|
کدخبر: 311465 شبنم درخشان

اختصاصی گسترش‌نیوز؛

روزی ۶۰ تا ۷۰ جراحی چاقی داریم

پازوکی گفت: روزانه ۶۰ تا ۷۰ بیمار جهت درمان چاقی مراجعه می‌کنند و در حال خدمات رسانی هستیم. بیماران زیادی از ایران و کشورهای همسایه مانند عراق در حال دریافت خدمات هستند.۷۰ هزار بیمار درسامانه بین الملی جراحی چاقی ایران ثبت اطلاعات شده‌اند.

سلامت روزی ۶۰ تا ۷۰ جراحی چاقی داریم

دکتر عبدالرضا پازوکی  در نشست،تبیین و تشریح مرجعیت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران درمان چاقی و جراحی درون بین در جمع خبرنگاران بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی ایران در  بسیاری از دستاوردهای در سطح بین‌الملل مطرح است.از سال ۱۳۸۶ به  بعد رشته فلوشیپ جراحی چاقی متابولیک در کشور راه اندازی شد.

دانشگاه-تهران2

وی بیان کرد: در سال‌های گذشته سه مرکز تحقیقات در سه مرکز دانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی ایران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان دانشگاه علوم پزشکی مشهد راه‌اندازی شده است. ۸۰ کشوردرفدراسیون چاقی بین‌الملل یا ایفسو (IFSO) عضو هستند که یکی از آن‌ها ایران است. رئیس اسبق فدراسیون در  سال ۲۰۱۹ خطاب به من گفت ایران هشتمین کشور ازنظر تولید مقالات علمی در سطح دنیا است. این جهش در جمهوری اسلامی بسیار بزرگ و قابل‌توجه است. در سال گذشته استاد دانشگاه هاروارد و رئیس فدراسیون دکتر اسکات شیکورا سه اسلاید را به کشور ایران اختصاص داد و اعلام شد که بعد از امریکا و چین در حال حاضر ایران سومین کشور تولید کننده مقالات علمی در حوزه جراحی چاقی متابولیک در سطح بین‌الملل است.

دو روش جراحی چاقی دنیا توسط جراحان ایرانی ابداع‌شده است.

وی بیان کرد: هرساله تعداد زیادی بیمار(توریست سلامت)  از خارج از کشور در خصوص درمان چاقی متابولیک به ایران می‌آیند و تحت درمان قرار می‌گیرند. قابل‌ذکر است فعالیت دانشگاه علوم پزشکی فقط درزمینهٔ درمان نیست و ما در سطح بین‌الملل نیز کارگاه‌های آموزشی نیز داریم. وی بیان کرد در سال گذشته ۸ فارغ‌التحصیل خارجی داشته‌ایم که دوره فلو شیپ چاقی ایران مدرک گرفته‌اند. و ده‌ها نفر که دوره‌های آموزشی را در این مرکز گذرانده‌اند.

دکتر شهاب شهابی فلوشیپ جراحی چاقی، رئیس فدراسیون جراحان جوان چاقی آسیا و  مدیر مرکز جراحی چاقی بیمارستان رسول اکرم در این نشست  بیان کرد: در طی ۱۰سال اخیر حدود ۱۵۰ مقاله علمی داشتیم حدود ۷۸ مقاله از این تعداد مربوط به مرکز تحقیقات کم تهاجمی دانشگاه علوم پزشکی ایران بوده است.

وی در خصوص آموزش خاطرنشان کرد: دوره‌های ما با مشارکت‌های اساتید برجسته چاقی دنیا است و این نکته مهم و وجه تمایز ما در سایر رشته‌ها است. بارها مقالات ما به‌عنوان رفرنس قرار داده‌شده  و در کتب و سایت‌ها  و گاید لاین ها آورده شده است. سالیانه حدود دو تا سه جراح از افغانستان و عراق و تاجیکستان در دوره‌های فلو شیپ چاقی آموزش داده میشوند و این افراد به کشور خود برمی‌گردند و جراحی می‌کند. علاوه بر این کارگاه‌های آموزشی زیادی در جهت دوره‌های فلوشیپی نیز در سطح بین‌الملل برگزار می‌کنیم.  به مرکز دو روش برای جراحی چاقی وجود دارد که روش اول پلیکاسیون معده بود روش دوم توسط  دکتر پازوکی ابداع شد و روش اسلیم پلاست است که مزیت مهم این روش  امکان آندوسکوپی برای بیمار فراهم آورده است.

دانشگاه-ایران1

شهابی افزود: بزرگ‌ترین درمانگاه چاقی در سطح خاورمیانه راداریم.روزانه ۶۰ تا ۷۰ بیمار مراجعه می‌کنند و به آن‌ها خدمات می‌دهیم.این بیماران هم ایرانی هستند و هم از کشورهای همسایه مانند عراق و ... هستند. مراجعه توریست‌های سلامت صرفاً برای هزینه‌های پایین نیست بلکه به خاطر کیفیت خدمات بالا و اصولی توسط گروه جراحان و متخصصین ما است.

شهابی در ادامه بیان کرد: چاقی معضل بزرگی است که مهم‌ترین عمال قابل‌پیشگیری مرگ‌ومیر است و به همین خاطر باید نگاه ویژه و خاصی به آن داشته باشیم.

استاد دانشگاه علوم پزشکی دکتر کرمان ساروی ادامه داد: در سال ۲۰۱۷ بود که روش جراحی اسلیو-ژژونال بای پس را با کمک دکتر پازوکی به ثبت جهانی رساندیم. این روش علاوه بر ایران در مصر، فرانسه، امارات و در کشورهای اسکاندیناوی در حال انجام است. این روش بسیار موفق است واین مرجعیت علمی و رفرنس بودن کشور ما در این عمل است.

نمای توده بدنی بالای ۳۵ است وی bmi ۳۰ به بالا به همراه یک بیماری زمینه ای مرتبط با چاقی دارند که در درمان دارویی و تغذیه ای و اصلاح سبک زندگی پاسخ به درمان نداده‌اند. دیتا بیس داده‌ها  انجمن جهانی چاقی  رسیده و کاملاً آنلاین و برخط است که بنیان‌گذار آن دکتر پازوکی بوده‌اند.اما متأسفانه خیلی از دانشگاه‌ها و اساتید همکاری لازم را انجام ندادند و عمل جراحی ثبت‌شده در سال گذشته ۸۰۰۰ جراحی ثبت‌شده است که احتمالاً بیشتر از این مقدار و به تصور من ۳ یا ۴ برابر این عدد باید است.

دکتر شهابی در خصوص برگشت چاقی پس‌ازاین جراحی  افزود: هیچ  جراحی چاقی مداومت دائمی ندارد مگر اینکه بیمار سبک زندگی‌اش را درست کند و۵۰ درصد نتیجه مؤثر و طولانی‌مدت در دست بیمار است.امروزه خطر جراحی چاقی مثل جراحی کیسه صفرا کمتر از درصد ۱ است .

چه جراحانی صلاحیت‌دارند؟

دکتر کرمان ساوری بیان کرد:  با توجه به اینکه بیش از  ۱۶ سال است که این رشته در ایران تأسیس شده و تاکنون حدود  ۱۰۰ جراح فلو‌شیپ جراحی چاقی داشتیم. هر جراح باید  که ۵۰ تا عمل را با ثبت درست در سامانه مشخص  انجام دهد تا  این فرد جراح  صلاحیت لازم جهت درمان را پیدا کند. ضمن اینکه افرادی که فلوشیپ جراحی می‌شوند در دوره ۱۸ ماهه خود بارها زیر نظر اساتید خود جراحی را انجام می‌دهند.

دانشگاه-ایران

بوتاکس معده از نظر انجمن جراحان چاقی مورد تایید نیست

دکتر فولاد اقبالی فلوشیپ فوق تخصصی جراحی درون‌بین(لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی ) در خصوص بوتاکس معده افزود: اخیراً برخی پزشکان بوتاکس معده را جهت درمان چاقی انجام می‌دهند که  متأسفانه این اقدام به‌نوعی کار آزمایی بالینی است و تحقیقات اخیر نشان می‌دهد اثربخشی  درمان مطلوب نبوده است و  در مواردی  ۶۰ درصد باعث  بسته شدن دریچه اپیلورمعده شده، عفونت و سوراخ شدن معده نیز از عوارض انجام این اقدام است .

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها