|
کدخبر: 263681

فواید روانی و جسمی کاهش وزن

۱. بهبود سطح کلسترول

اضافه وزن یا چاق بودن، با  بالا رفتن میزان کلسترول بد LDL ، و پائین بودن مقدار کلسترول خوب  HDL مرتبط است. با از دست دادن حتی مقدار کمی از وزن خود، مانند 2-5 کیلوگرم یا 1-3٪ از وزن بدن خود، می توانید کلسترول خود را بهبود ببخشید. و این امر به نوبه خود، می تواند خطر ابتلا به یک سری مشکلات سلامتی مانند بیماری قلبی و بیماری کیسه صفرا را کاهش دهد.

۲. کاهش فشار خون

از دست دادن حتی چند کیلوگرم از وزن، می تواند به کاهش فشار خون شما کمک کند، که این موضوع خبر خوبی است، زیرا این "قاتل خاموش" هر سال باعث مرگ هزاران نفر میشود.

 

۳. پیشگیری یا معکوس کردن دیابت نوع 2

اضافه وزن یا چاقی خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می دهد. خبر خوب این است که با کاهش وزن اضافی و حفظ وزن سالم، سطح قند خون شما می تواند تحت کنترل بماند. این بدان معناست که شما می توانید به سادگی با کاهش وزن از دیابت نوع 2 پیشگیری یا آن را معکوس کنید.

۴. کاهش خطر ابتلا به سرطان

اضافه وزن خطر ابتلا به بسیاری از انواع سرطان را افزایش می دهد و هر چه اضافه وزن بیشتر باشد، خطر ابتلا به آن بیشتر می شود. محققان بر این باورند که این امر با التهاب، افزایش رشد غیرطبیعی سلول‌ها و عروق خونی، افزایش سطح انسولین و عدم تعادل هورمونی مرتبط است که می‌تواند ناشی از اضافه وزن باشد.

با کاهش وزن، می توانید خطر ابتلا به اکثر سرطان ها را کاهش دهید، از جمله:

سرطان پستان

سرطان های روده بزرگ

سرطان آندومتری

سرطان تخمدان

سرطان کبد

سرطان پانکراس

سرطان تیروئید

سرطان کیسه صفرا

سرطان مری

سرطان معده

به خاطر داشته باشید که در حالی که برخی از انواع سرطان پیوند قوی تری با اضافه وزن نسبت به سایر انواع سرطان ها دارند، ولی کاهش وزن خطر ابتلا به اکثر سرطان ها را کاهش می دهد.

۵. بهبود خلق و خو

مطالعات ارتباط مستقیمی بین اضافه وزن و داشتن اختلالات سلامت روان مانند افسردگی و اضطراب پیدا کرده اند. سلامت روان پیچیده است و کاهش وزن لزوماً افسردگی یا سایر اختلالات روان را "درمان" نمی کند. با این حال، مطالعات نشان می دهد که کاهش وزن می تواند خلق و خوی کلی، اعتماد به نفس و دیدگاه شما را بهبود  ببخشد

به همین دلیل بسیاری از افراد برای افزایش اعتماد به نفس و داشتن حس خوب نسبت به خود، به سراغ جراحی هایی که سریعترین نتیجه ی ممکن را دارند می روند. از جمله این جراحی ها میتوان به لیپوساکشن و پیکرتراشی اشاره کرد.

 

۶. بهبود خواب

مطالعات بی‌شماری از این واقعیت حمایت می‌کنند که اضافه وزن یا چاقی خطر ابتلا به خواب نامناسب را افزایش می‌دهد. با کاهش وزن، می توانید خواب خود را بهبود ببخشید، که هیمن امر به نوبه خود می تواند به شما کمک کند استراحت بیشتری ، خلق و خوی بهتر و انرژی بیشتری داشته باشید. علاوه بر این، کاهش وزن می تواند به کاهش شانس ابتلا به شرایط خاصی که می تواند بر خواب تأثیر بگذارد، کمک کند، مانند:

آپنه خواب

آرتروز

آسم

 GERD  (بیماری ریفلاکس معده به مری)

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها