|
کدخبر: 312995 شبنم درخشان

اختصاصی گسترش‌نیوز؛

مطالبه خسارت در طرح بیمه تجهیزات بیماران دیابتی/یکسان سازی قیمت نوارهای تست قند خون

ویزیت در مجموعه سازمان خودمان تحت پوشش بیمه است و تجهیزات شامل سر سوزن و سرنگ انسولین و نوار تست قند خون، دارو های خوراکی و تزریقی هم تحت پوشش است. یکی از اقدامات ما اجازه تجویز داروهای دیابتی به پزشکان عمومی بود.

سلامت مطالبه خسارت در طرح بیمه تجهیزات بیماران دیابتی/یکسان سازی قیمت نوارهای تست قند خون

امروز مصادف با روز ملی دیابت، یازدهمین همایش دیابت  با حضور ریاست و نمایندگان تجهیزات پزشکی و سازمان غذا و دارو و معاونین بیمه سلامت و نیروهای مسلح، همچنین دو انجمن گابریک و دیابت ایران در ستاد مرکزی دانشگاه تهران برگزار شد.

علیرضا استقامتی فوق تخصص غدد، رشد و متابولیسم رییس انجمن در ابتدای مراسم گفت:  ما در این انجمن مطالبه‌گری از مسئولین را در خصوص حل مشکلات و معضلات بیماران دیابت در نظر داریم. در زمینه داروهای خوراکی اجازه تکرار نمی‌دهد. رضایی اظهار داشت که این مشکل حل شده است.

محمد پیکان‌پور مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل از طرف سازمان غذا و دارو با اشاره به وضعیت کمبود دارو در سال گذشته در حوزه اعصاب و روان و آنتی  بیوتیک‌ها که این کمبود دارو از ۴۰۰ قلم کمبود دارو به ۱۰۰ قلم کاهش یافته است. از جمله داروهایی  در آستانه کمبود، متفورمین  بود که  در دست اقدام قرار گرفت. با کنترل و مدیریت درست و رویکرد درست آنرا از بحران نجات دادیم. یکی از کارهای موثر و مفید سازمان غذا و دارو تهیه فهرست دارو بود که  به شدت بررسی و انجام شد.

محمدمهدی علاالدین رئیس اداره نظارت بر تامین و نگهداشت تجهیزات پزشکی  در خصوص کمبود تجهیزات پزشکی در مراقبت دیابت بیان کرد. در سال گذشته مشکلاتی در خصوص کمبود نوار بود که در سال گذشته ۴۴ نوع دستگاه گلوکومتر در کشور در حال توزیع بود و در واردات این دستگاه دچار  مشکلاتی بودیم و پوشش دسترسی به نوارهای موجود را نداشتیم. در حال حاضر ۴ شرکت تولید داخلی تایید شده داریم. ضمن اینکه در حال حاضر هم واردات قطع نشده است. محدودیت ارزی داشتیم ولی سیاست معوق نداشتیم. اگر شرکت‌ها  ادعایی دارند، بررسی خواهد شد.

رئیس اداره نظارت بر تامین و نگهداشت تجهیزات پزشکی گفت: مشکل اصلی زنجیره توزیع بود. گزارشات تخلفات داده می‌شد. یک پروژه بصورت  واحد های عرضه که امین تجهیزات پزشکی بودند تشکیل شده و کلید خورده است. از تامین کننده خواسته شده که پرتال خود را در این قسمت بارگزاری کنند. همچنین بیماران نیز می‌توانند در این  قسمت از فروشگاهی مجاز اطلاع پیدا کنند که بصورتی اطلاع رسانی انجام خواهد شد. نوارهای تست قند خون از پرتال‌ها و شرکت‌های تایید شده دسترس داشته باشد. ضمن  اینکه قیمت مصوب در این برنامه تصویت خواهد شد. همچنین خواستار بازخورد این مطلب هستیم که تخلفی صورت نگیرد.

وی اظهار کرد: در خصوص شرکت سی جی ام نمایندگی نمی‌دادند. در  دو مرحله فراخوان دادیم تا با حداقل ها مجوز واردات بدهیم بسیار از شرکت همکاری کردند و توانستیم این برند  را وارد کشور کنیم. متاسفانه موانع مهم بعدی قیمت بالای این نوار است که امید داریم پوشش بیمه حداکثری شود تا به علت بضاعت مالی کسی دچار چالش تهیه این نوارها  نشود. توقف صدور مجوز برای واردات هیچ شرکتی وجود  ندارد بلکه بسیار بیشتر از  سال گذشته نیز شده است.

دیابت 3

مهدی رضایی معاون بیمه سلامت نیز در این مراسم بیان کرد: بطور میانگین حدود سه برابر بیمار عادی است. ما بر اساس حق بیمه ها هزینه های راتامین می‌کنیم و این هزینه‌ها نیاز به جبران شدن  دارد. حدود یکسال اخیر بر اثر تلاش های سازمان  ۷ همت افزایش بودجه در صندوق  بیماران صعب العلاج داشتیم.

رضایی ادامه داد: ۲۵ داروی ترکیبی را تحت پوشش بیمه قرار دادیم ولی محدودیت توزیع از سازمان غذا و دارو داشتیم. سیاست سازمان بیمه‌گر بنا به تجویز پزشک دارو تهیه میکرد که روند  تکرار نسخه را در سامانه قرارداریم که پزشک دراین سامانه به بیمار  ۳ بار اجازه تکرار دریافت دارو می‌دهد.

معاون بیمه سلامت بیان کرد: خدمات ما در یکسال اخیر علاوه بر بسته خدمات بیماران چشم پزشکی و فیزیوتراپی، ابزارهای کنترل قندخون نیز بوده است. بیماران در آینده با سیاست دریافت خسارت در  خصوص گلوکومتر هر ۵ سال یکبار با فاکتور می‌توانند خسارت را دریافت کنند که در خصوص نوارهای تست قند خون ۱۵۰ هزار تومان  است.

ناصر ساروی، مدیرکل بیمه نیروهای مسلح نزدیک ۱۲ سال است که دیابت را جز بیماران خاص می‌شناسند. ۱۷۰ بیماری خاص شناسایی شده است که  دیابت یکی از آنها است. حدود ۵۰ درصد از بیماران خاص تحت پوشش بیمه  ما دیابتی هستند. درمان توانبخشی و بهداشتی و دارویی را برای بیماران دیابتی داریم.

دیابت1

ساروی ادامه داد: ویزیت در مجموعه سازمان خودمان تحت پوشش بیمه است و تجهیزات شامل  سر سوزن و سرنگ انسولین و نوار تست قند خون، دارو های خوراکی و تزریقی هم تحت پوشش است. یکی از اقدامات ما اجازه تجویز داروهای دیابتی به پزشکان عمومی بود.

مدیر بیمه نیروهای مسلح ادامه داد: همچنین برنامه سازمان در آینده تحت پوشش قرار دادن ورژن ها جدید دارو و نظارت به این عملکرد خواهد بود.

کاظم میکائیلی دبیر کل شورای عالی بیمه سلامت بیان کرد: در سال ۱۴۰۰ دومین گروه داوطلبانه و فعال بازنگری کردیم.یکی از مباحث مهم آموزش در خصوص کنترل ای وان سی بیماران دیابتی بود. پکیج دیابتی را برسی کردیم و بحث دیابت هم به نفع بیمار بود که متاسفانه مشکلات نرم افزاری داشت و باید خودمان از طریق وزارت بهداشت  پیگیری کنیم در مورد کلیت بسته را به ۳۵ مورد کاهش دادیم بعلت همبستگی چاقی با  دیابت بود.

امیر کامران نیکو سخن رئیس انجمن دیابت ایران در پایان گفت:  مشکل کمبود دارو نداریم و مشکل ما سویچنیک است که داروها در داروخانه ها کنترل است. سی تی ان  یک روش مانتیتورینگ است که بسیار دقیق و جدید است که متاسفانه در بیماران ما ماهانه ۱۰ میلیون تومان هزینه دارد و کسی از عهده پرداخت آن بر نمی اید . در اینجا هستیم تا مطالبه گری از مسولین داشته باشیم تا بتوانیم برای بیماران دیابتی بجنگیم.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها