|
کدخبر: 221083

آنچه که باید در خصوص استفاده از لیزر در درمان لثه و بهبود عفونت لثه بدانید؟

اکثر افرادی که در زندگی ممکن است با آنها روبرو شوید، حداقل یکبار به دندانپزشکی مراجعه نموده اند و تعداد قابل توجهی از آنها نیز دچار عفونت دندان و لثه بوده اند. درمان عفونت لثه جز مواردی است که امروزه به وسیله لیزر صورت می گیرد. در این مقاله اطلاعات مفیدی در خصوص استفاده از لیزر در درمان لثه و بهبود عفونت لثه در اختیار شما قرار داده می شود.

لثه و دندان جز مواردی هستند که چنانچه دچار درد و عفونت شوند می توانند زندگی را مختل نموده و اجازه هر گونه فعالیتی را سلب نمایند. این مقاله قصد دارد تا در خصوص روش های سنتی و جدید درمان لثه و عفونت لثه صحبت نماید. همچنین در ادامه مزایای استفاده از لیزر در درمان لثه و بهبود عفونت لثه تشریح می گردد.

باید در نظر داشت که به دلایل مختلفی این امکان وجود دارد تا نیاز به ترمیم لثه وجود داشته باشد. در این بین مواردی همچون پوسیدگی دندان، عقب نشینی لثه و مواردی از این قبیل دخیل می باشند. بازسازی و جراحی لثه به وسیله لیزر منجر می شود تا در مدت زمان کمتری لثه بهبود و ترمیم یابد. یکی از مزیت های اصلی که این روش درمانی دارد و منجر می شود تا دندانپزشکان مطلع از تکنیک های نوین ، از این روش درمانی استفاده نمایند، این مهم می باشد که جراحی با لیزر فاقد درد می باشد و منجر خواهد شد تا هر گونه خونریزی لثه برای بهبود لثه و عفونت لثه به حداقل میزان خود رسد.

دلایل استفاده از لیزر در درمان لثه و بهبود عفونت لثه:

از جمله دلایلی که استفاده از لیزر در درمان لثه و بهبود عفونت لثه پیشنهاد می شود در زیر توضیح داده شده است:

  1. دقت بیشتر : گاها دسترسی به محل عفونت لثه کار آسانی نمی باشد و برای خارج نمودن توده بدخیم و یا خوش خیم عفونی نیاز می باشد تا محل های مختلفی شکافته شود. اما در استفاده از لیزر برای بهبود عفونت، پزشکان می توانند به راحتی با ایجاد برش های سطحی و بدون آسیب به سایر بافت های سالم لثه، محل عفونت را پیدا نموده و اقدام به جراحی نمایند.

دندان-لثه

استفاده از لیزر برای درمان عفونت لثه

  1. زمان جراحی و بهبود: برای درمان لثه و حتی در زمان جراحی یک پزشک خبره به چندین مرحله مراجعه بیمار نیاز دارد تا بتواند ابتدا زخم را باز نموده، عفونت را خارج کرده و سپس لثه را بازسازی نماید اما باید در نظر داشت که این مورد در استفاده از لیزر در درمان لثه و بهبود عفونت لثه بسیار کمتر بوده و نیاز به زمان زیاد جهت بهبود و یا جلسات مختلف دندانپزشکی ندارد.
  2. بازخورد و نتیجه جراحی: در جراحی های سنتی پس از آنکه پزشک محل عفونت را شناسایی نمود و آن را از لثه خارج کرد، لازم است تا مجدد ناحیه ها و لثه ها را پیوند دهد. در ادامه لثه می بایست بازسازی شود و فضایی که گاها به دلیل کشیدگی ایجاد می شود را پر نماید. در بعضی از افراد با توجه به حجم عفونت، استفاده از انبرهای مختلف برای باز نمودن لثه جهت خروج عفونت لثه، عملیات بازسازی بسیار طولانی خواهد بود. حال آنکه استفاده از لیزر در درمان لثه و بهبود عفونت لثه منجر می شود تا به استخوان های اطراف دندان یا ایمپلنت دندان شوک وارد شود و سریعتر اقدام به بازسازی نمایند. طول درمان و بهبودی افرادی که به وسیله لیزر جراحی می نمایند بسیار کوتاه تر از افرادی است که روش های سنتی را انتخاب می نمایند.

دندان

دانستنی های جراحی لثه با لیزر

  1. انجام جراحی های خاص: استفاده از لیزر عمل های خاص و ترمیم بافت های خاص را ممکن می نماید. به طور مثال خط لبخند یکی از موارد است که بسیاری از افراد از آن رنج می برند. گاها این خط تا حدی است که ریشه دندان و بخشی از لثه به نمایش گذاشته می شود که طبیعتا منظر خوبی نخواهد داشت.  استفاده  از لیزر انجام اینگونه جراحی ها را بسیار تسهیل می نماید. در حالت عادی لازم است تا به وسیله تیغ جراحی لثه مازاد و فضای نمایش داده شده را اصلاح  نمود. این جراحی به دلیل خونریزی بالا و درد زیاد مورد توجه قرار نمی گیرد. حال آنکه به وسیله لیزر انجام این گونه عمل ها بسیار آسان شده است. با استفاده از لیزر فضای خالی لثه به آسانی جایگزین می شود. همچنین ترمیم و بازسازی آن نیز با سرعت بیشتری انجام می شود.

مزایای استفاده از لیزر در درمان لثه و بهبود عفونت لثه:

به صورت کلی استفاده از لیزر در دندان پزشکی ها برای دو نوع اقدامات، استفاده می شود. در بخش اول برای رسوب زدایی، جرم گیری و پاک نمودن پلاک ها است و در گام دوم برای جراحی های لثه و خارج نمودن عفونت مورد استفاده قرار می گیرد. البته گفتنی است که استفاده از لیزر برای درمان عفونت لثه بیشترین کاربرد را دارد. در درمان بیماری های لثه پزشکان بیشتر ترجیح می دهند تا از لیزر استفاده نمایند زیرا میزان آسیب به سایر بافت های کناری را کاهش می دهد.

دندان-پزشکی

استفاده از لیزر در درمان لثه و بهبود عفونت لثه

استفاده از لیزر در درمان لثه و بهبود عفونت لثه منجر می شود که هیچ گونه درد و یا تورمی پس از انجام جراحی احساس نکنید. باید مطلع باشید که لیزر درمانی می تواند غلظت بافت های لثه و ماهیچه ها را افزایش دهد. روش تحریک مجدد رشد، یکی از آرزوهایی بوده است که 20 سال قبل دست نیافتنی بوده اما امروزه این روش رسیدن به این آرزو را محقق ساخته است.

عفونت-لثه

بهبود سریع عفونت لثه

استفاده از لیزر در درمان لثه و بهبود عفونت لثه برای مواردی که شخص به صورت ژنتیک دچار مشکل بوده است و یا برای افرادی که مصرف بیش از اندازه دخانیات داشته اند، از مشکل های دیابتی رنج می برند، به دلیل مصرف بعضی از موارد دارویی دچار مشکل شده اند و یا به صورت کلی افرادی که بهداشت دهان و لثه را رعایت نمی نمایند، مورد استفاده قرار می گیرد. گاها افراد به دلیل هزینه این نوع درمان از انجام آن سرباز می زنند اما باید در نظر داشت که استفاده از لیزر برای درمان عفونت لثه، به میزان عفونت، عمق عفونت، تعداد دفعات لیزر درمانی و حتی توان بدنی افراد بستگی دارد. ضمنا با توجه به اینکه این متد جدید می باشد اما جز تعهدات بیمه تکمیلی نیز به تازگی قرار گرفته است.

در آخر باید عنوان نمود استفاده از لیزر در درمان لثه و بهبود عفونت لثه، امروزه گسترش خوبی داشته است و به یکی از روش های مفید و پر کاربرد در دندانپزشکی تبدیل شده است. عوارضی که داروهای بیهوشی دارند و یا خونریزی هایی که بیمار در حین جراحی به آن مبتلا می شود، از جمله مشکلاتی است که در جراحی های سنتی وجود دارد و مورد قبول عام نمی باشد.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها