|
کدخبر: 171474

خاتمی باز هم تَکرار می کند

مسعود پزشکیان گفت: افرادی را که می‌فرستیم مذاکره کنند، بعد برایشان در داخل پرونده درست می‌کنند و حکم دادگاه و زندان می‌گیرند در مجلس هم امضا می‌کنند که ظریف و رئیس دولت را محاکمه کنند.

سیاست داخلی خاتمی باز هم تَکرار می کند

بخش‌هایی از گفتگو با مسعود پزشکیان، کاندیدای احتمالی انتخابات ۱۴۰۰ را بخوانید؛

افراد و کابینه خود را هم برای اجرای برنامه‌هایتان انتخاب کرده‌اید؟ آیا حاضرید نام آنها را در همین روزهای پیش از انتخابات اعلام کنید؟

پزشکیان: افراد در جریان روند کار براساس شاخص‌های مرتبط با هر مرحله انتخاب می‌شوند و نمی‌توان از الان افراد را انتخاب کرد. آدم‌هایی که در برخی لیست‌ها مشخص می‌شود بیشتر جنبه سیاسی دارند، نه جنبه کارایی. انتخاب افراد برای جایگاه‌های مختلف نیاز به برخی شاخص‌ها دارد؛ حضرت علی (ع) وقتی به مالک اشتر نامه می‌نویسد به او می‌گوید ببین کارگزاران خود را چطور انتخاب می‌کنی؟ با ارزیابی و جستجو این افراد را انتخاب کن و براساس دوستی با خود آن‌ها را انتخاب نکن که این مصداق ظلم و خیانت است.

امیرالمومنین (ع) در ادامه می‌فرمایند که ای مالک افرادی که در سیستم پاک بودند و پشتوانه خانوادگی سالمی داشتند، انتخاب کن. من هم اگر انتخاب شدم این افراد را معرفی می‌کنم، قرار نیست من از الان کسی را انتخاب کنم. من شاخص‌ها را گفتم و هر کسی که این شاخص‌ها را داشته باشد، معرفی خواهد شد و براساس شاخص‌ها حق با هر کسی باشد برای آن کار انتخاب خواهد شد.

تا الان کسی را برای کابینه انتخاب نکردم و مردم قرار است کابینه ما را بعد از انتخابات ریاست جمهوری و در آغاز کار هر وزارتخانه و معاونت بشناسند؛ قرار نیست از الان کسی را برای جایی منصوب کنیم.

معیار شما برای انتخاب کابینه تان چیست؟

پزشکیان: معیار من برای انتخاب کابینه، تخصص افراد است؛ باید افراد متخصص را با توجه به شرایطی که وجود دارد انتخاب کنیم و در جایگاه‌های مختلف قرار دهیم.

حتی اصولگرا هم باید اصلاحات را قبول داشته باشد

از طرف حزب خاصی وارد انتخابات می‌شوید یا به صورت مستقل؟ انتظار حمایت از جانب طیف خاصی را دارید؟

پزشکیان: وابسته به هیچ حزب و دسته‌ای نیستم، ولی به اصلاحات معتقدم؛ یعنی نگاه من نگاه اصلاحات است و اعتقادم این است حتی اگر کسی اصولگرا باشد هم باید اصلاحات کند، چون رشدی صورت نمی‌گیرد مگر اینکه اصلاحی صورت بپذیرد.

نقش خاتمی در انتخاب نامزدهای جریان اصلاحات چیست؟

خاتمی یک قدرت فردی و مورد قبول در دیدگاه سیاسی برخی افراد است؛ در نتیجه به مقدار حضوری که دارد می‌تواند تاثیرگذار باشد.

آیا با او مشورتی داشته اید؟

پزشکیان: خیر مشورتی با او نداشتم.

به نظر شما آیا سید محمد خاتمی برای تبلیغ یک نامزد دوباره به میدان می‌آید؟ آیا دوباره با پروژه تَکرار مواجه خواهیم بود؟

پزشکیان: حضور خاتمی به عنوان یک شخصیت پرقدرت سیاسی می‌تواند در مشارکت موثر باشد و عده‌ای از افراد او را باور دارند؛ ما هم باید کاری کنیم که مردم پای صندوق‌های رای بیایند و از گزینه خود حمایت کنند.

عده‌ای نمی‌خواهند مذاکرات به نتیجه برسد

چرا نزدیک انتخابات این درگیری‌های بین جناح‌های سیاسی شروع می‌شود؟

پزشکیان: همیشه این درگیری‌ها هست و فقط مربوط به انتخابات نیست. وقتی این فایل صوتی که از آقای ظریف منتشر شده است گوش می‌کنیم دلمان می‌گیرد، افرادی برای این مملکت برای مذاکره تلاش کردند، اما یک عده‌ای نمی‌خواهند این موضوع حل شود و مذاکرات نتیجه داشته باشد تا بگویند مذاکره کردید نتیجه نداشت.

از یک طرف فشار آمریکایی داریم و از طرف دیگر فشار داخلی. افرادی را که می‌فرستیم مذاکره کنند، بعد برایشان در داخل پرونده درست می‌کنند و حکم دادگاه و زندان می‌گیرند در مجلس هم امضا می‌کنند که ظریف و رئیس دولت را محاکمه کنند.

اگر به سال ۹۲ برگردم باز هم به روحانی رای می‌دهم

به عنوان یک اصلاح طلب اگر باز هم به سال ۹۲ برگردید به آقای روحانی رای می‌دهید؟

پزشکیان: اگر روندی که همان موقع صحبت اش شده بود مطرح شود باز هم رای خواهم داد.

شما از کاندیداهای جریان اصلاحات خبر دارید و برای حضور در انتخابات با آن‌ها مشورت کرده اید؟ آیا حضور شما در انتخابات نوعی اعتراض به نهاد اجماع ساز نیست؟

پزشکیان: نه اطلاعی ندارم. با برخی از اعضای نهاد اجماع ساز صحبت کرده ام. من اعتراض ندارم آن‌ها کار خود را انجام می‌دهند و از قبل هم گفته بودم که در انتخابات شرکت می‌کنم و اگر در نهایت در نهاد اجماع ساز فردی را که به نتیجه رسیده اند رای اش از من بالاتر باشد به نفع او کناره گیری خواهم کرد.

 

منبع: تسنیم

ارسال نظر