|
کدخبر: 278826 سارا سمیع شمس

گزارش اختصاصی گسترش نیوز؛

سود جویی از دیابتی ها به بهانه روز جهانی!

زمزمه‌ها حاکی از آن است که در آینده‌ای نزدیک قیمت تجهیزات پزشکی با حذف ارز دولتی چندین برابر خواهد شد. شرکت های داخلی برای ترغیب به خرید هشدار گرانی قیمت ارسال کرده اند.

سلامت سود جویی از  دیابتی ها به بهانه روز جهانی!

ترس از گرانی و کم شدن توان خرید، مردم را ترغیب به خرید فوری مایحتاج می‌کند. خریدی که مُسکنِ موقت است. چون کالای مصرفی بالاخره تمام می‌شود و باید برای رفع نیاز دوباره خرید انجام داد. در مبحث پزشکی، داستان غم انگیزتر می‌شود. دارویی که پیدا نمی‌شود، داروی خارجی که با قیمت گزاف عرضه می‌شود و یا داروی داخلی که فاصله زیادی با محصول خارجی از نظر کیفیت دارد.

حذف ارز ترجیحی از تجهیزات پزشکی

از دارو که بگذریم به احتمال غریب الوقوع گرانی به تجهیزات پزشکی می‌رسیم. زمزمه‌ها حاکی از آن است که در آینده‌ای نزدیک قیمت تجهیزات پزشکی با حذف ارز دولتی چندین برابر خواهد شد. این احتمال انگیزه‌ای برای شرکت‌های داخلی شده است که با ارسال پیامک به بیماران دیابتی، دعوت به خرید دستگاه و نوار تست قند خون کنند.

تست-قندخون

خبر حذف ارز ترجیحی تجهیزات پزشکی

بهرام دارایی رئیس سابق سازمان غذا و دارو در ۱۸ مهر ماه از حذف ارز ترجیحی تجهیزات پزشکی در آینده‌ای نزدیک خبر داد. این مقام مسئول اشاره کرده بود که ارز ترجیحی از سال آینده به طور کامل حذف خواهد شد. تخصیص ارز دولتی در حال حاضر نیز به کمترین حالت ممکن رسیده است. دکتر دارایی ضمن تاکید بر اهمیت موضوع حذف ارز دولتی عنوان کرده بود که باید به نحوی این اقدام مدیریت شود که هیچ بیماری از اجرای این طرح آسیب نبیند.

تماس با شرکت عرضه کننده تجهیزات پزشکی

پیگیری خبرنگار با یکی از شرکت‌های عرضه کننده تجهیزات پزشکی حاکی از آن است که این شرکت با توجه به افزایش قیمت نوارهای تست قند خون خارجی موجود در بازار به بیماران دیابتی پیامک ارسال کرده است. مسئول فروش تجهیزات پزشکی با اشاره به گرانی تجهیزات پزشکی خارجی در سایت ترب و دی جی کالا تاکید کرد که شرکت‌های داخلی می‌خواهند با ارائه تجهیزات‌شان با قیمت معقولانه‌تر بیماران را از خریدن محصول خارجی منصرف کنند.

پیامک

احتمال گرانی تجهیزات همیشه وجود دارد

این مسئول فروش تجهیزات پزشکی با اشاره به متن پیامک ارسال شده به بیماران دیابتی گفت: حذف ارز دولتی از تجهیزات پزشکی احتمال داده شده است و با توجه اطلاع‌رسانی‌های قبلی از طرف مدیران و مسئولان مربوطه این احتمال دور از ذهن نیست. بنابراین در پیام ارسال شده به مصرف کنندگان افزایش قیمت قطعی اعلام نشده است.

نوارهای تست قند خون افزایش قیمت نداشته است

یکی از مخاطبین گسترش نیوز با تکذیب اینکه پیامک مذکور برای اولین بار به بیماران ارسال شده است، گفت: ارسال این پیامک‌ها قبل از این هم رایج بوده است و اتفاق جدیدی نیست. مصرف کنندگان با حضور و پرس و جو در بازار به صورت حضوری مثلا در خیابان جمهوری می‌توانند میزان افزایش نوارهای تست قند خون خارجی را به صورت شفاف مطلع شوند.

با این وجود این شرکت داخلی اذغان داشت که به عنوان مثال نوارهای تست قند خون با همان قیمت قبلی به فروش می‌رسد و افزایش قیمت نداشته است. ارسال پیامک به بیماران دیابتی دلیلی جز این نداشته است.

بی‌پاسخی مسئولان در رابطه با حذف ارز ترجیحی تجهیزات پزشکی

لازم به ذکر است که خبرنگار حوزه سلامت پایگاه خبری گسترش نیوز قبل از این، موضوع حذف ارز ترجیحی برای تجهیزات پزشکی را از رئیس انجمن شرکت‌های مهندسی پزشکی واردکننده تجهیزات پزشکی، جویا شده است، ولی توضیحی در این رابطه دریافت نکرده است.

کلام آخر

مبحث سلامت و طرح‌های اقتصادی و مدیریتی که درباره این حوزه مطرح می‌شود، باید همه جانبه به آن پرداخته شود. با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور، ادامه یافتن تحریم‌ها، بحث جدی جبران کسری بودجه دولت و بالا رفتن تورم، دولت چاره‌ای جز حذف ارز دولتی ندارد اما از طرفی باید پوشش دهی ناقص بیمه در رابطه با هزینه بیماران را هم در نظر داشت. هزینه کمرشکن خانوار مخصوصا در سبد سلامت، نباید به آن حدی برسد که بیمار چاره‌ای جز حذف آن نداشته باشد!

ارسال نظر