|
کدخبر: 311611 شبنم درخشان

اختصاصی گسترش نیوز

هزینه زندگی گیاه خواری/آسیب عجیب گیاه خواران به محیط زیست

محققان ثابت کرده‌اند محصولات گوشتی و لبنی بین ۳ تا ۱۰۰ برابر محصولات گیاهی روی محیط زیست اثر مخرب می‌گذارد.

سلامت هزینه زندگی گیاه خواری/آسیب عجیب گیاه خواران به محیط زیست

گیاه‌خواران کسانی هستند که در رژیم غذایی خود از خوردن گوشت پرهیز می‌کنند. گروهی از این افراد از خوردن هرگونه فرآورده حیوانی مانند لبنیات و روغن‌های حیوانی و... اجتناب می‌کنند که اصطلاحاً به آن‌ها وگن می‌گویند. این سبک زندگی بر مبنای ملاحظات اخلاقی در قبال حیوانات بنا شده است این افراد بر اساس باورهای شخصی و شاید گروهی با کشتن هرنوع حیوان برای خوراک روزانه، پوشیدن و هرنوع مصرف دیگری مخالف هستند.

این گروه از افراد باور دارند که همه ما حق حیات و زندگی داریم و نباید برای زنده ماندن خودمان حیوانات را زجر بدهیم یا آن‌ها را بکشیم. آن‌ها باور دارند حیوانات چون ما چشم، گوش، مغز و اعصاب دارند. درد را می‌فهمند و عواطف اجتماعی دارند. وقتی با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کنید، می‌بینید که چقدر درک دارند و چه تصور اشتباهی نسبت به آن‌ها داشتید. از خود شرمنده می‌شوید که چگونه آن‌ها را در اسارت می‌دیدید و تن‌های بی‌سر آن‌ها را به دندان می‌کشیدید، وقتی در حیوانات نگرش می‌کنید، می‌بینید فرق آن‌چنانی با شما ندارند، جز اینکه مغز شما کمی بزرگ‌تر است و از کودکی واژه‌ها را آموختید وگرنه انسان هم چون دیگر حیوانات فقط آواهایی ساده داشت.

وگن

بسیاری از محققان و کارشناسان تغذیه درباره فواید گیاه‌خواری مقالاتی را منتشر کردند که بیشترین فواید آن را برای حفظ اکوسیستم و محیط‌زیست می‌توان نام برد. طبق این تحقیقات افراد گیاهخوار ۲۵ درصد گوشت‌خواران گازهای گلخانه‌ای تولید می‌کنند. محققان ثابت کرده‌اند محصولات گوشتی و لبنی بین ۳ تا ۱۰۰ برابر محصولات گیاهی روی محیط زیست اثر مخرب می‌گذارد. همچنین در خصوص سلامت و حفظ ایمنی محققان بریتانیایی در مطالعه جدیدی دریافته‌اند رژیم‌های غذایی گیاه‌خواری می‌تواند به صورت قابل توجهی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سرطان را کاهش دهد،‌ حتی اگر فرد سیگار بکشد.

"سقراط"

مادامی که در بشقابت حیوانی مرده آرمیده، از عشق و صلح سخن نگو..

جالب است بدانید روزانه در دنیا حدود ۹۰۰,۰۰۰ گاو کشته می‌شوند. اگر طول هر گاو دو متر باشد و همگی پشت سر هم به خط شوند، طول این ردیف گاو ۱,۸۰۰ کیلومتر خواهد شد؛ یعنی چیزی حدود فاصلۀ تهران تا چابهار. شمار روزانۀ مرغ‌هایی که می‌کشیم‌ بسیار بیشتر از این‌ها است؛ هرروز ۲۰۲ میلیون مرغ.  یعنی هر دقیقه به‌طور متوسط ۱۴۰,۰۰۰ مرغ کشته می‌شوند.

وگن4

گیاه خواران توصیه می‌کنند اگر معتقدید حیوانات شیء نیستند و برای درد و رنج و سلاخی‌ و مرگ آن‌ها حتی اندکی هم اهمیت قائل هستید گیاهخوار شوید. افراد گیاهخوار، شادتر هستند. دانشمندان پس از تحقیق و بررسی دریافتند آن‌هایی که رژیم غذایی گیاهی دارند، کمتر دچار استرس، نگرانی و افسردگی می‌شوند و به‌طورکلی روحیه بهتری دارند. چرا که آن‌ها باور دارند خوردن خون موجود دیگر روی قلب و ذهن و روح تأثیر منفی می‌گذارد و روحیه شما را خشن‌تر و بی‌رحم‌تر خواهد کرد. آن‌ها انواع مختلف گیاهان را مصرف می‌کنند که حاوی اسیدهای چرب و سایر ویتامین‌ها و املاح هستند؛ مثل آجیل‌ها و دانه‌ها. پرهیز از مصرف گوشت‌های حیوانی که چربی امگا ۶ دارند و در عوض مصرف مواد غذایی که حاوی چربی امگا ۳ هستند، از عوامل مهم این مسئله است.

کوفته

در این بخش از گزارش دستور درست کردن یک خوراک خوشمزه گیاه‌خواری را ارائه می‌کنیم.

مواد لازم برای ۳الی ۴ نفر

مغز گردو = ۳ فنجان ریز خرد یا چرخ شده 

جوانه نخود و ماش ساطوری = ۱ فنجان

سبزیجات معطر ریز خرد مخصوص کوفته 

زرشک = ۲ ق غ خوری 

مغز لیمو امانی = ۳ عدد 

پودر جو یا گندم = به میزان کم 

ذرت تازه = ۳ ق غ 

روغن زیتون = ۳ الی ۴ق غ 

پودر آویشن = ۱ ق مربا خوری 

نعنا خشک = ۱ ق م  نمک ادویه

فلفل = به میزان لازم 

زعفران = به میزان  لازم

گوجه فرنگی رنده شده = ۱ عدد 

هویج رنده شده = ۱ عدد 

قارچ رنده شده= به دلخواه 

پیاز =۱ عدد 

سیر= چند حبه 

آلو برای وسط کوفته اختیاری

جوانه‌ها گردو و…غیر از سبزیجات گوجه هویج و قارچ را چرخ کنید و روغن نمک و …را مخلوط کنید. خوب ورز دهید مواد را ریز خرد باشه و زیاد حالت خمیری پیدا نکند کم کم نمک و ادویه و…را اضافه می‌کنیم تا زیاد تند و شور نشود بعد در مرحله آخر به‌صورت کوفته ریز یا درشت در اورده مدت ۱ ساعت در یخچال باقی‌مانده جذب هم شوند.

در فضای مجازی شوخی بامزه با وگن‌ها را شاهد هستیم.

چند سالی است که رستوران‌ها نیز غذاهای گیاهی در منوی خود اضافه کرده‌اند و از طریق خرید آنلاین می‌توانید غذای گیاهی مورد نظر خود را تامین کنید. در پایان لیست قیمتی از چند غذای گیاهی را برای شما آماده کرده‌ایم.

غذای-گیاهی۲

غذای-گیاهی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها