|
کدخبر: 308184

تاثیرات مثبت گرفتن مرخصی بروی مغز

آن‌چه علم عصب شناسی نشان می‌دهد این است که انسان باید هر چند وقت یک بار به بدن خودش استراحت بدهد تا بتواند دوباره به عملکرد اصلی خود باز گردد. بدون وجود چنین وقفه‌ای، اعصابی که وظیفه انتقال حس آرامش و آسودگی را دارند ضعیف می‌شوند و در نتیجه فرد نمی‌تواند به راحتی از شدت استرس‌های خود کاسته و خواب و استراحت راحتی داشته باشد.

سلامت تاثیرات مثبت گرفتن مرخصی بروی مغز

شواهد علمی نشان می دهد: خرج کردن پول در تعطیلات، که یک خرید تجربی بوده و می تواند شامل هزینه هتل، رستوران، کنسرت و … شود، نسبت به خرج کردن پول برای مواردی مانند پوشاک و جواهرات و … شادی پایدارتری به همراه دارد. این مساله ممکن است با یک باور قدیمی مطابقت داشته باشد که می ‌گوید آنچه در زندگی مهم است، خاطرات، تجربیات و سپری کردن لحظات زیبا و معنی‌ داری است که توانسته‌ ایم در طول عمر خود با آن ها روبرو شویم. برخی تحقیقات همچنین نشان می دهد که حتی برنامه ریزی برای تعطیلات ممکن است خلق و خوی ما را بهبود بخشد.

دکتر فرگوسن و تیمی از پژوهشگران همکار وی طی مطالعات جدید خود دریافتند که تعطیلات می تواند کیفیت خواب ، فعالیت بدنی سبک و فعالیت بدنی متوسط تا شدید را افزایش دهد. این اثر خواب پس از تعطیلات ۲ هفته طول کشید و تغییرات برای تعطیلات کوتاهتر (کمتر از ۳ روز) کمتر بود. در مطالعه دیگری در مورد اثر محو شدن تعطیلات، پژوهشگری به نام ساننتگ (Sonnentag,)  به بررسی شرایط ۱۳۱ معلم پرداخته و این افراد  پرسشنامه هایی را قبل و بعد از تعطیلات خود تکمیل کردند. نتایج نشان داد که پس از تعطیلات مسئولیت پذیری کاری آن ها به طور قابل توجهی افزایش داشته و در نقطه مقابل فرسودگی شغلی این افراد کاهش یافته است. ذکر این نکته ضروری است که اثرات فوق تنها برای حدود یک ماه ادامه دارد.

یکی دیگر از سوالات تحقیقاتی جالب این بود که چگونه از تعطیلات بیشترین بهره را ببریم. در مطالعه دیگری که نتایج آن در سال ۲۰۲۱ منتشر شد، دکتر بلاشه (Blasche)  و همکارانش دریافتند که اگر در طول تعطیلات آرامش ذهنی  داشته باشید، اثرات مثبت طولانی تری را تجربه خواهید کرد.

نتایج یک مطالعه دیگر نیز نشان می دهد؛ اگر اهل مناطق سردسیر هستید، باید به تعطیلات دو هفته ای به مناطق گرمسیری بروید. حال ممکن است این پرسش مطرح شود که تعطیلات ما چقدر باید طول بکشد تا بیشترین بهره را از آن ببریم؟ در پاسخ باید اذعان داشت که توافق زیادی در این زمینه بین محققان وجود ندارد. برخی از مطالعات نشان می دهد که حتی سه روز تعطیلات ممکن است مفید باشد در حالی که نتایج یک مطالعه دیگر پیشنهاد می کند که اثر مثبت یک مرخصی سالانه برای تعطیلات بیش از ۱۰ روز و و تعطیلات ۷ تا ۱۰ روزه یکسان است. برخی مطالعات دیگر نیز نشان می‌ دهند که تأثیر مثبت تعطیلات ممکن است برای افرادی که مشاغل کم استرس دارند، طولانی ‌تر باشد.

منبع: سلامت

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها