|
کدخبر: 211498

تشخیص انواع دندان درد + روش درمان

دندان درد می‌تواند به دلایل مختلف بروز کند و تشخیص صحیح، به درمان موثر آن کمک می‌کند.

سبک زندگی تشخیص انواع دندان درد + روش درمان

دندان درد یکی از رایج‌ترین دلایل مراجعه به دندانپزشک محسوب می‌شود. این درد می‌تواند به دلایل مختلفی بروز کند. گرچه بسیاری از مردم درد دندان را به یک شکل توصیف می‌کنند، اما حقیقت این است که درد دندان دارای انواع مختلفی است. فارغ از آنکه دندانتان چگونه درد می‌کند، با مشاهده بروز دندان درد مراجعه به دندانپزشک ضروری است.

دندان دردی که به صورت کوتاه و متناوب یا بلند مدت بروز می‌کند، نشان دهنده حساسیت دندان است. این موضوع می‌تواند به دلیل وجود حفره، بیماری‌های لثه، فرسایش دندان، پس از جرم‌گیری، پس از عمل دندانپزشکی و یا سفیدکاری دندان بروز کند. نوشیدن یا خوردن غذا‌های سرد و گرم می‌تواند باعث تحریک حساسیت دندان شود.

پالپیت برگذشت پذیر نیز می‌تواند باعث بروز درد‌های کوتاه شود. پالپ به بخش مرکزی دندان اطلاق می‌شود که حاوی رگ‌های خونی و عصبی است. پالپیت زمانی بروز می‌کند که پالپ دچار التهاب یا عفونت شده باشد. اگر دندان همچنان بتواند با التهاب مقابله کند، این نوع پالپیت برگذشت پذیر است، اما اگر کرم خوردگی عمیق دندان رخ داده باشد، پالپیت برگذشت ناپذیر است.

پالپیت برگذشت ناپذیر به صورت درد شدید و طولانی مدت بروز می‌کند. در این حالت بیمار از درد شدید رنج خواهد برد و در بیشتر موارد نمی‌تواند به طور دقیق دندانی که باعث بروز درد شده است را به درستی مشخص کند.

در صورتی که فرد به دندانپزشک مراجعه نکند این درد به طور معمول پس از چند روز از بین می‌رود، زیرا پیشرفت بیماری باعث مرگ ریشه دندان می‌شود. با این وجود بی توجهی به درمان عفونت دندان می‌تواند به گسترش آن به پری آپیکال منجر شود. پری آپیکال به بافت‌های اطراف ناحیه آیپکال ریشه دندان اطلاق می‌شود.

گسترش عفونت به پری آپیکال باعث بروز آبسه در این بخش می‌شود که مشخصه اصلی آن تجمع موضعی چرک در انتهای ریشه دندان است. آبسه پری آپیکال به طور معمول پس از مرگ ریشه دندان و گسترش پوسیدگی دندان رخ می‌دهد.

اگر از درد شدید دندان تنها در زمان غذا خوردن رنج می‌برید، این موضوع به دلیل پوسیدگی دندان است. در حقیقت زمانی که با دندان پوسیده غذا می‌خورید، غذا فشار به لوله‌های عاج فشار وارد و احساس درد در فرد بروز می‌کند. در این موارد بهترین راهکار برای جلوگیری از تخریب ریشه و آسیب غیرقابل بازگشت مراجعه به دندانپزشک ضروری است.

 

منبع: بهداشت نیوز

ارسال نظر