|
کدخبر: 245708

درمان کرونا با کمک داروهای هپاتیت و ایدز!

نتایج مطالعات جدید نشان می دهد، داروهایی که برای درمان بیماری‌هایی مانند دیابت نوع دو، هپاتیت سی و ویروس ایدز (HIV) مورد استفاده قرار می گیرند، ممکن است مانع از تکثیر سویه دلتای کووید-۱۹ یا عفونت زایی و انتشار آن در سلول‌های انسانی شوند.

محققان  پس از آزمایش ۶۴ داروی مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا برای استفاده در سایر بیماری ها، هشت دارو را شناسایی کردند که فعالیت آنزیم های ویروسی خاصی را به نام «پروتئازها» که برای تکثیر ویروس عامل بیماری کووید-۱۹ ضروری است، متوقف می کند.

به گفته محققان، داروهای شناسایی شده شامل داروی کنترل کننده قند خون موسوم به «سیتاگلیپتین»، داروهای درمان هپاتیت سی با نام «داکلاتاسویر» و لیکورین HCl است. همچنین داروهای استفاده شده در درمان افراد آلوده به ویروس «اچ.آی.وی» (HIV)  از جمله «MG-۱۰۱» و «نلفیناویر» نیز این خاصیت را نشان داده اند.

آنها افزودند: تحقیقات نشان می دهد استفاده مجدد از برخی داروهای مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا ممکن است یک استراتژی مفید در مبارزه با کووید-۱۹ باشد. ابداع داروهای ضد ویروسی علیه طیف گسترده‌ای از کروناویروس‌ها، استراتژی درمانی نهایی برای عفونت‌های ویروسی در گردش و در حال ظهور است.

مطالعات قبلی نشان داده است که دو آنزیم پروتئاز Mpro و PLpro نقش کلیدی در گسترش ویروس ایجاد کننده کووید-۱۹ در سلول های انسانی دارند.

محققان اظهار داشتند که این موضوع باعث می شود این دو آنزیم اهداف بالقوه ای برای درمان کووید-۱۹ باشند، به ویژه از آنجایی که این دو آنزیم نسبتاً پایدار هستند، بعید است به سرعت جهش های مقاوم به دارو ایجاد کنند.

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها