|
کدخبر: 305985

نوار تست قند خون نایاب شد؟

مدیر اجرایی موسسه مرآت تجهیزات و ملزومات پزشکی گفت: تصمیم اخیر اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو مبنی بر انحصاری کردن توزیع و عرضه نوار تست قند خون از طریق داروخانه‌ها برخلاف قانون نظام صنفی کشور است.

سلامت نوار تست قند خون نایاب شد؟

علیرضا چیذری افزود: به نظر می‌رسد تغییر روش توزیع نوار تست قند خون ناشی از این باشد که ارز حمایتی به این کالا داده‌اند و حالا که مصرف آن به شدت افزایش یافته، به دنبال محدود کردن توزیع آن هستند. این در حالیست که این تصمیم برخلاف قانون نظام صنفی کشور است. طبق قانون نظام صنفی کشور، وظیفه مراکز صنفی توزیع محصولات سلامت‌محور به غیر از دارو است اما حالا با بخشنامه اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو توزیع نوار تست قند خون توسط مراکز صنفی را غیرمجاز اعلام کرده و این وظیفه بر عهده داروخانه‌ها که وظیفه اصلی آنها توزیع دارو و مکمل است، گذاشته است. نوار تست قند خون نه دارو است، نه مکمل و نه آرایشی و بهداشتی بلکه جزو تجهیزات و ملزومات پزشکی است که وظیفه توزیع آنها بر عهده مراکز صنفی است.

وی گفت: بهترین سیاست در مورد نوار تست قند خون، تک نرخی کردن ارز آن، ایجاد بازار رقابت آزاد، دادن یارانه از طریق بیمه‌ها و بیمه کردن نوار تست قند خون به تعداد لازم بر حسب نوع دیابت ۱ و ۲ و سطح قند خون بیمار و همچنین تجویز پزشک است، نه اینکه بیش از ۸۰۰۰ واحد صنفی در کشور از توزیع نوار تست قند خون منع شوند چون نمی‌توانند ارز را از طریق بیمه توزیع کنند.

چیذری با اشاره به اینکه انحصار توزیع نوار تست قند خون از طریق داروخانه‌ها تبعات منفی در پی خواهد داشت، عنوان کرد: مجددا تاکید می‌کنم که تصمیم اخیر اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو کاملا مغایر با قانون نظام صنفی مصوب سال ۱۳۹۲ مجلس است و در صورت شکایت اتحادیه‌ها به دیوان عدالت اداری، این مصوبه لغو خواهد شد.

مدیر اجرایی موسسه مرآت تجهیزات و ملزومات پزشکی توضیح داد: بیش از صدها نوع دستگاه تست قند خون در بازار داریم و به دلیل بازار رقابتی، قیمت‌ها کنترل شده و همه سعی می‌کنند بهترین قیمت و کیفیت را ارائه دهند.

او با بیان اینکه مخالف توزیع نوار تست قند خون توسط داروخانه‌ها نیست اما با منع واحدهای صنفی از توزیع این محصول مخالف است، تصریح کرد: انحصاری شدن توزیع نوار تست قند خون ممکن است باعث افزایش قیمت آن نیز شود چرا که وقتی توزیع یک محصول محدود و انحصاری شود به دلیل از بین رفتن رقابت، هزینه‌های توزیع آن نیز افزایش خواهد یافت. ضمن اینکه تنوع دستگاه‌های تست قند خون هم بسیار زیاد است و قطعا یک داروخانه نمی‌تواند ۳۰۰ تا ۴۰۰ نوع نوار تست قند خون را تامین کند و سعی خواهد کرد نوارهایی را تامین کند که گران‌تر هستند تا با فروش آنها سود بیشتری بدست آورد. در صورتی که در واحدهای صنفی برندهای مختلف وجود دارند و رقابت هم بین واحدها وجود دارد که باعث شکست قیمت می‌شود. بطورکلی در حوزه دارو رقابت قیمتی نداریم اما در تجهیزات و ملزومات پزشکی اینطور نیست و مثلا بین یک نوار تست قند خون آمریکایی با نوع چینی آن حدود ۱۵۰ درصد اختلاف قیمت وجود دارد و در این شرایط داروخانه ترغیب می‌شود تا نوار گرانتر را بفروشد چرا که ضریب سود بیشتری هم دارد.

مدیر اجرایی موسسه مرآت تجهیزات و ملزومات پزشکی تاکید کرد: نواختن ساز دارو برای تجهیزات و ملزومات پزشکی فاجعه درست می‌کند چرا که شرایط حوزه تجهیزات و ملزومات پزشکی به دلیل تنوع IRC، تنوع برند، تنوع قیمت و حق انتخابی که سال‌هاست مصرف‌کنندگان دارند کاملا با حوزه دارو متفاوت است.

منبع: فانا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها