|
کدخبر: 104761

کرونا در افراد سالم باعث بروز دیابت می‌شود؟

فوق تخصص بیماری‌های عفونی درباره اینکه «آیا کرونا در افراد سالم باعث بروز دیابت می‌شود» گفت: خیر، این گفته‌ها علمی نیست.

سلامت کرونا در افراد سالم باعث بروز دیابت می‌شود؟

محسن ابراهیم‌زاده، فوق تخصص بیماری‌های عفونی با حضور در برنامه «طبیب» شبکه سه با اشاره به اینکه با بی‌توجهی جامعه وارد موج دوم شیوع ویروس کرونا شدیم، عنوان کرد: تظاهرات ویروس کرونا به شکل بیماری کاوازاکی در کودکان بروز پیدا می‌کند، اما خوشبختانه این بیماری مرگ و میر نداشته و بیماران درمان می‌شوند و نگرانی در این زمینه وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه این روزها ویروس کرونا را جدی نمی‌گیریم، گفت: در تاریخ ۱۱ فروردین ۳۲۰۰ نفر پی سی آر مثبت داشتیم که متأسفانه این آمار در تاریخ ۱۳ خرداد دوباره به ۳۱۰۰ نفر رسید که این یعنی فاجعه و اینکه ما وارد موج دوم بیماری شدیم، اما مردم هیچ توجهی نمی‌کنند.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی تصریح کرد: در بررسی که توسط یکی از اساتید ما انجام شده و وزارت بهداشت اعلام کرده بود با تمام تلاشی که رسانه‌ها کردند ۸۶ درصد حساسیتی که در مردم وجود داشت امروز به ۳۰ تا ۲۰ درصد رسیده و افراد توجهی به استفاده از ماسک و دستکش نمی‌کنند و برای خود من رفتار مردم غیر باور است.

 ابراهیم‌زاده ادامه داد: البته همکاران ویروس‌شناس ما نظرشان این است که ما در این نوع بیماری‌ها بعد از هر پیکی یک مرحله گذار داریم و بعد وارد پیک بعدی می‌شویم این غیر طبیعی نیست و در کشورهای یگر هم این اتفاق می‌افتد اما تأکید می‌کنم مردم ما مسئله را خیلی شوخی گرفتند.

وی درباره اینکه «آیا این موضوع که برای ایمنی گروهی باید بخش عمده‌ای از جامعه این بیمای را بگیرند صحیح است یا خیر»، عنوان کرد: این موضوع توسط اساتید همه‌گیر شناسی ما رد شده، با توجه به خانواده فامیلی ویروس، کرونا این خصلت را ندارد؛ به دلیل اینکه باید سه عامل باشد که به این اپیدمی گروهی برسیم و آن سه عامل یکی این است که ویروس تک مخزنی یعنی انسان به انسان باشد، دوم اینکه ایمنی پایدار بدهد که این بیماری این طور نیست؛ چنانکه در نسل‌های قبلی این بیماری هم این طور نبوده است.

این فوق تخصص عفونی متذکر شد: اگر شرایط این بیماری مثل سارس باشد بهترین حالتی است که ممکن است داشته باشیم؛ چون سارس بعد از مدت کوتاهی کلا از بین رفت، این ویروس‌هایی که به این شکل تولید می‌شوند ویروس‌های ناقص‌الخلقه‌ای هستند که به مرور زمان قدرت تطابق‌شان را از دست می‌دهند؛ البته در مورد کرونا این اتفاق هنوز نیفتاده است.

ابراهیم‌زاده در پاسخ به این پرسش که «آیا کرونا در افراد سالم باعث بروز دیابت می‌شود؟» گفت: خیر این گفته‌ها علمی نیست، مسائلی است که در این زمینه باید آگاه باشیم، مثل اینکه در خوردن مکمل‌های ویتامین سی زیاده‌روی نکنیم و با میوه این ویتامین را تأمین کنیم، یا اینکه از بین رفتن بویایی و چشایی تنها علامت این بیماری نیست و اگر فردی علائم دیگری ندارد نمی‌توان گفت به این بیماری مبتلا شده یا اینکه صرف بی‌اشتهایی علامت ابتلا به این ویروس نیست و یا اینکه این ویروس از طریق مادر به جنین یا شیر مادر به نوزاد منتقل نمی‌شود. و اینکه می‌توانیم از بیرون غذا بگیریم ولی حتما باید قبل از استفاده آن را گرم کنیم.

وی درباره اینکه «آیا کودکان به این بیماری مبتلا می‌شوند»، تصریح کرد: بله، همین چند هفته پیش در ایتالیا آمار بیماری که به اسم کاوازاکی شناخته می‌شود ۳۰ برابر شده و این ۳۰ برابر ناشی از ویروس کرونا بوده که تظاهراتش به شکل کاوازاکی بروز پیدا کرده است.

این فوق تخصص عفونی بیان داشت: علائم کاوازاکی هم بثورات بدنی، قرمز شدن لب و دهان و بزرگ شدن زبان، تب، بدحالی، ورم دست و پا است، اما خوشبختانه مرگ و میر نداشتیم و بیماران درمان می‌شوند و نگرانی در این زمینه وجود دارد.

ابراهیم زاده در خصوص شایعاتی مبنی بر ضعیف شدن ویروس کرونا، گفت: خیر، اتفاقا تشخیص این بیماری در حال حاضر یک مقدار مشکل‌تر شده چون بیمار مراجعه می‌کند، اما اصلا علائم تنفسی ندارد؛ این بیماری یک بیماری هزار چهره است و به هر شکلی خودش را نشان می‌دهد و به همین دلیل کار همکاران ما مشکل‌تر شده، چراکه باید مثل یک کاراگاه خیلی دقیق فرد و سابقه او را بررسی کنند.

 

منبع: فارس

ارسال نظر