|
کدخبر: 299902

روشی که معجزه درمان کلسترول بد است!

انواع فلفل در طب سنتی کاربردهای گسترده ای دارند و شواهدی وجود دارد که بر بعضی از عوامل خطرساز بیماری های قلبی عروقی موثر هستند. با همین منظور نیز پژوهش هایی توسط دانشمندان ایرانی صورت گرفته است که هدف از آن، بررسی اثر مصرف خوراکی پودر فلفل قرمز و سیاه بر غلظت چربی های سرم در مدل حیوانی بود.

در این پژوهش از طرح پس آزمون دو گروهی همراه با گروه شاهد استفاده شد. بیست و یک سر موش سورینر نژاد NMRI وزن شده و به طور تصادفی به سه گروه ۷ تایی شامل یک گروه شاهد با تغذیه از غذای فاقد فلفل و دو گروه تجربی به ترتیب دریافت کننده پودر فلفل قرمز و فلفل سیاه، هریک مخلوط شده با غذای معمولی موش با نسبت ۱ به ۱۵ (۶/۶% از وزن غذا) تقسیم بندی شدند. در پایان دوره تیمار ۳۰ روزه، وزن موش ها تعیین شد و تحت بیهوشی عمیق مستقیماً از قلب آنها خون گیری به عمل آمد و مقادیر سرمی کلسترول کل، LDL-c و HDL-c با روش کالری متری مورد سنجش قرار گرفت.

یافته های آماری این مرحله به این ترتیب بودند که فلفل سیاه باعث کاهش معنی دار وزن، مقادیر سرمی کلسترول کل و LDL-c و افزایش نسبت به ترتیب گردید. فلفل قرمز، وزن و میزان کلسترول کل سرم را کاهش داد. به این ترتیب متخصصان نتیجه گیری کردند که فلفل سیاه و قرمز در رژیم غذایی می توانند به کاهش وزن بدن و کلسترول خون کمک کنند و به نظر می رسد این کاهش، با مصرف فلفل سیاه نسبت به مصرف فلفل قرمز در غذا خود را بهتر نشان می دهد.

منبع: سینا پرس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها