|
کدخبر: 300264

عوارض سیگار کشیدن برای مردان چیست؟ ۷ مورد مهم

عوارض سیگار کشیدن برای مردان چیست؟

مطالعات نشان می‌دهد که سیگار کشیدن خطر ابتلا به بیمارهای عروقی را 2 تا 4 برابر افزایش خواهد داد. بیماری‌های ریوی، انسداد مزمن ریه شامل آمفیزم و برونشیت ریه، از جمله رایج‌ترین عوارض سیگار کشیدن برای مردان هستند. دود سیگار علاوه بر آسیب به ریه‌ها، خطر ابتلا به سل و برخی بیماری‌های مرتبط با سیستم ایمنی را نیز افزایش می‌دهد؛ در ادامه این مطلب ضمن معرفی عوارض سیگار برای مردان، به بررسی راهکارهای موثر برای ترک سیگار نیز می‌پردازیم.

عوارض لحظه‌ای سیگار کشیدن

در عرض 10 ثانیه بعد از سیگار کشیدن، مواد مضر و شیمایی وارد ریه‌ها شده و از طریق جریان خون در بدن پخش می‌شوند. حتی اگر دود تنباکو را استنشاق نکنید باز هم مواد شیمیایی مضر را از طریق مخاط دهان خود جذب خواهید کرد.

ممکن است این سوال برای شما هم مطرح شود که "سیگار چگونه باعث ایجاد اعتیاد می‌شود؟" در پاسخ می‌توان گفت که نیکوتین موجود در تنباکو بسیار اعتیادآور است و باعث می‌شود تا مغز یک ماده شیمیایی به نام دوپامین ترشح کند. دوپامین یک هورمون شادی‌آور است و باعث می‌شود احساس خوشحالی کنید؛ همچنین در لحظه باعث افزایش تمرکز شده و احساس انرژی مضاعفی ایجاد می‌کند، اما این تاثیر خیلی دوام نمی‌آورد.

با کاهش سطح نیکوتین در بدن، مغز بیشتر دوپامین ترشح می‌کند. هرچه مدت طولانی‌تری سیگار بکشید، برای داشتن احساس خوب به دوپامین بیشتری نیاز دارید و در نهایت شما به نیکوتین وابسته خواهید شد. هنگامی که به نیکوتین وابسته شدید دیگر در صورت عدم وجود آن علائمی مانند کمبود تمرکز، احساس عصبانیت، بی قراری، تحریک پذیری یا اضطراب را تجربه می‌کنید. بهترین روش برای ترک سیگار، خودکنترلی و استفاده از تجربیات دیگران است؛ به همین منظور برای ترک سیگار پیشنهاد می‌کنیم که به سایت دیسگار مراجعه فرمایید.

سیگار کشیدن

نحوه تاثیرگذاری تنباکو در بدن

مواد شیمیایی موجود در دود تنباکو با روش‌های مختلفی می‌توانند به بدن آسیب برسانند. نیکوتین رگ‌ها را باریک می‌کند و باعث بروز بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود. مونوکسید کربن می‌تواند قلب را از اکسیژنی که برای پمپاژ خون در بدن نیاز دارد محروم کند؛ همچنین با گذشت زمان، مسیر انتقال هوا متورم شده و هوای کمتری وارد ریه‌ها خواهد شد.

دود سیگار سلول‌های مو مانند راه‌های هوایی را فلج کرده و از بین می‌برد. این سلول‌های پوششی وظیفه تمیز کردن راه‌های هوایی را بر عهده دارند و از مجاری هوایی در برابر عفونت‌ها محافظت می‌کنند. ذرات ریز موجود در دود تنباکو می‌توانند گلو و ریه‌‌ها را تحریک کرده و سبب سرفه بشوند؛ در واقع دود سیگار باعث می‌شود که مخاط بیشتری تولید شده و به بافت ریه آسیب می‌رساند. مواد شیمیایی سرطان‌زا موجود در دود سیگار باعث می‌شوند تا سلول‌های بدن خیلی سریع یا غیرطبیعی رشد کنند و در نهایت می‌توانند منجر به ایجاد سلول‌های سرطانی شوند.

تاثیر سیگار بر وضعیت ظاهری

دود سیگار باعث ایجاد لکه‌های زرد و قهوه‌ای روی انگشتان، زبان و دندان‌ها می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که دود سیگار باعث پوسیدگی دندان و بوی بد دهان خواهد شد؛ سیگار کشیدن استحکام پوست را کاهش داده و سبب ایجاد چین و چروک زودرس در پوست می‌شود.

تاثیر سیگار بر سلامت جسمانی

مصرف دخانیات و مخصوصاً سیگار یکی از عوامل خطر مشترک در 4 دسته از بیماری‌های غیرواگیر مثل بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان، بیماری مزمن ریوی و دیابت است؛ در ادامه به عوارض سیگار کشیدن بر سلامت جسمانی می‌پردازیم.

سرطان

سیگار کشیدن عامل اصلی سرطان ریه است و در سایر نقاط بدن نیز می‌تواند باعث سرطان شود. زبان، دهان، بینی، مری، گلو، معده، کبد، کلیه، پانکراس، مثانه، دهانه رحم و... در معرض سرطان ناشی از دود سیگار هستند.

مشکلات تنفسی و شرایط مزمن تنفسی

متأسفانه سیگار عامل اصلی بیماری انسداد مزمن ریه است و این بیماری جریان هوا را در ریه‌ها محدود می‌کند. همچنین سیگار کشیدن احتمال ابتلا به آسم و برونشیت را در افراد سیگاری افزایش می‌دهد.

بیماری قلبی

احتمالاً می‌دانید که سیگار یکی از عوامل اصلی بیماری‌های قلبی عروقی است. سیگار کشیدن خطر لخته شدن خون را افزایش داده و موجب انسداد عروق خونی می‌شود که جریان خون را به قلب، مغز یا پاها هدایت می‌کنند.

دیابت

سیگار باعث دیابت نوع 2 می‌شود و خطر ابتلا به دیابت برای افراد سیگاری حدود 30 تا 40 درصد بیشتر از سایر افراد است! همچنین ممکن است برخی بیماری‌های مرتبط با دیابت نوع 1 مانند بیماری کلیوی را بدتر کند.

عفونت‌ها

سیگار کشیدن سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند، بنابراین احتمال ابتلا به عفونت‌های باکتریایی و ویروسی در افراد سیگاری بیشتر می‌شود.

عوارض سیگار کشیدن

تاثیر سیگار بر اختلال جنسی در مردان

شایع‌ترین عارضه سیگار کشیدن برای مردان، کاهش کیفیت اسپرم و اختلال نعوض است. کیفیت اسپرم، قابلیت باروری تخمک و کاهش تعداد اسپرم در مردان سیگاری بسیار شایع می‌باشد. طبق آمار مشخص شده که مردان سیگاری حدود دو برابر بیشتر از افراد غیر سیگاری در معرض ابتلا به اختلال نعوض هستند. سیگار گردش خون را در تمام نواحی بدن از جمله اندام تناسلی مختل می‌کند و نعوظ را سخت‌تر خواهد کرد. پس از ترک سیگار، فشار خون و سلامت عمومی بدن بهبود می‌یابد؛ احتمال حمله قلبی کاهش یافته و مهم‌تر از همه، گردش خون در عرض 2 تا 12 هفته شروع به بهبود می‌کند.

جمع‌بندی

متأسفانه عوارض سیگار برای مردان با شدت بیشتری نسبت به زنان بروز پیدا می‌کند. انواع بیماری‌هایی که بخاطر استعمال سیگار بروز پیدا می‌کنند در مردان با عوارض شدیدتری همراه هستند؛ همچنین امکان ابتلا به اختلال نعوض و عدم توانایی اسپرم در باروری تخمک‌، از عوارض اصلی سیگار کشیدن برای مردان می‌باشند. تنها روش جلوگیری از بروز این عوارض، ترک سیگار با روش‌های اصولی است که در این راستا پیشنهاد می‌کنیم به سایت دیسگار مراجعه فرمایید.

منبع: وبلاگ دیسگار

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها