|
کدخبر: 306466 شبنم درخشان

گفتگوی اختصاصی گسترش نیوز با رئیس انجمن تجهیزات پزشکی کشور؛

رونق بازار سیاه و دلالی نوار تست قند خون / منتظر سهمیه بندی باشیم؟

مسلمی گفت: با محدود کردن دسترسی مردم به نوار تست قند خون بنظر میرسد، سازمان غذا و دارو کنترل کافی در مدیریت تامین و توزیع کالا را ندارد و این اصلا به نفع مردم و بیماران نخواهد بود.

سلامت رونق بازار سیاه و دلالی نوار تست قند خون / منتظر سهمیه بندی باشیم؟

اخیرا خبرهایی از سوی سازمان غذا و دارو مبنی بر ممنوعیت فروش نوارهای تست قند خون در مراکز تجهیزات پزشکی منتشر شد که بازخوردهای منفی زیادی را شاهد بودیم. خبرها حکایت از این داشت که عرضه نوار تست قند خون خارج از روال به‌عنوان تخلف محسوب می‌شود و قابلیت پیگرد قانونی دارد، اجرای کامل طرح اصالت سنجی در داروخانه‌ها برای کالای نوار تست قند خون الزامی است. همچنین تمامی تأمین‌کنندگان نوار تست قند خون موظف به ثبت اطلاعات فروش خود در سامانه انبار مجازی هستند و همه شرکت‌های تأمین‌کننده دستگاه و نوار تست قند خون نیز موظف به درج قیمت مصوب بر روی کالاها هستند.

در پی انتشار این خبرها و بررسی مسئله حیاتی کنترل قند خون که بیشتر گریبان گیر بیماران دیابتی است.؛ گفت‌وگویی با احمد مسلمی؛ رئیس انجمن متخصصین تجهیزات پزشکی کشور داشتیم. در ادامه همراه ما باشید.

مسلمی در گفتگو با خبرنگار گسترش نیوز گفت: به دنبال انتشار اطلاعیه سازمان غذا و دارو در فضای مجازی مبنی بر ممنوعیت فروش نوار تست قند خون در مراکز کالای پزشکی طبق ادعای خود سازمان کنترل و مدیریت بهتر تأمین و توزیع این نوع کالا در دستور کار قرار گرفت. ما به‌عنوان انجمن صنفی تجهیزات پزشکی با این بخشنامه مخالفت کردیم و تقریباً تمام تشکل‌ها، تأمین‌کنندگان و واردکنندگان نیز مخالفت خود را اعلام کردند. ضمن اینکه کارزاری نیز جهت مخالفت با این بخشنامه تشکیل دادیم.

تست قند خون.jpg22

وی گفت: چندین دهه است که واردات و توزیع نوار تست قند خون از طریق شبکه‌های مختلفی انجام می‌شود و فقط محدود به داروخانه‌ها نیست. به باور ما محدود کردن روند توزیع به داروخانه‌ها دسترسی مردم را به این کالای حیاتی محدود می کند. مراکز بسیاری درسراسر کشور برای فروش تست قند خون وجود دارد و چندین واحد صنفی در حال توزیع این کالا هستند. از سویی یک سیستم مشخص و منظمی در حال انجام این کار هستند و اجرایی شدن این فرآیند نفعی برای مردم ندارد.

این بخشنامه به نفع داروسازان و داروخانه‌ها است

 رئیس انجمن تجهیزات پزشکی کشور در ادامه گفت: بر اساس قوانین بهبود فضای کسب‌وکار هر بخشنامه و فعالیت دولتی که  مانع کسب‌وکار جاری و یا مانع گسترش کسب‌وکارهای آزاد و خصوصی شود؛ باروح آن قانون تناقض دارد. نباید صدها و هزاران کسب‌وکار که در این حوزه فعالیت دارند و زحمت می‌کشند را کنار بگذاریم و بخش خاصی را وارد میدان کنیم. به نظر می‌رسد در برخورد با این مسئله صنفی برخورد می‌شود؛ شائبه‌ای وجود دارد که این طرح برای حمایت از داروسازان و داروخانه‌ها مطرح‌ شده باشد. در کل این طرح را همسو با منافع دولت و صنعت تجهیزات پزشکی نمی‌بینم.

مسلمی تاکید کرد: دنیای امروز دنیای رقابتی است. باید دسترسی مردم زیاد باشد و این روند که همراه با محدودیت است، در واقع نوعی برگشت به عقب است. اینکه این چرخه گسترده دسترسی راحت مردم به کالای مورد نظر را محدود به داروخانه‌ها کنیم باعث محرومیت مردم خواهد شد.

قند خون--

سازمان غذا و دارو قدرت کافی در مدیریت تأمین و توزیع کالا و داروها را ندارد

وی ضمن اشاره به این موضوع که بیماران دیابتی مدعی هستند، باید مشخصات خود را برای دریافت تست قند خون در سامانه ثبت کنند، گفت: سازمان غذا و دارو از حدود یک سال قبل تا به امروز نتوانسته، تأمین خیلی از داروها و کالاها را به‌ خوبی مدیریت کند. به‌طور مثال بحران تهیه سمعک را در سال گذشته داشتیم. در مورد تأمین دارو نیز بسیار مشکل داریم که تا به حالا همچنان درگیر سهمیه‌بندی و نبود بسیاری از داروهای ساده و معمولی هستیم.

قند خون

نظام جیره‌بندی و سهمیه‌ای  ناشی از مدیریت ضعیف است

رئیس انجمن تجهیزات پزشکی کشور در پایان خاطر نشان کرد: سازمان غذا و دارو قدرت کافی برای تأمین به‌موقع و نظارت را ندارد؛ پس با محدود کردن توزیع کنترل خود را بیشتر می‌کند. این روش نظارت خوبی نیست وظیفه این سازمان، واردات به‌موقع دارو و کالای موردنیاز است. همچنین اگر تولیدات داخلی هستند باید به‌موقع توزیع شود. در مورد مجوز مواد اولیه نیز باید به‌موقع روند در دستور کار قرار گیرد.. در طول سالیان گذشته نوار تست قند خون بدون مشکل و دردسر در اختیار مردم قرار داشته است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها