|
کدخبر: 173634

کاندیداهای نظامی در انتخابات از چه کسی حمایت می کنند؟

با مشخص شدن حضور چهره‌هایی همچون رئیسی، لاریجانی، محسن رضایی و ضرغامی معلوم نیست که نظامی‌ها از این نامزدها حمایت خواهند کرد یا اینکه گزینه‌ای نظامی را به گزینه‌های ذکر شده ترجیح خواهند داد.

سیاست داخلی کاندیداهای نظامی در انتخابات از چه کسی حمایت می کنند؟

نظامیان هیچ‌گاه نتوانسته‌اند آن‌طور که باید و شاید جامعه را با خود همراه کرده و از کنار این همراهی پیروزی برای خود کسب کنند. انتخابات سال ۱۳۸۰ که علی شمخانی به رقابت با سیدمحمد خاتمی پرداخت و در نهایت رقابت را به وی واگذار کرد و به وزارت دفاع رفت.

در انتخابات ۸۴ محمد باقر قالیباف نمایندگی نظامیان را بر عهده داشت که در انتخابات حاضر شد اما رقابت را به محمود احمدی نژاد واگذار کرد و به شهرداری تهران رفت. انتخابات سال ۸۸ نیز یک کاندیدای نظامی را با خود همراه داشت؛ محسن رضایی که برای اولین بار به انتخابات پا نهاد اما در نهایت با بی‌اقبالی جامعه روبه‌رو شد و پس از آن به مجمع تشخیص و دبیری آن گمارده شد.

البته کاندیداهای نظامی در انتخابات‌های پس از آن نیز توفیقی حاصل نکردند، چراکه در انتخابات سال ۹۲ محسن رضایی و محمد باقر قالیباف با وجود حضور در انتخابات نتوانستند فضای رقابت را به سمت خود بکشند و همین امر نیز باعث شد تا در دوگانه قالیباف- روحانی این حسن روحانی باشد که پیروز رقابت‌ها شود.

در انتخابات سال ۹۶ نیز نمونه مشابهی رخ داد و باز هم در تقابل قالیباف و روحانی رئیس جمهور مستقر پیروز شد تا مشخص شود جامعه نسبت به حضور نظامیان در انتخابات و امور سیاسی و اجرایی چندان نگرش مثبتی ندارد. با این حال انتخابات ریاست جمهوری در خرداد ۱۴۰۰ کمتر از یک ماه دیگر برگزار خواهد شد و برخلاف دیگر انتنخابات‌ها شاهد حضور یک یا دو کاندیدای نظامی بودیم.

در این دوره شاهد حضور ۶ کاندیدای نظامی درانتخابات هستیم. سعید محمد، رستم قاسمی، حسین دهقان، محسن رضایی، علیرضا افشار و ابوالحسن فیروزآبادی ۶ چهره با سبقه نظامی هستند که در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ حاضر شده‌اند تا مشخص شود کدام یک می‌توانند تایید شورای نگهبان را گرفته و وارد رقابت‌های انتخاباتی شوند. آنچه از نگاه جامعه بر می‌آید هنوز تغییری نسبت به حضور نظامیان در عرصه سیاسی و اداره امور اجرایی ایجاد نشده و اغلب معتقدند که نظامی‌ها باید در حوزه عملکردی خود به فعالیت بپردازند، اما از آنجایی که هنوز مشخص نیست تحولات حول محور انتخابات ریاست جمهوری چگونه پیش خواهد رفت لذا نظامیان هنوز برای خود شانسی جهت حضور در پاستور قائل هستند.

حال پرسش اینجا است که در میان همه اقشار و لایه‌های مختلف جامعه قشر نظامیان از کدام کاندیدا حمایت خواهند کرد؟

قدر مسلم در حالت عادی به نظر می‌رسد که آیت ا… رئیسی نامزدی باشد که هرچند گفته نمی‌شود اما نظامیان نیز بر وی اجماع نظر داشته باشند، البته ممکن است که بدنه نیروهای نظامی در خصوص انتخابات با مسئولان و فرماندهان یکسان نیندیشند.

نظامی‌ها کنار نمی‌روند

یک فعال سیاسی در ارتباط با حضور نظامیان در انتخابات اظهار داشت: از میان کاندیداهای نظامی آنطور که من اطلاع دارم آقای دکتر دهقان گفتند که به نفع کسی کنار نخواهد رفت. در مورد آقای سعید محمد نیز روایت مشابهی شنیدم و دست کم در رقابت‌های اولیه انتخاباتی شرکت خواهند کرد. محمد مهاجری گفت: آقای رستم قاسمی هم در کلاب هاوس گفتند که قصد جدی برای ادامه رقابت دارند و آقای محسن رضایی هم طبق معمول تشریف دارند، بنابراین با هیچیک از اینها برای کنار رفتن زودرس لابی انجام نشده است.

 

منبع: خبرآنلاین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها