|
کدخبر: 272681

ایمن ترین و بهترین جراحی لاغری کدام است؟

از بین روش های بای پس یا اسلیو معده، ساسی بای پس و ... بهترین جراحی لاغری کدام است؟ مزایا و معایب آنها چیست و کدام یک برای شما مناسب است؟

سبک زندگی ایمن ترین و بهترین جراحی لاغری کدام است؟

جراحی لاغری (باریاتریک) یک عمل دستکاری دستگاه گوراش است که با نام جراحی متابولیک نیز شناخته می‌شود. انواع جراحی لاغری علاوه بر کاهش وزن بر سلامت متابولیسم (تبدیل غذا به انرژی) تاثیر قابل توجهی دارند. در این مقاله به این موضوع پرداخته می شود که بهترین جراحی لاغری کدام است؟

عمل‌های لاغری مورد تایید انجمن جراحی لاغری ایران و جهان همچون بای پس و اسلیو معده، علاوه بر درمان چاقی، برای درمان بیماریهایی مانند دیابت، فشارخون بالا، وقفه تنفسی در خواب و کلسترول بالا بسیار اثربخش هستند. همچنین این عمل‌ها که معمولا به روش لاپاراسکوپی انجام می‌شوند احتمال بروز بیماری در آینده را کاهش می‌دهند. این مزایا باعث می‌شوند تا بیماران مبتلا به چاقی که قصد درمان دارند از کیفیت زندگی بهتر و طول عمر بیشتر بهره‌مند شوند.

انواع روش های جراحی لاغری

عمل‌های متابولیک و لاغری امروزی در طی چند دهه اصلاح شده‌اند و از جمله بهترین درمان‌ها در پزشکی مدرن به شمار می‌روند. این نوع عمل جراحی با ایجاد برش‌های کوچک و با استفاده از تکنیک‌های جراحی کم تهاجمی (جراحی لاپاراسکوپی و روباتیک) انجام می‌شوند. این پیشرفت‌ها باعث می‌شود تا بیماران با درد کمتر، عوارض کمتر، بستری کوتاه‌تر در بیمارستان و بهبود سریع‌تر، تجربه بهتری داشته باشند. انواع جراحی لاغری متداول بسیار ایمن هستند و نسبت به عمل‌های جراحی معمول مانند برداشتن کیسه صفرا، برداشتن رحم و تعویض مفصل ران عوارض کمتری دارند. هدف از انجام این عمل‌های جراحی اصلاح معده و روده برای درمان چاقی و بیماری‌های مربوط به چاقی است. در عمل جراحی لاغری معده کوچک‌تر می‌شود و همچنین بخشی از روده دور زده می‌شود. در این عمل کوچک کردن معده و روده منجربه جذب کمتر مواد غذایی و تغییر نحوه جذب غذا توسط بدن برای تأمین انرژی می‌شود و در نتیجه گرسنگی را کاهش و احساس سیری را افزایش می‌دهد. همچنین انواع جراحی های لاغری معده توانایی بدن برای دستیابی به وزن سالم را افزایش می‌دهند.

در مقاله "بهترین جراحی لاغری کدام است"رایج‌ترین و بهترین روش جراحی لاغری مورد تایید انجمن جراحی متابولیک و لاغری آمریکا توضیح داده می‌شوند. هر جراحی لاغری مزایا و معایب خاص خود را دارد. جراح لاغری شما ضمن بررسی سوابق پزشکی‌تان کدام عمل جراحی گزینه مناسبی برای شما است.

جراحی اسلیو معده

جراحی-لاغری1

جراحی لاغری اسلیو معده لاپاراسکوپی که اغلب اسلیو نامیده می‌شود تقریباً با برداشتن ۸۰ درصد از معده انجام می‌شود. بخش باقی‌مانده معده به‌اندازه و به شکل یک موز در می‌آید.

مراحل جراحی لاغری اسلیو چیست؟

  1. در عمل اسلیو معده از اندام‌های پیرامون آن جدا می‌شود.

  2. برای حذف ۸۰ درصد از معده از ابزار دوخت جراحی استفاده می‌شود و معده بسیار کوچک‌تر می‌شود.

نتیجه عمل

معده جدید بعد از جراحی اسلیو معده غذا مایعاتی کمتری را در خود نگه می‌دارد که منجر به کاهش مقدار غذا (و کالری) مصرفی می‌شود. این جراحی با برداشتن بخشی از معده که هورمون گرسنگی را تولید می‌کند، بر سوخت‌وساز تأثیر می‌گذارد. این جراحی گرسنگی را کاهش و احساس سیری را افزایش می‌دهد و بدن را قادر می‌سازد تا به وزن سالم برسد و قند خون را کنترل کند. به دلیل ماهیت ساده، این عمل جراحی بسیار امن و بدون عوارض بالقوه ناشی از جراحی بر روی روده کوچک است. مزایای جراحی اسلیو از نظر پزشکان و با توجه به تجربیات کسانی که عمل اسلیو معده انجام داده اند در ادامه تشریح شده است.

مزایای اسلیو معده

  1. اسلیو معده ازنظر فنی ساده است و مدت‌زمان جراحی کوتاه است.

  2. می‌توان جراحی اسلیو را بر روی بیماران خاص با وضعیت سلامت پرخطر انجام داد.

  3. این جراحی لاغری به‌عنوان اولین گام برای بیماران مبتلا به چاقی شدید تلقی می‌شود.

  4. جراحی کوچک کردن معده پلی برای انجام بای‌پس معده و عمل SADI-S است.

  5. کاهش وزن اثربخش و درمان مشکلات مربوط به چاقی یکی دیگر از مزایای جراحی اسلیو معده است.

معایب اسلیو معده

  1. اسلیو یک جراحی غیر برگشت‌پذیر است.

  2. ممکن است بدتر شود یا منجر به ابتلا به رفلاکس و سوزش معده شود.

  3. در مقایسه با جراحی لاغری دیگری مثل عمل بای‌پس تأثیر کمتری بر روی سوخت‌وساز بدن دارد.

بای‌پس معده (Roux-en-Y RYGB)

جراحی-لاغری2

عمل جراحی بای‌پس معده Roux-en-Y که اغلب جراحی لاغری بای‌پس معده نامیده می‌شود اکنون بیش از ۵۰ سال است که انجام می‌شود و از سال ۱۹۹۳ با استفاده از رویکرد لاپاراسکوپی بهبودیافته است. جراحی بای‌پس یکی از رایج‌ترین عمل‌های جراحی است و در درمان بیماری‌های مربوط به چاقی و اضافه‌وزن بسیار اثربخش است. نام این عمل از یک واژه فرانسوی به معنای «به شکل Y» گرفته شده است.

مراحل جراحی بای پس معده

  1. در مرحله ابتدایی جراحی بای پس معده بخش بالایی کوچک‌تر معده (کیسه) جدا می‌شود که حدوداً به‌اندازه یک تخم‌مرغ است. بخش بزرگ‌تر معده دور زده می‌شود و دیگر غذا را ذخیره یا هضم نمی‌کند.

  2. در جراحی بای پس، روده کوچک نیز تقسیم می‌شود و به کیسه معده جدید متصل می‌شود تا امکان عبور غذا را فراهم سازد. بخشی از روده کوچک که معده بزرگ‌تر یا معده دور زده شده را خالی می‌کند از سه تا چهار فوت پایین‌تر به روده کوچک متصل می‌شود که باعث می‌شود اتصال روده شبیه به حرف Y شود. در نهایت اسیدهای معده و آنزیم‌های گوارشی معده دور زده شده و بخش اول روده کوچک با مواد غذایی مصرفی ترکیب می‌شوند.

نتیجه عمل

جراحی بای‌پس به روش‌های مختلفی اثرگذار است. در این جراحی مانند هر جراحی لاغری دیگر کیسه معده‌ای جدید کوچک‌تر است و قطعاً توانایی نگهداری غذای کمتری را دارد که بدان معناست که کالری کمتری جذب می‌شود. افزون بر این، غذا با بخش اول روده کوچک تماسی ندارد و منجر به کاهش جذب می‌شود. از همه مهم‌تر اینکه اصلاح مسیر غذا در دستگاه گوارش تأثیر چشمگیری بر کاهش احساس گرسنگی و افزایش احساس سیری دارد و به بدن اجازه می‌دهد تا به وزن سالم برسد و آن را حفظ کند. حتی پیش از وقوع کاهش وزن، اثرگذاری بر هورمون‌ها و سلامت متابولیک اغلب منجر به بهبود دیابت بزرگسالی می‌شود. همچنین جراحی بای پس به بهبود بیماران مبتلا به رفلاکس (سوزش معده) کمک می‌کند و اغلب علائم به‌سرعت بهبود پیدا می‌کنند. بیماران در کنار انتخاب غذاهای مناسب باید از مصرف دخانیات و داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAID) مانند ایبوپروفن و ناپروکسن اجتناب کنند.

مزایای جراحی بای پس معده

  1. کاهش وزن مطمئن و بلند‌مدت

  2. برای درمان بیماری‌های مربوط به چاقی اثربخش است.

  3. یک تکنیک اصلاح شده و استاندارد است.

معایب جراحی بای پس معده

  1. از لحاظ فنی نسبت به جراحی اسلیو یا حلقه گذاری قابل تنظیم معده پیچیده‌تر است.

  2. نسبت به جراحی اسلیو معده بیشتر کمبود ویتامین و مواد مغذی رخ می‌دهد.

  3. در این جراحی لاغری خطر انسداد و عوارض روده کوچک وجود دارد.

  4. خطر ایجاد زخم به‌ویژه به دلیل استفاده از داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی یا دخانیات وجود دارد.

  5. ممکن است منجر به بروز سندروم دامپینگ شود یعنی حالت تهوع پس از خوردن یا نوشیدن به‌ویژه پس از مصرف غذاهای شیرین.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر