|
کدخبر: 238964

عارضه افزایش فشار خون با مصرف دهانشویه! + علت

تیمی از پژوهشگران در مطالعات جدید خود دریافتند که استفاده از دهانشویه های پزشکی به دلیل نابودی باکتری های بزاق، باعث افزایش فشار خون می شود.

ورزش باعث افزایش تولید اکسید نیتریک می ‌شود که ماهیچه‌های رگ‌های خونی را شل می ‌کند،بنابراین گردش خون را در بدن افزایش می ‌دهد.

نتایج یک مطالعه جدید نشان داده است که دهانشویه های ضد عفونی کننده با از بین بردن باکتری های دهان، تأثیر ورزش بر کاهش فشار خون را از بین می برند. بر این اساس مشخص شد شستشوی دهان با دهانشویه آنتی باکتریال به جای آب، باکتری های دهان را که برای سلامت قلب و عروق حیاتی هستند از بین می برد.

بر این اساس مشخص شد ترکیبی به نام نیترات توسط غدد بزاقی تولید شده و سپس توسط باکتری های موجود در دهان به نیتریت تبدیل می شود که این مولکول منبع اصلی اکسید نیتریک است، بنابراین اگر باکتری های دهان از بین بروند، هیچ گونه تولیدی از این مولکول ها وجود ندارد و در نتیجه، از آنجایی که رگ های خونی باریک می مانند، ورزش در کاهش فضار خون بی تاثیراست.

به گفته متخصصان، علائم فشار خون بالا عبارتند از: تپش در قفسه سینه، خون در ادرار و سردرد شدید است.

دکتر رائول بسکوس (Raul Bescos)، نویسنده ارشد این مطالعه، درباره یافته های فوق گفت: همه این موارد به تجزیه اکسید نیتریک به ترکیبی به نام نیترات مربوط می شود. نیترات می تواند در غدد بزاقی جذب شده و همراه با بزاق در دهان دفع شود.

برخی از گونه های باکتری در دهان می توانند از نیترات استفاده کرده و به نیتریت تبدیل شوند - مولکولی بسیار مهم که می تواند تولید اکسید نیتریک را در بدن افزایش دهد و هنگامی که نیتریت موجود در بزاق بلعیده می شود، بخشی از این مولکول به سرعت در گردش خون جذب شده و به اکسید نیتریک تبدیل شود.

همچنین این ماده به حفظ گشاد شدن عروق خونی کمک می کند که نهایتا منجر به کاهش مداوم فشار خون پس از ورزش می شود.

در این مطالعه، به گروهی از بزرگسالان سالم گفته شد که در دو نوبت جداگانه به مدت ۳۰ دقیقه روی تردمیل بدوند.پس از ورزش، از آنها خواسته شد که دهان خود را با دهانشویه ضد باکتری یا دارونما (آب با طعم نعناع) بدون اینکه بدانند کدام یک واقعی است، شستشو دهند.

 نتایج بررسی روی این افراد نشان داد که پس از شستشو با دهانشویه آنتی باکتریال، تأثیر ورزش بر کاهش فشار خون در عرض یک ساعت پس از ورزش تا ۶۰ درصد کاهش یاف؛ البته باید توجه داشت که این اثر کاهش فشار خون تنها پس از دو ساعت ورزش کاملاً از بین رفته و از سوی دیگر سطح نیتریت خون در شرکت کنندگان پس از ورزش پس از استفاده از دهانشویه ضد باکتری افزایش نیافت.

به گفته اعضای این تیم تحقیقاتی، هنگامی که شرکت کنندگان از دارونما استفاده کردند، سطح نیتریت خون آن ها افزایش یافت که نشان دهنده اهمیت باکتری های دهان است.

کریگ کاتلر (Craig Cutler)، از دیگر پژوهشگران این تیم مطالعاتی نیز درباره موضوع فوق گفت: این یافته‌ها نشان می‌ دهد که سنتز نیتریت توسط باکتری‌های دهان در شروع واکنش بدن ما به ورزش در اولین دوره بهبودی، همچنین افزایش فشار خون و اکسیژن‌رسانی بیشتر ماهیچه‌ها، بسیار مهم است.

در واقع، مثل این است که باکتری‌های دهان کلید باز کردن رگ‌های خونی هستند. اگر آنها حذف شوند، نیتریت نمی تواند تولید شود و رگ ها در وضعیت فعلی خود باقی می مانند.

منبع: سینا پرس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها