کار را شروع کردیم، سندی که تقدیم رهبر معظم انقلاب کردیم با سند امروز متفاوت است. این سند ارتقای یافته‌ای است که خدمت همه عزیزان است. باز هم در تلاش‌های بعدی گام‌های بلندی برای ارتقاء بیشتر این سند برداشته خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: تلاش من در این مدت این بوده که تحقق موارد هشت‌گانه‌ای که رهبری در ابلاغ فرمودند را با همکاران عزیز دنبال کرده و تلاش کنیم آنچه که از وعده یا خواسته است به صورت سند درآید که پیش‌روی همه همکاران برای پیگیری و تحقق بماند و تلاش شد حرکت برنامه محور باشد و این حرکت همواره می‌تواند پایدار بوده و تداوم داشته باشد.

رییس‌جمهوری منتخب توجه به سه موضوع کرامت مردم، ارباب رجوع و همکاران را سه نکته مهم در سال گذشته و سال جاری عنوان کرد و گفت: موضوع دیگر توجه به مبارزه با فساد به عنوان یک محور اصلی و توجه به حمایت از تولید بعنوان سخن سال بود.

رییسی بیان کرد: همکاران همت کردند و تا جایی که برایشان امکان داشت، تلاش کردند و باید از همه نهادها و دستگاه‌هایی که با قوه قضاییه همکار بودند، از نیروی انتظامی، مجلس شورای اسلامی، از عزیزانی که در دولت کمک کردند و از نهادهای مختلفی که با قوه قضاییه همکار و همراه هستند، قدردانی کنم 

وی عنوان کرد: اگر موفقیتی در قوه قضاییه بوده که امروز مورد توجه است مربوط به تک تک همکاران است. ممکن است من سخنی را به عنوان مسئول بیان کنم اما مربوط به اقدامات تک تک همکاران است که این افتخار را رقم زدند. این سند مربوط به همه تلاش‌هایی است که افرادی بی‌نام و نشان در دستگاه قضا انجام دادند.

رییس‌جمهور منتخب با اشاره به ویژگی‌های محسنی اژه‌ای گفت: ایشان اکنون در جایگاه رییس قوه قضاییه حضور دارند، اما در بسیاری از پیشرفت‌ها نقش داشتند و همواره تلاششان این بوده که بی‌نام و نشان ظاهر شوند یعنی کارشان باشد اما اسم خودشان در بسیاری از جاها نباشد.

رییسی یادآور شد: من در جاهای مختلف و نه مسئولیت فعلی از ۲۰ – ۲۵ سال قبل به یادم دارم که در پرونده‌ها و برخی از موارد ایشان خیلی از وقت‌ها نمی‌خواست نامی از ایشان باشد اما وقتی نگاه می‌کردید می‌دیدید که در بسیاری از کارها ایشان تلاش کرده است.

وی گفت: ما در قوه قضاییه نیروهایی با این صف کم نداریم، کسانی که بسیار تلاش کردند و این به نام دستگاه قضایی ثبت شده اما نامی از خودشان در دستگاه‌ نیامده است. آنهایی که در جریان هستند این موضوع را می‌دانند اما واقعا سعی نکردند نام و نشان آنچنانی به نام آنها ثبت شود اما ما شاهد این اخلاص، گذشت و بزرگواری از ایشان و دوستان عزیزم بوده‌ایم.

رییس‌جمهور منتخب در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موضوع عدالت اداری اظهار کرد: ادارات و سازمان‌ها باید با محور قرار دادن عدالت تلاش کنند. در این زمینه اولین شاخصه عدالت اداری، شایسته‌سالاری، جذب شایستگان و حمایت بی‌دریغ از شایستگان است.

رییسی همچنین با تاکید بر لزوم قانونمداری گفت: در عدالت اداری باید به قانون تاکید کرد. کشور ما کشور انتخابات است. از افتخارات کشور ما این است که همه نهادها و سازمان‌های آن مبتنی بر رای مردم است. اما آنچه می‌تواند از بخشی به بخشی دیگر، از جریانی به جریان دیگر، از جناحی به جناح دیگر، از یک تفکر به تفکر دیگر و از یک مقطع مجلس، دولت و همه نهادها را در یک صراط و با  سیاست‌های مصوب و مدون قطعی حفظ کند، فقط قانونمداری است.همه دولت‌ها، بخش‌ها و مسئولین در دستگاه در دستگاه قضاییی باید بر قانون و قانونمنداری تکیه کنند و این می‌تواند کشور را حفظ کند.

وی با بیان اینکه نظارت بر شایستگان و قانونمداران باید به عنوان تداوم اعتماد، همواره محترم شمرده شود، گفت: این نظارت در مجلس، قوه قضاییه و دولت و از همه بالاتر میان آحاد مردم و توسط رسانه‌ها دیده شده است بنابر این نظارت در همه جا هست و در راس نظام رهبر معظم انقلاب بر همه اجزای نظام نظارت دارند. 

رییسی عنوان کرد: نظارت و نظارت‌پذیری موجب تداوم اعتماد در کشور و مسئولین است. نظارت گریزی، ضد ارزش است. نظارت باید به عنوان موهبت و نعمت تلقی شود. همواره باید به نظارت احترام گذاشت. نظارت می‌تواند تضمین‌کننده اجرای عدالت و قانون در کشور باشد. 

رییس پیشین قوه قضائیه تصریح کرد: این نکته هم به دستگاه قضایی و به همه ادارات و سازمان‌ها مربوط است و ما در دولت آینده هم موضوع نظارت را به عنوان اصلی که می‌تواند حقوق مردم و اجرای قانون و عدالت را تضمین کند، باید مورد توجه قرار دهیم.

رییس‌جمهور منتخب پیشگیری از وقوع جرم و ناهنجاری‌ها در اجتماع را موضوع سوم مد نظر خود عنوان کرد و گفت: امیدواریم میان سه قوه را با مجلس شورای اسلامی، قوه قضاییه با حضور همه نهادها و سازمان‌ها حقیقتاً همکاری مثال‌زدنی در کشور شکل دهیم.از این جهت که می‌گویند اینها به هم نزدیک هستند و با هم کار می‌کنند این حرف‌ها باید ما را مصمم کند و همکاری و همراهی برای پیشبرد امور کشور ضرورت اجتناب‌ناپذیر است.

وی تصریح کرد: همکاری قوا و فراتر از آن همکاری همه نهادها و همکاری همه آحاد مردم در جهت پیشرفت امور در بستر گام دوم ضرورت جدی است که انشالله باید شکل بگیرد و رقم بخورد.

رییس‌جمهور منتخب در بخش دیگری از سخنانش درباره پیشگیری از ناهنجاری‌ها گفت: هیچ دستگاهی در کشور نمی‌شناسیم مگر اینکه وظیفه پیشگیری از وقوع جرم را نداشته باشد.البته درست است که این موضوع در اعداد وظایف قوه قضاییه آمده اما همه باید کمک کنیم که ناهنجاری‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در جامعه کاهش پیدا کند و هنجارها بیشتر شود و این نیازمند حضور همه بخش‌ها است و ما در دولت هم این امر را با همکاری دستگاه قضایی و همکاری همه عزیزان و قضات عزیز دنبال خواهیم کرد.

وی با تاکید بر لزوم دفاع از قضات پاکدامن و شجاع اظهار کرد: مدیریت در کشور باید به این شکل باشد که مدیران شجاع و خطرپذیر باید مورد حمایت همه دستگاه‌ها باشند تا کشور پیش برود.

رییس‌جمهور منتخب اضافه کرد: ما در وضعیتی قرار داریم که در بیشتر سال‌ها در مجمع عمومی پیشنهاد قطعنامه علیه جمهوری اسلامی را کشور کانادا مطرح می‌کند شما ببینید امروز گزارشی که از کانادا بیرون می‌آید با بومی‌ها چه کرده‌اند، زنان، دختران و کودکانی که امروز قبرها و گورهای دسته جمعی آنها کشف می‌شود و این جنایت علیه بشریت است. کسانی که دست به این جنایات هولناک زده‌اند چگونه می‌خواهند امروز جواب بدهند؟

رییسی ادامه داد: بعد مقایسه کنید توجهی که در جمهوری اسلامی نسبت به زندان‌های آن در همین دستگاه و در همین وضعیت کرونایی شد، کرونا فقط برای کشور ما نبود و برای همه دنیا بود، توجهی در کشورهای دیگر انجام شد و توجهی که در اینجا به خانواده زندانیان شد را باید مد نظر قرار دهیم.

وی عنوان کرد: این نگاه‌ها مبتنی بر حقوق بشر اسلامی و قانون اساسی و مبتنی بر آموخته‌های دین است ما از آن یاد گرفته‌ایم و باید بر آن اساس عمل کنیم. آنچه امروز پیش روی ما است اینکه ما به نام دفاع از حقوق انسان و حقوق مردم، به نام دفاع از اجرای عدالت و حق باید تمام گام‌هایمان استوار باشد و یقین بدانیم آنچه آینده را نشان می‌دهد، بسیار امیدبخشی خواهد بود.

رییس‌جمهور منتخب ادامه داد: ما در این امیدی که رهبر معظم انقلاب به جامعه داده‌اند و بارها فرموده‌اند تردیدی نداریم. زمانی که در آستان قدس در تالار اماکن متبرکه بودم، جوانی در شرایط بسیار سختی خدمت آقا رسید و به رهبری گفت، آقا می‌بینید وضعیت چگونه است. ایشان نگاهی به آن جوان کرد و فرمودند آینده را بسیار درخشان می‌بینم. ایشان نقطه‌ای را می‌دیدند که خیلی‌ها نمی‌دیدند. ان‌شاءالله همکاری همه قوا، آحاد مردم و همه نخبگان موجب پیشرفت مسائل کشور شود.

رییسی در پایان برای محسنی اژه ای و همکارانش از خداوند متعال طلب توفیق کرد و گفت:  انشالله همه با هم در جهت پیشرفت مسائل کشور گام برداریم.

منبع: ایرنا

ارسال نظر