|
کدخبر: 240995

پرینتر لیزری در برابر پرینتر جوهرافشان : کدامیک بهتر است؟

اگر اخیراً برای خرید پرینتر به بازار مراجعه کرده باشید، متوجه شده‌اید که انتخاب از بین پرینترهای لیزری و جوهرافشان، عمل چالش برانگیزی است.

سبک زندگی پرینتر لیزری در برابر پرینتر جوهرافشان : کدامیک بهتر است؟

انتخاب پرینتر خانگی مناسب، راه حل کاملاً واضحی دارد : همه چیز به این بستگی دارد که درصدد انجام چه نوع پرینتی هستید. اجازه دهید توضیحات بیشتری در این زمینه ارائه بدهیم.

پرینتر لیزری در برابر پرینتر جوهرافشان : تفاوت در چیست؟

علیرغم اینکه مهم نیست بهتر بودن یک پرینتر نسبت به نوع بعدی را دقیقاً اثبات کنیم، اما درک نحوه عملکرد هر فناوری و علت نامگذاری هر نوع پرینتر، ایده‌ی خیلی مناسبی است.

پرینترهای جوهرافشان همان کاری را می‌کنند که در نامگذاری شان لحاظ شده است. آن‌ها دارای دهنه‌ی کوچکی هستند که قطره‌ی کوچکی از جوهر را بر روی صفحه کاغذ پخش می‌کند. با توجه به نوع پرینتر، در پرینترهای تک رنگه فقط یک رنگ روی کاغذ پاشیده می‌شود. در پرینترهای مدرن چندرنگه، حداکثر 6 رنگ روی کاغذ قرار می‌گیرند.

اما طرز کار پرینترهای لیزری، کمی پیچیده‌تر است. در این پرینترها، بجای جوهر از پودر خاصی استفاده می‌شود. این پودر به صورت لایه‌ای روی کاغذ قرار می‌گیرد، و بوسیله طبلک گرمادهی شده به حالت روان و سیال در می‌آید. پرینترهای لیزری هم همانند پرینترهای جوهرافشان، با توجه به نیاز کاربران، به دو نوع تک رنگه و چند رنگه تقسیم می‌شوند.

بسیاری از پرینترهای مدرن، چه جوهرافشان و چه لیزری، از نوع "پرینترهای همه کاره" هستند. منظور از همه کاره بودن این است که چنین پرینترهایی سوای وظیفه سنتی پرینت کردن، قابلیت‌های تکمیلی همچون اسکن کردن، کپی، و ارسال فکس را نیز به ارمغان می‌آورند.

پرینتر-لیزری1

پرینتر لیزری در برابر پرینتر جوهرافشان : کیفیت

هر دو نوع پرینتر، حتی ارزان‌ترین مدل‌ها، کیفیت چاپ نسبتاً مناسبی را در اختیار کاربر قرار می‌دهند. اگر دنبال چاپ مداوم صفحات عکسدار با کیفیت نیستید، یا خدمات چاپ منبع اصلی درآمد زایی برای شما به حساب نمی‌آید، آنگاه بحث "کیفیت" دغدغه چندانی را به همراه نخواهد داشت. البته یک سری نکات کلیدی وجود دارند، که بهتر است آن‌ها را به ذهن بسپارید.

پرینترهای جوهرافشان، معمولاً برای چاپ عکس‌های با کیفیت مناسب‌تر هستند. دلیل اصلی تولید عکس‌های با کیفیت، استفاده نمودن از جوهر واقعی است. این پرینترها از کارتریج‌های رنگ بیشتری استفاده می‌کنند، در نتیجه "پروفایل رنگ" کامل‌تری را بوجود می‌آورند. به عنوان مثال، پرینتر اپسون مدل اکسپرسون xp-960 از شش کارتریج رنگ متفاوت استفاده می‌کند. این پرینتر تنها پرینتری است که از چنین ویژگی برخوردار است، و لذا کیفیت عکس‌های چاپ شده توسط این پرینتر برای مصرف کننده، بی رقیب می‌باشد.

یک عیب این پرینترها این است که گاهی اوقات، بخاطر نامطلوب بودن کیفیت جوهر استفاده شده، عملکرد نامطلوبی را بجا می‌گذارند و در برابر لکه شدن تصویر آسیب پذیر هستند. اگر در فکر خرید جوهر پرینتر هستید، از جوهرهای مبتنی بر رنگ مصنوعی پرهیز کنید. این رنگ‌ها احتمال لکه شدن تصویر چاپی را افزایش می‌دهند. این در حالیست که جوهرهای مبتنی بر رنگدانه، معمولاً با سرعت خیلی زیادی خشک می‌شوند، و لذا عامل لکه شدن تصویر چاپی نمی‌باشند.

از سوی دیگر، پرینترهای لیزری بشدت مناسب چاپ فایل‌های متنی هستند. این پرینترها نه تنها هیچ لکه‌ای را تولید نمی‌کنند، بلکه متن چاپی در مقایسه با پرینتر جوهرافشان بشدت شفاف‌تر و تمیزتر چاپ می‌شود. پرینترهای لیزری، حتی در صورت چاپ با فونتی کوچکتر، شفافیت متن را مثل همیشه حفظ می‌کنند.

 

پرینتر لیزری در برابر پرینتر جوهر افشان : هزینه

سؤال اساسی در هنگام خرید یکی از دو نوع پرینتر معرفی شده (جوهرافشان، لیزری) ، بحث هزینه است. البته شیوه مقایسه هزینه این دو پرینتر، متفاوت از انتظارات ذهنی شما است.

هزینه خرید دستگاه اصلی پرینتر جوهرافشان، در مقایسه با پرینتر لیزری پایین‌تر است. این در حالیست که بخش زیادی از هزینه‌های بهره برداری از این پرینترها، بخاطر خرید جوهر بوجود می‌آیند. جوهر بکار رفته در  پرینتر جوهرافشان، بشدت گران است. هزینه‌ی چاپ هر صفحه، بشکل شگفت آوری بالا می‌باشد.

برای اینکه ایده کُلی از هزینه‌ها داشته باشید، بهتر است بدانید هزینه چاپ هر صفحه متن تک رنگه، در برخی مدل‌های پرینتر به 10-12 سنت هم می‌رسد. برای چاپ رنگی، هزینه به 20 سنت به ازای هر صفحه، یا گاهی اوقات به 30 سنت هم می‌رسد. اگر حجم پرینت رنگی مورد نیاز بالا باشد، هزینه چشمگیری به شما تحمیل می‌شود.

نکته: یکی از فناوری‌های جدیدی که اخیراً مورد توجه قرار گرفته است، پرینترهای مجهز به مخزن جوهر است. این پرینترها هیچ نیازی به کارتریج جوهر ندارند. هر کاربری می‌تواند بسادگی این پرینترها را در منزل شارژ بکند، و لذا هزینه‌ی چاپ هرگز از چند سنت ناچیز فراتر نمی‌رود. تنها عیب این پرینترها این است که کار با جوهر، و پُرکردن مجدد مخزن بر عهده‌ی مصرف کننده است. افرادی که آشنایی زیادی با فناوری ندارند، حس خوبی از روبرو شدن با پرینترها ندارند.

از طرفی دیگر، پرینترهای لیزری را داریم که هزینه خرید دستگاه اصلی این پرینترها، بیشتر از پرینترهای جوهرافشان است. در مدل‌های ارزان و اقتصادی، هزینه خرید پرینترهای لیزری دو برابر پرینترهای جوهرافشان است. اما دوام کارتریج آن‌ها ، چندین برابر بیشتر از جوهر مصرفی در پرینترهای جوهرافشان است. به عنوان مثال، هزینه پرینت تک رنگه ، بطور میانگین و در کمترین حد چیزی بین 3-4 سنت است. این در حالیست که هزینه میانگین پرینتر رنگی، به 10-15 سنت در هر صفحه هم می‌رسد. همانطوری که مشاهده می‌کنید، هزینه چاپ در این پرینترها، نصف یا حتی یک سوم هزینه جوهر است.

پرینترهای لیزری از پرینترهای جوهرافشان ارزان‌تر هستند. ضمناً سرعت چاپ آن‌ها نیز بیشتر از پرینترهای جوهرافشان است. سرعت چاپ آن‌ها گاهی اوقات دو برابر سرعت چاپ پرینترهای جوهرافشان است.

پرینتر-لیزری2

پرینتر لیزری در برابر پرینتر جوهر افشان : سخن پایانی

به عنوان نتیجه گیری کُلی، کدام یک از این دو فناوری انتخاب بهتری محسوب می‌شود؟ عوامل مؤثر در چنین انتخابی، برای هر کاربری منحصر به فرد هستند. البته یک سری توصیه‌های مقدماتی در این زمینه مفید واقع می‌شوند :

اگر چاپ رنگی اندکی دارید، استفاده از پرینتر لیزری در اکثر حالت‌ها کارتان را راه خواهد انداخت. علیرغم اینکه هزینه اولیه‌ی خرید پرینتر لیزری، بیشتر از پرینتر جوهرافشان است ، اما هزینه‌های بلندمدت چاپ حجم بالایی از اسناد سیاه و سفید، در حد بسیار پایینی قرار می‌گیرد. به طریق مشابه، اگر دنبال چاپ حجم بالایی از صفحات هستید، پرینتر لیزری گزینه به مراتب بهتری است.

برعکس، اگر چاپ رنگی زیادی دارید ، آنگاه پرینتر جوهرافشان گزینه بهتری است. علیرغم اینکه هزینه چاپ هر صفحه (CPP) نسبتاً بالا است، اما کیفیت چاپ بدست آمده از پرینتر جوهرافشان ، بیشتر از کیفیت چاپ پرینتر لیزری است. اگر از پرینترهای لیزری خیلی با کیفیتی استفاده کنید، کیفیت‌های چاپ دو پرینتر به هم نزدیک می‌شوند. البته بسیاری از کاربران از چنین امکانی بی بهره هستند. از طرفی دیگر، اگر به اندازه کافی شجاع باشید، می‌توانید نسبت به خرید پرینتر با مخزن جوهر اقدام کنید. این پرینتر گزینه عالی برای کاهش هزینه‌های نجومی چاپ هر صفحه با استفاده از پرینترهای جوهرافشان است.

در آخر هم پیشنهاد می‌کنیم برای خرید پرینتر خانگی مناسب حتما بیشتر در اینترنت جستجو کنید. سایت هایی همانند حواس جمع محتواهای ارزشمندی در رابطه با راهنمای خرید بهترین پرینتر منتشر کرده اند که برای لذت بردن از یک تجربه خرید خوب به شما در این مورد بسیار کمک خواهند کرد.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها