|
کدخبر: 246602

شیر گاو علائم ام‌اس را تشدید می کند

ده‌ها سال بود که بیماران مبتلا به اسکلروز چندگانه یا ام‌اس از افزایش شدت علائم بیماری خود با خوردن محصولات لبنی خبر می‌دادند. حالا محققان دانشگاه «بون» (Bonn) و «ارلانگن-نورنبرگ» (Erlangen-Nuremberg) در مطالعه جدیدی متوجه شدند که پروتئین خاصی در شیر گاو می‌تواند سلول‌های ایمنی بدن را حساس کند تا به عصب‌ها آسیب برساند و ام‌اس ایجاد کند.

اولین مرحله این مطالعه تشخیص عامل اصلی ایجاد علائم ام‌اس در شیر بود. در مطالعه‌ای روی موش‌ها، محققان متوجه شدند که «کازئین» (casein) باعث ایجاد چنین حساسیت‌هایی می‌شود. آن‌ها احتمال می‌دهند که کازئین باعث می‌شود تا واکنش سیستم ایمنی بدن به اشتباه به سمت سلول‌های سالم مغز باشد. به عبارتی، احتمالا کازئین مثل آنتی‌ژنی عمل می‌کند که سلول‌های ایمنی را به سمت سلو‌های سالم می‌کشاند.

آن‌ها کازئین را با مولکول‌های متفاوتی که برای تولید میلین در بدن لازم است، مقایسه کردند. میلین ماده‌ای است که در انتهای عصب‌های بدن ایجاد می‌شود تا ارتباط بین آن‌ها را برقرار کند. مشخص شد که پروتئینی به نام «مگ» (MAG) بسیار شبیه به کازئین عمل می‌کند و آنتی‌بادی‌های بدن به پروتئین مگ نیز حساس می‌شدند.

پیوند آنتی‌بادی کازئین (قرمز) با پروتئین مگ (سبز) در مغز

چه کسانی احتمال بروز این علائم را دارند؟

با این حال، محققان ذکر کردند که این علائم در کسانی رخ می‌دهد که از قبل به لبنیات حساسیت داشته باشند. در حال حاضر این تیم روی آزمایشی برای بیماران مبتلا به ام‌اس کار می‌کند تا حساسیت آن‌ها به کازئین را تشخیص دهد. بیماران می‌توانند در آزمایشی متوجه شوند که آنتی‌بادی‌های مورد نیاز برای حساسیت به این ماده در بدنشان وجود دارد یا خیر و در نهایت باید از مصرف شیر، ماست و پنیر صرف‌نظر کنند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها