|
کدخبر: 302923

مقایسه داروهای ایرانی و خارجی

یک فعال صنعت دارو، پیرامون کیفیت داروهای تولید داخل در مقایسه با داروهای مشابه خارجی نکاتی را برشمرد.

سلامت مقایسه داروهای ایرانی و خارجی

دارو در ایران طبق مقررات و استانداردهای بین المللی تولید می‌شود و شرکت‌هایی داریم که موفق شده اند با کمک صنایع بالادستی همچون پتروشیمی، ماده موثره مورد نیاز برای محصول نهایی را با بالاترین خلوص تولید نمایند و آن را وارد فرآیند ساخت کنند.

وی با عنوان این مطلب که تولید دارو در ایران منطبق با استانداردهای مندرج در دارونامه های بین المللی صورت می‌گیرد، افزود: کیفیت داروهای تولیدی در داخل کشور به مانند داروهای تولید ژاپن، هند، کره جنوبی در آسیا و البته کشورهای اروپایی است.

ایرانمنش با اشاره به عضویت سازمان غذا و دارو به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران در کنوانسیون موسوم به بازرسی‌های دارویی، ادامه داد: نزدیک به پنج سال است که عضو این کنوانسیون هستیم، این پادمان در بردارنده پروتکل‌هایی است که کشورهای عضو آن استانداردها و الزاماتی را در زمینه عملیات بهینه ساخت و آنالیز دارو و بازرسی صنایع دارویی و بالتبع آن نظارت بر کیفیت تولید دارو اعمال می‌کنند.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران پنجاهمین عضو این کنوانسیون است و تعداد کشورهای آسیایی عضو این پادمان نیز معدود هستند که این نشان از توان و تخصص بالا در حوزه نظارت بر کیفیت دارو در نهاد نظارت دارویی کشور ما است.

ایرانمنش گفت: عضویت در این کنوانسیون باعث ارتقای GMP (عملیات بهینه تولید) صنعت داروی کشور و ارتقای مضاعف اعتبار دستگاه نظارتی ایران در این زمینه (سازمان غذا و دارو) می‌شود و پذیرش عضویت در این کنوانسیون به این معناست که نهاد نظارت دارویی ما به صورت پیوسته بر پایه قواعد و استانداردهای برتر بین‌المللی عمل می نماید.

وی، ایران را یک کشور نظام مند در صنعت داروسازی معرفی کرد و گفت: با داشتن آزمایشگاه پیشرفته مرجع غذا و دارو در کشور و صحه گذاری این مرکز ملی بر مؤلفه‌های کیفی داروهای ساخته شده به خوبی نشان داده ایم که صنعت داروسازی ایران از جایگاه شایسته ای در منطقه و جهان برخوردار است.

ایرانمنش با عنوان این مطلب که در تولید دارو همواره باید سه اصل کیفیت، ایمنی و اثربخشی را با هم مد نظر داشته باشیم، افزود: فرآیندهای تولید داروی با کیفیت و استاندارد، می‌بایست از پیش تعیین و معتبر شده باشند و موضوعی نیست که در لحظه خلق گردد بلکه حاصل ساعت‌ها کار تخصصی و تلاش دانش محور دانشمندان و متخصصین این حوزه خطیر است.

ایرانمنش در ادامه به برپایی بیش از ۳۰ کارگاه آموزشی در حاشیه برگزاری نمایشگاه فارمکس ۲۰۲۳ اشاره کرد و گفت: قرار است در این رویداد بین المللی، بیش از ۳۰ کارگاه ۹۰ دقیقه‌ای با موضوعات و مباحث مختلف برگزار کنیم.

دبیر علمی محصولات ساخته شده نمایشگاه فارمکس ۲۰۲۳، افزود: در این کارگاه‌ها، از حضور زبده ترین و خبره‌ترین اساتید برای آموزش بهره مند خواهیم شد.

وی افزود: این کارگاه‌ها در سرفصل‌های مختلف از جمله عملیات زنجیره تأمین، ساخت و آنالیز منطبق با اصول بهینه، بازاریابی و فروش با رویکردهای نوین صادراتی، رگولاتوری و تعامل با نهادهای ناظر و…، برپا می‌شوند.

ایرانمنش گفت: در بحث کیفیت، یکی از سرفصل‌ها مربوط به سنجش میزان ناخالصی‌ها در مواد موثره دارویی و فرآورده‌های نهایی جدید است که طبق آخرین راهنماهای کنفرانس بین المللی برای یکپارچه سازی برگزار خواهد شد.

منبع: مهر

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها