|
کدخبر: 288440

فاصله کمی با سیاه‌چاله جمعیتی داریم

دبیر ستاد ملی جمعیت گفت: نرخ باروری در کشور به ١.٦ رسیده و فاصله کمی با سیاه‌چاله جمعیتی داریم و حتی در برخی استان‌ها وارد سیاهچاله جمعیتی شده‌ایم.

کاظم فروتن در نخستین رویداد «جایزه ملی جوانی جمعیت» افزود: اکنون ما در اوج میانسالی هستیم اما در ٢٠ سال آینده شاهد افزایش چشمگیر جمعیت سالمند خواهیم بود و از نیروی انسانی جوان برای مدیریت کشور و پیشبرد علم خبری نیست در حالی که موضوع جمعیت یکی از مباحث حساس است تا جایی که کشورهای غربی برای کشورهای اسلامی نسخه کاهش جمعیت را نوشته بودند.

وی یادآور شد: سال ٦٨ در راستای افزایش جمعیت برنامه‌ریزی شد که نرخ باروری تا سال ٩٨ به چهار فرزند برسد اما متاسفانه متولیان و بانیان تنظیم خانواده کماکان روند و اشتباهات خود را ادامه دادند تا اینکه پس از دستور رهبر معظم انقلاب برای افزایش جمعیت در سال ١٤٠٠، ستاد ملی جمعیت تشکیل شد و یکی از مصوبات این ستاد ملی، تشکیل قرارگاه‌های جوانی جمعیت بود که در بیشتر دستگاه‌ها تشکیل شدند و برنامه‌ها با وجود نواقص در حال پیشرفت است.

فروتن اظهارداشت: تجربه کشورهای توسعه یافته نشان داده است که فرهنگ سازی حرف نخست را می‌زند زیرا در مدت ٣٠ سال تلاش شده بر فرزند کمتر تبلیغ شود و این مسئله رسالت ما را سنگین کرده است.

وی تاکید کرد: ما حدود ٦ سال دیگر بیشتر فرصت نداریم و وقتی در بحبوحه سالمندی قرار گیریم، دیگر جای جبران نیست. بسیاری، مسائل اقتصادی را عامل اصلی فرزند نیاوردن معرفی می‌کنند و ما هم قبول داریم ولی اگر اکنون شرایط ما بد است در آینده بسیار نزدیک با شرایط بسیار بدتری در صورت فرزندنیاوری مواجه خواهیم بود.

فروتن افزود: دولت هم باید همه تلاش خود را برای رفع مشکلات مردم در حوزه اقتصادی داشته باشد چون در صورت پیری جمعیت شاهد مشکلات عدیده در حوزه کشاورزی، صنعت حتی خدمات خواهیم بود.

وی اضافه کرد: در جلسات اخیر ستاد ملی جمعیت، شاخص‌های جوانی جمعیت مشخص و به نهادها و استان‌ها ارسال شد و افراد شاخص در این حوزه تشویق می‌شوند و از بین این افراد ما افراد شاخص را برای روز ملی جوانی جمعیت در اردییهشت سال آینده مورد تقدیر قرار خواهیم داد.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها