|
کدخبر: 249474

فواید جوهر لیمو یا اسید سیتریک

جوهر لیمو، که نام دیگر آن اسید سیتریک است. یکی از رایج ترین مواد نگهدارنده و تشدید کننده های طعم است.

اسید سیتریک یک پودر غلیظ است که به دلیل طعم ترش، نگهدارندگی و توانایی عمل به عنوان pH بافر مورد توجه قرار گرفته است. به همین دلیل است که اسید سیتریک در فهرست بسیاری از مواد غذایی موجود در انباری آشپزخانه شما، از جمله: کنسرو، آب نبات، و تنقلات ترد وجود دارد. این اسید به دلیل طعم و مزه و ظاهر و بافت مشابه به نمک به جوهر لیمو نیز معروف است

کاربردهای جوهر لیمو

۱. جوهر لیمو، نگهدارنده مواد غذایی

اسید سیتریک کاربردهای زیادی برای تولید مواد غذایی دارد. این اسید یک تشدید کننده طعم و نگهدارنده مواد غذایی محسوب می شود و به آسان سازی فرآیند رسیدگی کمک می کند. حدود ۵۰ درصد از تولید اسید سیتریک در جهان به عنوان تشدید کننده طعم در نوشیدنی ها استفاده می شود و از آنجایی که اسید سیتریک به صورت پودر تولید می شود، به غذاهای خشک مانند نمک های طعمدار، پودرهای طعم دهنده و تنقلات ترد در صورت تمایل برای داشتن طعم ترش افزوده می شود.

PH اسیدی، اسید سیتریک آن را به عنوان یک ماده نگهدارنده مواد غذایی موثر تبدیل می کند و رنگ غذا را حفظ می کند، زیرا به طور قابل توجهی فرایند اکسیداسیون را کاهش می دهد. از آنجایی که بسیاری از باکتری ها قادر به رشد در محیط اسیدی نیستند، اسید سیتریک اغلب به مربا، ژله، آب نبات، غذاهای کنسروی و حتی محصولات گوشتی به عنوان نوعی نگهداری اضافه می شود.

۲. کاربرد جوهر لیمو، در تولید پنیر

اسید سیتریک همچنین برای تسهیل فرآیند رسیدگی هنگام تهیه پنیر، به ویژه موزارلا، استفاده می شود. این اسید از جدا سازی چربی ها در تهیه بستنی خانگی و همچنین از کریستال شدن شکر در کارامل ها جلوگیری می کند. مقدار کمی اسید سیتریک همچنین می تواند باعث افزایش قدرت تخمیر شدن جوش شیرین شود و آن را به یک ماده ایده آل برای تهیه کیک و بیسکویت تبدیل کند. کسانی که رژیم غذایی کم سدیم دارند، ممکن است در هنگام طعم دار کردن غذاها، اسید سیتریک را برای مصرف کمتر نمک جایگزین آن کنند.

دلایل زیادی برای اینکه چرا باید اسید سیتریک را به غذا، دارو یا سایر محصولات اضافه کرد، وجود دارد. این دلایل میتواند شامل موارد زیر شود:

*غذا را حفظ میکند. از این ماده برای تازه نگه داشتن غذا برای مدت طولانی تری استفاده می شود. در برخی موارد، این ماده میتواند از بوتولیسم ناشی از غذا (بیماری که می تواند ناشی از غذاهای کنسرو شده خانگی با اسید کم باشد) جلوگیری کند.

*از محصولات مراقبت شخصی محافظت می‌کند. این ماده میتواند لوازم آرایشی و سایر محصولات را برای مدت طولانی تری تازه نگه دارد.

*اثرات محافظتی در بدن را برای شما دارد. اسید سیتریک مورد استفاده در پزشکی می تواند باکتری ها را از بین ببرد و اسید موجود در ادرار را کاهش دهد.

*لکه های سخت را پاک می‌کند. به همین دلیل است که این ماده را به برخی از محصولات پاک کننده اضافه می کنند.

منبع: بهداشت نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها