|
کدخبر: 283355 سارا سمیع شمس

گفتگوی گسترش نیوز با عضو کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجلس؛

وضعیت بحرانی بیماران / در مورد دارو هم چوب خوردیم هم پیاز!

میرمحمدی میبدی؛ عضو کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجلس گفت: برای اولین بار به دلیل احساس کمبود شاهد واردات بخشی از داروهایی بودیم که تولید داخل داشتیم. همچنان نیز این روند ادامه دارد.

سلامت وضعیت بحرانی بیماران / در مورد دارو هم چوب خوردیم هم پیاز!

تازه‌ترین آمار سازمان غذا و دارو از کمبود ۱۰۶ قلم دارو خبر داد. طبق این آمار موجودی زیر یک ماه برآورد شده است. بر اساس تعریف سازمان غذا و دارو کمبودهای دارویی تعریف دارد و برند وارداتی دارویی که مشابه تولید داخل دارد، جزو کمبودها محسوب نمی‌شود. پیش بینی‌ها همچنین از وقوع موج جدید کرونایی در چند ماه آینده خبر می‌دهند و بر همین احساس نیاز دارویی و بحران کمبود دارو بیش از پیش احساس می‌شود. بر همین اساس خبرنگار گسترش نیوز در گفتگو با سید جلیل میرمحمدی میبدی عضو کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجلس درباره بحران دارویی و اقدام دولت برای رفع آن به گفتگو نشسته است که در ادامه می‌خوانیم.

سیدجلیل-میرمحمدی-میبدی

مولفه‌های تاثیر گذار در ایجاد بحران دارویی

سید جلیل میرمحمدی میبدی عضو کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجلس به خبرنگار گسترش نیوز گفت: درباره دارو چند مولفه موثر است که بخشی از آن متاسفانه اتفاق نیفتاد و منجر به بحران دارویی شد. در زمان حذف ارز ترجیحی، قرار بود ما به التفاوت ارز ترجیحی با ارز آزاد در اختیار سازمان بیمه سلامت قرار بگیرد و این سازمان هم این منابع را در اختیار داروخانه‌ها قرار بدهد. این مراحل به طور کامل اجرا نشد.

وی افزود: در مولفه دوم، قرار بر این بود که تسهیلات به عنوان سرمایه در گردش در اختیار صنایع داروسازی قرار بگیرد. همچنین بدیهی‌هایشان استمهال شود و مصوبه شورای پول و اعتبار نیز باید تمدید می‌شد. تقریبا بخش اعظمی از این موارد اتفاق نیفتاد. مولفه سوم، اختصاص ارز مورد نیاز صنایع دارویی بود. یعنی باید ارز با کیفیت در اختیارشان قرار می‌گرفت که اتفاق نیفتاد. مالیات بر ارزش افزوده مواد اولیه دارو که در گمرک است، قرار بود تقریبا صفر و یا حداقل یک درصد شود. این طرح وارد مجلس شد اما ۲ فوریت آن رای نیاورد و تصویب آن با تاخیر روبرو شد. کوچکترین تاخیر زمانی در مباحث دارویی، طبیعتا اثرگذاری گسترده‌ای خواهد داشت. طرح مذکور همچنان به مرحله اجرایی نرسیده است و در انتظار به اجرا درآمدن آن هستیم.

دارو به اجبار ۳ بار تعیین قیمت شد!

عضو کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجلس خاطرنشان کرد: بحث افزایش قیمت دارو مطرح بود. افزایش قیمت در زمینه دستمزد، حامل‌های انرژی، حمل و نقل، شکر، شیشه‌های شربت و پوکه‌های آمپول را شاهد بودیم. تعیین قیمتی که باید برای صنایع تولید دارویی انجام می‌شد، با تاخیر و پلکانی بود. به عبارتی ما هم چوب خوردیم هم پیاز و مجبور شدیم ۳ بار تعیین قیمت در حوزه دارو داشته باشیم.

میرمحمدی میبدی اظهار داشت: باید نظارت جدی بر صنایع تولید دارو می‌شد و با خاطیانی که اخلال در تولید دارو ایجاد کرده بودند، برخورد می‌شد. ماده اولیه را احتکار کرده بودند. همه این‌ها دست به دست هم داد تا با وضعیت حال حاضر در صنعت دارو روبرو شدیم.

کمبود-دارو

بحران دارو به‌زودی برطرف می‌شود

وی تاکید کرد: در یک ماه و نیم گذشته، با سرعت چند برابری هم در تولید دارو اقدامات انجام شده است و برای اولین بار بخشی از داروهایی که تولید داخل داشتیم به دلیل احساس کمبود در این داروها، واردات نیز صورت گرفت که همچنان نیز ادامه دارد. در این زمینه هم واردات سرم استمرار دارد، هم واردات آنتی بیوتیک ادامه دارد. در کنار این‌ها تولید داخل نیز چند برابر گذشته شده است. بخشی از کمبودهای شدیدی که در بازار دارو روبرو بوده‌ایم، حل شده است اما همچنان کمبود دارو احساس می‌شود. با ادامه روند واردات دارو و افزایش تولیدات داخلی دارو، مشکلات موجود در بحث سرم و آنتی بیوتیک در سطح کشور برطرف می‌شود.

بررسی نواقص موجود در طرح دارویار

میرمحمدی میبدی در پاسخ به این سوال خبرنگار گسترش نیوز که نقش مجلس در برطرف کردن مشکلات حوزه دارویی تا به امروز چه بوده است، گفت: تمام اطلاعات مطرح شده از وضعیت دارو و تولیدات آن، از جلساتی است که در کمیسیون بهداشت و درمان برگزار شده است و کمسیون اصل ۹۰ به دست آمده است. همه ارکانی که تفاهنامه را در بحث دارویار امضا کردند را به خط کردیم، بخشی موفقیت‌آمیز بوده است و در بخشی نیز پیگیری همچنان ادامه دارد. در بخش تسهیلاتی که باید بانک‌ها به مصوبه شورای پولی و اعتبار ارائه می‌دادند، پیگیری‌ها در حال انجام است تا در ادامه به مرحله اجرایی برسد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها