|
کدخبر: 312904

جمعیت/ روز جهانی دیابت/کشور چاق

توزیع انسولین از آذر ماه / افزایش شمار مبتلایان به دیابت

رئیس پژوهشکده غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: ۲۵ درصد از جمعیت بزرگسال کشور مبتلا به پیش دیابت و در معرض خطر ابتلا به این بیماری و عوارض آن هستند که با اطلاع رسانی می توان از ابتلا به این بیماری پیشگیری کرد.

سلامت توزیع انسولین از آذر ماه / افزایش شمار مبتلایان به دیابت

افشین استوار روز دوشنبه در نشست خبری در آستانه روز جهانی دیابت ( ۲۳ ابان) که در محل پژوهشگاه برگزار شد، افزود: دیابت از شایعترین بیماری‌های متابولیک بوده که حدود ۴۵۰ میلیون نفر به این بیماری مبتلا بوده و تا سال ۲۰۴۰ به بیش از ۷۰۰ میلیون نفر افزایش می یابد.

وی با بیان اینکه بالای ۲۰ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال در کشور چاق هستند، اظهار داشت: زنان ایرانی ۲ برابر مردان چاق هستند و دو سوم بالای ۶۰ سال نیز اضافه وزن دارند که از عوامل خطر ساز بروز دیابت است و بیش از ۵۰ درصد مردم فعالیت بدنی توصیه شده ( ۱۵۰ دقیقه در هفته ) را ندارند و کم تحرکی در زنان نیز ۶۰ درصد بوده که خطر ابتلا به دیابت در زنان را بیشتر از مردان می کند.

استوار با بیان اینکه ۱۴ درصد ایرانی ها مبتلا به دیابت بوده که ۳۰ درصد رشد نسبت به پنج سال گذشته داشته است، تصریح کرد: با توجه به افزایش سن سالمندی و اینکه چاقی شکمی در ایرانی ها بیشتر از مردم سایر کشورها است، دیابت نیز روند رشد خواهد داشت که به تبع آن هزینه های درمان برای نظام سلامت بیشتر می شود.

وی تصریح کرد: شعار دیابت با شناخت عوامل پرخطر و اقدام موثر در دنیا مورد توجه قرار می گیرد به همین خاطر سمپوزیوم تازه های دیابت ۲۳ آبان ماه در سالن همایش‌های هتل المپیک برگزار می شود.

از هر ۱۰ نفر، ۴ نفر قندخونشان طبیعی نیست

همچنین استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با هشدار به افزایش ابتلا به دیابت در کشور گفت: کسی که در معرض پیش دیابت است اگر قند ناشتا تا ۱۲۰ بالا رود به دیابت مبتلا می شود، از هر ۱۰ نفر، ۴ نفر قندخونشان طبیعی نیست و این آمار زیاده بوده و عوارض دیابت افزایش می یابد.

محمد رضا مهاجر تصریح کرد: افرادی زیادی به مراکز درمانی به علل مختلف از جمله بیماری قلبی مراجعه می کنند در حالیکه مبتلا به دیابت بوده و از وجود آن بی خبرند، اگر درمان به موقع نشود منجر به کاهش هوشیاری و مرگ می شود.

وی دیابت را سریعترین علت نابینایی، نارسایی کلیه، قطع پا دانست و گفت: حدود ۱۵ درصد بیماران دیابتی منجر به زخم پا شده که در ۲۵ درصد آنها منجر به قطع پا می شود.

مهاجر تصریح کرد: متاسفانه علی رغم اطلاع رسانی های زیاد یک چهارم ( ۲۵ درصد) افراد از بیماری دیابت خود بی خبرند و بسیاری از بیماران نیز با وجود آگاهی از بیماری خود، قند خونشان را بدرستی کنترل نمی کنند.

وی تصریح کرد: با توجه به هزینه های بالای دیابت لازم است وزارت خانه های ورزش و جوانان، آموزش و پرورش نیز پای کار بیایند و با ایجاد فضاهای ورزشی مناسب و آموزش دانش آموزان به عنوان سفیران سلامت بتوان از روند افزایش این بیماری جلوگیری کرد.

هزینه چهار میلیارد تومانی برای درمان دیابت

وی ادامه داد: چهار میلیارد تومان در سال گذشته در کشور هزینه دیابت شده که تا سال ۲۰۳۰ به ۹ میلیارد تومان افزایش می یابد.

مهاجر ، مصرف غذاهای پرکالری، کم تحرکی و غیره را باعث افزایش شیوع دیابت دانست و گفت: ۵۰ درصد موارد ابتلا به این بیماری به علت چاقی است و پیر شدن جمعیت نیز نرخ شیوع دیابت را بالا می برد.

این متخصص غدد با بیان اینکه بیماران دیابتی سومین افراد پرجمعیت دنیا، هستند، گفت: بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت، هر سال شمار مبتلایان افزایش می یابد که تا سال ۲۰۴۰ این تعداد به ۷۰۰ میلیون نفر خواهد رسید.

خوزستان در صدر ابتلا به دیابت

مهاجر تصریح کرد: خوزستان بیشترین شیوع دیابت را دارد که باید برنامه ریزی های مناسب صورت گیرد .

به گفته وی، بیماری کرونا مقاومت و ترشح انسولین را زیاد کرده و میزان قطع پا ناشی از دیابت در دوران همه گیری این بیماری افزایش یافت و علت آن ترس از مراجعه به مراکز درمانی در همه گیری کرونا و درمان خودسرانه آن بود.

تولید انسولین جدید و توزیع آن از آذرماه در کشور

وی با اشاره به اینکه بیماران باید زندگی با دیابت را یاد بگیرند ، گفت: بزودی انسولین جدید در ایران تولید می شود و از اواسط آذرماه در داروخانه ها موجود و به دست بیماران می رسد و نسبت به انسولین های قبلی، اثر بخشی آن طولانی تر است و بیمار در روز نیاز به دو بار تزریق دارد.

وی با اشاره به وجود انسولین های جدید در دنیا و تولید داخل، افزود: انسولینی در خارج از کشور تولید شده که بیمار با یک بار تزریق آن قندخونشان کنترل می شود و انسولین هایی هم هستند که در فاز مطالعاتی بوده که با یک بار تزریق در هفته قند خون کنترل می شود.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها