|
کدخبر: 273712

چند روز بعد از عمل زانو میتوان راه رفت؟

سبک زندگی چند روز بعد از عمل زانو میتوان راه رفت؟

اکثر افرادی که جراحی زانو را انجام می دهند، این سوال برایشان ایجاد می شود که چند روز بعد از عمل زانو میتوان راه رفت؟

با توجه به این که در حین راه رفتن به طور مستقیم مفصل زانو درگیر می شود، بنابراین برای انجام این کار باید تنها مطابق با توصیه های پزشکی پیشر رفت؛ در ادامه ما بررسی می کنیم که بهترین زمان برای شروع راه رفتن کی است و چگونه باید این کار را انجام دهید. بنابراین توصیه می کنیم حتما تا انتها این مطلب همراه ما باشید.

دوران نقاهت عمل جراحی زانو

قبل از اینکه در خصوص مدت زمان راه رفتن بعد از عمل زانو صحبت کنیم، بیایید یک نگاه کلی به دوران نقاهت این عمل داشته باشیم. عموما سخت ترین روز های نقاهتی که بیمار تجربه می کند مربوط به یک هفته اول می باشد، زیرا فوق تخصص زانو یک مفصل جدیدی درون زانو قرار داده شده است و طبیعتا بیمار برای عادت کردن به آن نیاز به زمان دارد.

در خصوص دروان نقاهت جراحی زانو، بسیاری از افراد بر این باورند که هرچقدر بیشتر استراحت کنند و کمتر تحرک داشته باشند سریع تر بهبود می یابند؛ در صورتی که این طور نیست و جراحی زانو جزو آن دسته عمل هایی نمی باشد که شما با استراحت کردن احساس بهتری داشته باشید.

بلکه هر چقدر زودتر شما حرکت کردن را شروع کنید و وزن خود را بر روی مفاصل قرار دهید موجب می شود تا بهبودی سریع تر و ارتقا عملکرد مفصل ها بهتر شود.

جدا از این موضوعات، اکثر مراجعینی که نزد دکتر حاجی تقی عمل زانو را انجام داده اند اعم از آقای حمید  استیلی، با انجام تمامی مراقبت ها و توصیه های انجام شده، وابسته به وضعیت بدنی که دارند، توانسته اند ظرف مدتی چهار الی هشت هفته توان جسمی خود را به طور مجدد به دست آورند.

راه رفتن بعد از جراحی زانو

زانو

به صورت کلی این که چه مقدار زمان لازم است تا شما راه رفتن را به صورت عادی و همانند قبل شروع کنید و یا فعالیت های روزانه خود را از سر بگیرید و بتوانید برنامه های توانبخشی خود را انجام دهید، بین 4 الی هفته زمان می برد. البته که این زمان در شخص نسبت به دیگری کاملا متفاوت است و ما به صورت کلی اشاره کردیم.

همچنین این که شما چه جراحی را انجام داده باشید در این مورد اثر گذار است، به طور مثال برای آرتروسکوپی زانو این مدت بسیار کمتر از تعویض مفصل زانو است.

استفاده از عصا یا واکر برای راه رفتن

زمانی که شما جراحی زانو را انجام می دهید، با توجه به نوع عمل و مکانی که در آن جا جراحی صورت گرفته و همچنین وضعیت بیمار، بین 1 الی 4 روز بستری می شوید. در زمانی که در بیمارستان بستری هستید، قاعدتا راه رفتن برایتان دشوار است و در صورت نیاز پرستاران به شما کمک خواهند کرد.

اما به شما توضیح داده خواهد شد که چگون باید راه رفتن خود را شروع کنید و یا حتی قدم های خود را چگونه بردارید، بنابراین در صورتی که پزشک از شما خواسته است تا بستری شوید حتما این کار را انجام دهید.

پس از رفتن به منزل و یا گذشت سه روز از جراحی، شما باید این توانایی را داشته باشید که به کمک عصا یا واکر راه بروید. البته که انتظار نمی رود در این زمان به صورت طولانی قدم بزنید، اما حداقل چند دقیقه در روز با عصا راه خواهید رفت.

راه رفتن پس از ده الی بیست روز از جراحی

چند روز پس از جراحی شما باید نسبت به تمیز کردن بخیه های خود اقدام کنید و در صورت نیاز در زمان مشخص شده برای کشیدن آن ها اقدام کنید. زمانی که برای کشیدن بخیه ها و یا معاینه مجدد نظد پزشک مراجعه می کنید، جراح وضعبت عمل شما را بررسی می کند. در این اینجا به شما توضیح داده خواهد شد که آیا بازهم برای راه رفتن به عصا احتیاج است یا نه.

طی تجربیات ما زمانی که بیست روز از جراحی شما گذشته باشد، این امکان را دارید که بدون عصا راه بروید، اما ممکن است نتوانید تمامی کار های روزانه خود را به درستی انجام دهید و همچنان برای برخی از آن ها نیاز به کمک شخصی دیگر باشد.

البته در صورتی که احساس می کنید به کمک عصا یا واکر راحتی بیشتری دارید، می توانید همچنان برای سه هفته از عصا استفاده کنید تا تا زمانی که توانایی راه رفتن شما تکمیل شود.

راه رفتن پس از 4 الی 8 هفته بعد از عمل

تقریبا زمانی که حداقل 4 هفته از عمل شما گذشته باشد، این توانایی را دارید که به تنهایی راه بروید، البته این مورد را در نظر داشته باشید که این احتمال وجود دارد شما در هنگام راه رفتن درد خفیفی داشته باشید، که این مورد کاملا طبیعی است و حتی تا 6 ماه همچنان ادامه دارد.

طی تجربیات ما بیمارانی که 6 ماه از جراحی ان ها گذشته است این توانایی را دارند که تمامی کارهای روزانه خود را به خوبی انجام دهند. البته این مورد را در نظر داشته باشید که موضوع راه رفتن با رانندگی متفاوت است و در خصوص زمان رانندگی باید تنها با پزشک خود مشورت کنید.

درد بعد از عمل زانو

زانو۲

ممکن است شما تا چندین هفته پس از جراحی، چه در هنگام راه رفتن و یا چه برای انجام سایر کارهای خود احساس درد در ناحیه زانو داشته باشید. برخی از افراد در زمان درد نگران می شوند و تصور می کنند درد زانو خطرناک است.

در صورتی که این طور نیست و این که شما تا مدتی پس از عمل زانو درد داشته باشید کاملا طبیعی است، بنابراین اگر برای راه رفتن یا انجام کارهای روزانه درد دارید نگران نشوید؛ زمانی درد شما نگران کننده است که حداقل یک ماه از جراحی گذشته باشد و در کنار درد، علائم دیگری هم داشته باشید. در این شرایط باید نزد پزشک خود مراجعه کنید تا با بررسی علائم، علت درد شما مشخص شود.

کلام آخر

در این مقاله به صورت کامل در خصوص نحوه راه رفتن بعد از عمل زانو صحبت کردیم و به شما توضیح دادیم که مراحل آمادگی برای راه رفتن به چه صورت است، در آخر این مورد را در نظر داشته باشید که اگر شما به جلسات فیزیوتراپی مراجعه کنید، احتمالا آمادگی بیشتری برای راه رفتن به دست می آورید و سریع تر می توانید حرکات خود را شروع کنید.

امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد، در صورتی که به دنبال مطالعه بیشتر در این خصوص هستید، می توانید به سایت دکتر حاجی تقی drhajitaghi.com به آدرست مراجعه نمایید.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها