|
کدخبر: 308296 شبنم درخشان

اختصاصی گسترش‌نیوز؛

۳۱ درصد افراد بالای ۱۸ سال درگیر این بیماری هستند

طرح غربالگری فشار خون و دیابت در تمام شهر ها و از افراد ۲۰ سال به بالا انجام خواهد شد.

سلامت ۳۱ درصد افراد بالای ۱۸ سال درگیر این بیماری هستند

امروز به مناسبت روز جهانی قلب و هفته سلامت سالمندان  نشست خبری در سالن همایش وزارت بهداشت برگزار شد. دکتر حسین فرشیدی، معاون وزارت بهداشت ضمن سخنرانی در این نشست گفت: باید به سالمندی به عنوان موضوع مهم توجه کنیم. آمار و ارقام نشان میدهد که با افزایش روند سالمندی رو به رو هستیم. نیروی کار جوان و بحث سالمندی معضل اخیر جامعه اما خوشبختانه  میل به زندگی افزایش داشته است. بحث اقتصادی در جامعه موضوع حائز اهمیتی است.

فرشیدی اظهار کرد: در حوزه سالمندی دو طرح داریم که یکی از انها  حوزه آموزشی است یک بحث مهم رسیدگی به سالمند است بسته های خدماتی در خصوص سالمندان تعریف نشده است .در دوران سالمندی نیاز سالمتدی به نگهداری و مراقبت بیشتر میشود و افرادی ممکن است بعنوان پرستار و نگهدارنده سالمند به خانه امادگی داشته باشند که ما درنظر داریم این افرادی که ماموریت انها نگهداری از سالمندان است افراد دوره دیده و متخصصی باشند که بدنبال راه اندازی دوره های اموزشی دو ساله و کوتاه مدت بعنوان کاردانی سالمند یاری هستیم اما نه بصورت اینکه در دانشگاه ها حضور پیدا کنند و  نیاز به گذراندن دانشگاه نیستند. همانند بحث دوره های بهورزی است که دوره های تئوری و عملی را میگذرانند و با مهارت در خانه های بهداشت خدمت رسانی میکنند.عمده فعالیت بهورزان در خانه بهداشت است.

وزارت-بهداشت

در مورد این طرح قابل ذکر است که طرحی است بین طرح بهورزی و طرح آکادمیک میباشد بعنوان  آموزش , افراد گیرنده خدمت سطح بندی میشوند مثلا سالمندی که قادر به انجام کارهای خود است و سالمندی که برای برخی کارهای خویش نیازمند انجام همراهی است و همچنین سالمندی که به زور و کمک و مساعدت نیروی دیگری قادر به انجام کارهای خویش است. نیاز های این سالمندان با یکدیگر متفاوت میباشد و برخی نیاز مند همدردی هستند و پر کردن خلا میباشد . عمده فعالیت بهورزی باید در خانه بهداشت دنبال شوند و سالمندان  تحت پوشش بیمه قرار گیرند. روند نباید به صورتی باشد که جوانان ما سالمندان رابه خانه سالمندان ارسال کنند. بنیان خانواده اگر ضعیف شود مشکلات ما بسیار زیاد خواهد شد.از توجه به تربیت فرزندان تا کنار هم بودن خانواده تا فرزند داشتن بعنوان والدین به چالش کشیده خواهد شد.

وی ضمن اشاره به بحث سلامت قلب افزود: اکثر موارد عارضه قلبی قابل کنترل است. برنامه سلامت خانواده مهم ترین برنامه سلامت است. در ایرانشهر سیستان و بلوچستان  غربالگری دیابت و فشار خون را در دستور کار قرار دادیم، از بین ۷۰ هزار نفر، ۱۲ هزار و هفتصد نفر  پرفشاری خون داشتند و ۷ هزار و پانصد  بیمار دیابتی شناسایی شد.

معاون وزیر بهداشت تاکید کرد: تا پایان این هفته در ۹۳ شهر غربالگری خواهیم داشتو اماری را نیز ارائه خواهیم داد . بیش از ۴۰ درصد مرگ و میرها از بیماری‌های غیر واگیر و بیماری قلب و عروقی  است. در شناسایی و کنترل این بیماری اگر درست عمل نکنیم هزینه اقتصادی بالایی خواهد داشت که حدود  ۱۰۰تا ۱۵۰ میلیون هزینه درمان سرپایی و شناسایی بیماری است. برای بیماران قلبی قرص‌ (کلوپیدوگرل) است که هر یک عدد آن ۲۵ هزار تومان است که باید روزانه و تا آخر عمر مصرف شود.ضمن هزینه های بالای دارویی مثلا فرد ۴۷ ساله ای که دچار سکته قلبی شود دیگر مثل قبل قادر به انجام کار و فعالیت نمیباشد و هزینه های او به گردن بیمه خواهد افتاد. تغذیه، استرس و زندگی ماشینی امروز مشکلات قلبی گسترده‌ای را ایجاد کرده است. اسلو فود واژه ای که قرار در برنامه‌های آتی اجرایی شود.

فرشیدی درباره ممنوعیت ها و رعایت رژیم درست گفت: نمک و مواد قندی باید به اندازه مصرف شود. حداقل ۲۰ دقیقه ورزش در روز لازم است. با این کار دیابت، چاقی و پرفشاری خون کاهش میابد. میزان مصرف مواد مخدر به شدت بالا رفته است و میزان درگیری سنی افراد کاهش یافته است. طرح غربالگری فشار خون و دیابت در تمام شهرها و از افراد ۲۰ سال به بالا انجام خواهد شد. معمولا در نیمه راه درمان رها می‌شود ۳۱ درصد افراد بالای ۱۸ سال پر فشاری خون دارند. همچنین  ۲۴ درصد افراد بالای بالای ۶۰ سال فشاری خون دارند. بیماری نارسایی قلبی دو برابر سکته قلبی هزینه خواهد داشت. باید زیر ۳۰ سال این بیماران شناسایی کنیم .

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها