|
کدخبر: 306598 شبنم درخشان

گفتگو گسترش نیوز با کارشناسان بین‌الملل وزارت بهداشت؛

رایزن سلامت مانعی بر راه فرصت‌طلبان بین‌المللی / دست دلالان بریده شد

رستگاری گفت: رایزن سلامت جهت مدیریت مباحث سلامت در حوزه گردشگری سلامت و اعزام دانشجو از ورود سودجویان به این حوزه پیشگیری می‌کند.

سلامت رایزن سلامت مانعی بر راه فرصت‌طلبان بین‌المللی / دست دلالان بریده شد

وزیر بهداشت توافقی با وزیر امور خارجه عراق برای تبادل اساتید، دانشجویان، دارو  و سایر ملزومات پزشکی داشت. بهرام عین‌اللهی معتقد است که کشورهای حوزه دیپلماسی سلامت ارتباط قوی با ایران دارند و در اولویت انتخاب رایزن سلامت خواهند بود. اولین رایزن سلامت ایران در بغداد مستقر شد. ایران در ایام اربعین بیش از چهار هزار پزشک و نیروی درمانی به کربلای معلی و نجف اشرف و گذرگاه های مرزی اعزام کرده بود. همچنین بر اساس اعلام وزیر بهداشت در آینده رایزنان‌ سلامت در آمریکای جنوبی و آفریقا نیز خواهیم داشت.

به دنبال مطرح‌ شدن این طرح گفت‌وگویی با امیر رستگار از کارشناسان بین‌الملل وزارت بهداشت داشتیم. رستگار  ضمن اشاره به ویژگی‌های  رایزن‌ سلامت گفت: ما در حوزه‌های مختلفی رایزن داریم، لزومی ندارد که این رایزن سلامت ما تحصیل‌کرده رشته پزشکی باشند. رایزن‌های بازرگانی زیر نظر  سازمان توسعه تجارت تعیین می‌شود. رایزن‌های نظامی هم با تائید نهادهای امنیتی گمارده می‌شوند و فرهنگی‌ها هم سازمان ارتباطات تعیین می‌کند. رایزن‌هایی که در سفارتخانه‌های کشورهای دیگر از جانب ما حضور دارند لزوماً تحصیل‌کرده همان رشته نیستند  اما در حوزه تخصصی  خود باید مسلط باشند.

رستگار اظهار کرد: وزیر بهداشت ایران با وزیر بهداشت عراق  در ایام اربعین در بغداد دیدار داشته است. فردی به‌عنوان رایزن فرهنگی معرفی‌ شده است  ولی حکم رسمی  هنوز به این فرد نداده‌اند که رسماً کار خود را شروع کند. در حوزه سلامت  توافقی در تیرماه با وزیر بهداشت عراق انجام‌ شده است که قطعاً از رایزن در این حوزه کمک خواهیم گرفت.  این شخص در حوزه رایزنی سلامت کار توافقات ما را انجام می‌دهد و پیگیری کارهای سلامت را به عهده دارد.

ریازن123.

به‌غیراز عراق در کدام کشورهای دیگر رایزن سلامت را خواهیم داشت؟

وی افزود: در سوریه نیز رایزن سلامت در حال تدارکات اولیه است. طی ارتباطات ما با کشورهای دیگر و توسعه ارتباطات با کشورهای همسایه تصمیم گیری‌های نهایی برای داشتن رایزن سلامت انجام خواهد گرفت.  داشتن رایزن سلامت بسیار متأثر از روابط ما با کشورهای دیگر است. هر چه روابط عمیق‌تری داشته باشیم احتمال داشتن رایزن سلامت در آن کشور پررنگ‌تر خواهد بود.

این کارشناسان بین‌الملل وزارت بهداشت تاکید کرد: رایزن سلامت کنترل و مدیریت لازم در جذب دانشجویان پزشکی خارجی به داخل ایران را انجام می‌دهد تا افراد دست دلالان نیافتند همچنین در بحث توریست سلامت نظارت و مدیریت درمان جویان نیز به عهده رایزن سلامت خواهد بود. تمام امور مربوط به‌سلامت و امور فرهنگی را رایزن های فرهنگی سلامت به عهده خواهند داشت.

آیا نمونه دیگری از این رایزنی در این حوزه  وجود داشته است؟

رستگار خاطر نشان کرد: در زمینهٔ رایزن‌های سلامت چون این افراد به‌طور رسمی هنوز شروع به کارنکرده‌اند احتمالا مشکلات زیادی را خواهیم داشت. بحث منابع و حقوق این افراد و نیز ردیف استخدامی لازم و ... از مشکلاتی است که در این مسیر وجود خواهد داشت. رایزن‌ها در حوزه‌های متفاوتی دیگر وجود دارند که به‌ طور مثال رایزن اقتصادی ما در سفارت‌ها بحث سلامت را پیگیری می‌کرد ولی شخصی که صرفاً بحث سلامت را تخصصی پیگیری کنید وجود نداشته است.

ریازن1

وی در پایان گفت: این اولین بار است که رایزن در حوزه سلامت خواهیم داشت. موضوعاتی که بر عهده رایزن سلامت خواهد بود در حوزه بهداشت و سلامت است. همچنین این افراد در سفارتخانه‌های مستقر در کشورهای مختلف مستقر خواهند شد. ازجمله مزایای مهم این طرح این است که مسیر دسترسی بیماران بین‌الملل به پزشک تسهیل خواهد شد و همچنین واردات دارویی و تجهیزات پزشکی نیز مسیر راحت‌تری را خواهد داشت. طبق شنیده‌ها در چند ماه آینده انتصاب رایزن سلامت در کشورهای دیگر نیز عملیاتی خواهد شد. فعلاً در ۶ کشور در مرحله اول رایزن سلامت منصوب می‌شود که شامل کشورهای آمریکای جنوبی و آفریقایی است. همچنین در کشورهای همسایه نیز استقرار رایزن سلامت در حال پیگیری است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها