|
کدخبر: 164555

روحانی: دنیا و آژانس انرژی اتمی به ایران بدهکارند

رئیس جمهوری با انتقاد از بدعهدی آژانس انرژی اتمی، آمریکا، اروپا و کشورهای صنعتی درباره ایران تاکید کرد: آژانس، آمریکا و اروپا و کشورهای بزرگ صنعتی بدهکار ما هستند نه طلبکار و باید بدهی خود را پرداخت کنند.

سیاست داخلی روحانی: دنیا و آژانس انرژی اتمی به ایران بدهکارند

رئیس جمهوری با انتقاد از بدعهدی آژانس انرژی اتمی، آمریکا، اروپا و کشورهای صنعتی درباره ایران تاکید کرد: اینکه ما میگوییم حتی پروتکل الحاقی را هم بصورت داوطلبانه اجرا کنیم و در واقع آژانس بالاترین نظارت ها را بر ما داشته باشد، در برابرش نباید اینگونه باشد که دنیا بگوید من در فعالیتهای تجاری و اقتصادی شما را تحریم نمیکنم.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهوری پیش از ظهر شنبه در آیین پانزدهمین سالروز ملی فناوری هسته‌ای که بصورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، با بیان اینکه «یکی از افتخارات دولت در ۸ سال قبل توسعه فناوری در حوزه هسته ای در زمینه های مختلف است» اظهار کرد: ما همچنان بر عهد خودمان پایبندیم؛ عهد ما با دنیا اجرای NPT بود؛ در این NPT دولت‌های عضو متعهد می‌شوند که فعالیت‌هایشان صرفاً صلح آمیز باشد و انحراف به فعالیتهای نظامی نداشته باشند و این فعالیت های صلح آمیز با کمک آژانس انرژی اتمی و سایر کشور ها انجام شود؛ ما به NPT پیوستن و به پادمان عمل می‌کنیم، الان آنها باید بگویند که در این زمینه چه کمکی به ما کرده اند؟ بگویند در ساخت سانتریفیوژها، لیزر، ایزوتوپ‌های پایدار و حتی آب سنگین که صلح آمیز است چه کمکی کرده اند؛ آژانس که فقط برای بازدید و نوشتن گزارش نیست، بلکه باید کمک و حمایت هم بکنند؛ این طلب ما از آژانس، کشورهای صنعتی و جهان است.

وی افزود: اینکه ما می گوییم حتی پروتکل الحاقی را هم بصورت داوطلبانه اجرا کنیم و در واقع آژانس بالاترین نظارت ها را بر ما داشته باشد، در برابرش نباید اینگونه باشد که دنیا بگوید من در فعالیتهای تجاری و اقتصادی شما را تحریم نمیکنم؛ این حداقل حداقل حداقل است بلکه آنها در برابر این  فعالیت صلح آمیز با توجه به نظارت آژانس باید به ما کمک کنند؛ آژانس، آمریکا و اروپا و کشورهای بزرگ صنعتی بدهکار ما هستند نه طلبکار و باید بدهی خود را پرداخت کنند.

.روحانی گفت: نگرانی‌های نابجا بیش از ۱۵ سال است موجب دردسر برای ملت ایران شده است. باز هم تاکید می‌کنم که تمام فعالیت‌های هسته‌ای ما صلح‌آمیز و برای اهداف غیرنظامی است.

وی ادامه داد: در دولت تدبیر و امید دو اقدام مهم انجام دادیم؛ یکی اینکه فعالیت ایران از سال ۹۴ قانونی اعلام شد و بهانه حقوقی از آنها گرفته شد که این از دستاوردهای برجام بود. دیگری توسعه فناوری هسته‌ای بود که برخی به دروغ می‌گفتند این فناوری تقدیم خارجی‌ها شد.

 

ارسال نظر