|
کدخبر: 305244 شبنم درخشان

اختصاصی گسترش نیوز

کیت های غربالگری نوزاد لاکچری شد / وزارت بهداشت کوتاه نیامد؟

سازمان غذا ودارو مجوز غربالگری را برای کیت‌های بسته داده است و ازمایشگاه‌ها حق استفاده از کیت باز را ندارند. بخش عمده ای از کیت‌های بسته بصورت وارداتی است و با تحریم های موجود این تصمیمات لوکس و فانتزی است.

سلامت  کیت های غربالگری نوزاد لاکچری شد / وزارت بهداشت کوتاه نیامد؟

بحث سلامت جنین و مادران بارداری که درگیر مسائل غربالگری نوزاد قبل از تولد هستند، اخیرا حواشی زیادی را به همراه داشته است. این حق  طبیعی مادرو پدری است که از سلامت نوزاد هنوز متولد نشده اطمینان حاصل کنند. بنابراین  انتظار می‌رود در جوامع مدرن و امروزی روش‌های تشخیصی لازم را برای جلوگیری از بوجود آمدن یک فرد معلول فراهم باشد. تولد نوزادی با وجود اختلالات و معلولیت، هزینه‌های زیادی را متوجه خانواده می‌کند و برای جامعه نیز هیچ سودی نخواهد داشت.

باید به این موضوع توجه کرد که اگر افزایش جمعیت به هر نحوی ایجاد شود؛ نمیتوانیم انتظار داشته باشیم با بالا رفتن آمار جوانی جمعیت با هر زوری  (پد رو مادر) دو نیروی سالم و کاری مفید را در خدمت یک فرد معلول بگیریم. آثار نامطلوب فرزند معلول به حدی زیاد است که در این مطلب نمی گنجد.  با فشارهای زیادی که در زمینه جوانی جمعیت بوجود آمده است سخت گیری‌های بسیاری برای سقط جنین اعمال شده است. خیلی از اختلالات قابل پیش‌بینی نیست و نیاز به انجام ازمایشات متعدد دارد. در مقابل پزشکان زنان با سخت‌گیری‌های قوانین جوانی جمعیت شاید نتوانند به درستی وارد حیطه طبابت شده و بیمار را از داشتن فرزند سالم اطمینان خاطر دهند.

حواشی غربالگری از تصویر زیر آغاز شد و این ماجرا حسابی در شبکه‌های مجازی سر و صدا کرد. 

غربالگری

همچنین در اردیبهشت ماه سال گذشته محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی در مصاحبه ای اعلام کرده بود که در نظر داریم مرکز تولید کیت غربالگری نوزادان را که به تولید انبوه رسانده ایم افتتاح کنیم. این مرکز در ۲۱ اردیبهشت سال گذشته افتتاح شد.

البته از سویی در آبان ماه سال گذشته پیرو قانون جوانی جمعیت بخشنامه ای بر اساس بخشنامه اداره کل تجهیزات پزشکی واردات و تولید کیت‌های غربالگری ممنوع است. بدنبال آن پزشکان  از جمله  اکرمی رئیس انجمن علمی ژنتیک پزشکی ایران در این رابطه گفت: از نظر ما اگر این بخشنامه اصلاح نشود و واردات و تولید کیت‌های غربالگری در کشور ممنوع باشد، بسیاری از مردم برای انجام این آزمایش به خارج از کشور سفر می‌کنند و ممکن است انجام این دست از خدمات آزمایشگاهی به سمت زیرزمینی شدن برود زیرا این فرهنگ در کشور جا افتاده است. با اجرای بخشنامه فعلی افزایش نوزادانی با مشکل کروموزومی شایع است.

پس از چندی سخنگوی وزرات بهداشت در گفتگو با رسانه ها اعلام کرد که محدودیت توزیع کیت‌های غربالگری وجود دارد؛  با این تغییر بیان، عنوان دستورالعمل را عوض کردند درحالی که محتوا همان است بهداشت چه چیزی را تکذیب می‌کند؟ استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و رئیس انجمن علمی ژنتیک ایران نیز مدعی شد: در دستورالعمل جدید اداره کل تجهیزات پزشکی ابتدا صریح اعلام کردند هرگونه تولید و واردات کیت‌های غربالگری ممنوع است اما بعد آمدند عنوان دستورالعمل را عوض کردند درحالی که محتوا همان است و همچنان بر ممنوعیت اصرار دارد. در حال حاضر در ایران غربالگری بدون‌شک در حال محدود شدن است. تیر ماه سال گذشته وزیر محترم بهداشت دستورالعملی را ابلاغ کردند که در آن نوشته شده هرگونه آموزش و آگاهی دادن در مورد غربالگری ممنوع است.

غربالگری.jfif5

منتظر ازدیاد فرزندان معلول باشید

 اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی از عدم صدور مجوز تولید و واردات کیت‌های غربالگری سه ماهه اول بارداری خبر داد. تصمیم اخیر وزارت بهداشت یعنی ممنوعیت سقط قانونی؛ تمام!

 یکی از پزشکان دغدغه‌مند بنام یزدانی، نوشت: ابتدا گفتند غربالگری برای همه انجام نشود و تنها با درخواست خانواده و نظر پزشک متخصص امکان‌پذیر باشد. حالا آمده‌اند صدور مجوز تولید و واردات کیت‌های غربالگری سه ماهه‌ی اول بارداری را متوقف کرده‌اند. نباید فراموش کرد که سقط قانونی تا  ۱۸ هفتگی انجام می‌شود.

غربالگری3

غربالگری جنین با رعایت استاندارد‌ها ممنوع نیست

پاک آیین، سخنگوی وزارت بهداشت نیز در رابطه با غربالگری گفت: هیچ محدودیت جدیدی برای تولید و توزیع کیت‌های غربالگری جنین ایجاد نشده است. استاندارد‌هایی که پیش از این به منظور کنترل کیفی کیت‌ها اعمال می‌شد، کماکان رعایت می‌شود. نظارت بر کیفیت و استاندارد بودن کیت‌های غربالگری جنین وظیفه سازمان غذا و دارو است.

پیشتر معاون پیشگیری از معلولیت های سازمان بهزیستی گفته بود از سال  ۱۳۹۲ با انجام ازمایشهای غربالگری از تولد ۸۴۰۰ کودک دارای معلولیت پیشگیری شده بود.

در نهایت ادعا میشود معنای این اطلاعیه این بوده که در غربالگری ها چند نوع اختلال را بررسی میکنند سندرم داون، ترایزومی ۱۳ و ۱۸ و به آزمایشگاه های غربالگری ابلاغ شده که  مجاز به استفاده از دستگاههای انلایزر سه ماهه اول بارداری سندرم داون هستند.

غربالگری2

سازمان غذا ودارو مجوز را برای کیت‌های بسته داده است و ازمایشگاه‌ها حق استفاده از کیت باز را ندارند. قابل ذکر است بخش عمده ای از کیت‌های بسته بصورت وارداتی است و با تحریم های موجود این تصمیمات لوکس و فانتزی است اما ایا این محدودیت ها نتیجه مثبتی برای فرزندآوری می‌شود؟ یا اینکه زوج‌ها از داشتن فرزند به کل پشیمان خواهند شد؟ 

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها