|
کدخبر: 208580

گزینه‌های درمانی پروتزهای دندانی

یک لبخند زیبا برای سلامت، بهداشت، اعتماد به نفس و عزت نفس شما مهم است. دندانپزشک متخصص می‌تواند از طریق مراقبت‌های پیشرفته پروتز، به شما کمک کند تا جذاب‌ترین و طبیعی‌ترین لبخند ممکن را داشته باشید.

سبک زندگی گزینه‌های درمانی پروتزهای دندانی

پروتز دندان یا دندان مصنوعی، حوزه‌ای از دندانپزشکی است که بر ترمیم زیبایی و جایگزینی دندان‌ها به شکل و عملکرد مناسب تمرکز دارد.

به عنوان یک عمل جامع دندانپزشکی، بیماران می‌توانند از طیف وسیعی از درمان‌های پروتز دندان استفاده کنند. مراقبت‌های پروتزهای دندانی بر توانبخشی کامل دهان و درمان بسیاری از بیماری‌های دندانی تمرکز دارد، مانند:

  • TMJ/TMD
  • آسیب‌های تروماتیک به ساختار دهان
  • ناهنجاری‌های مادرزادی یا مادرزادی در دندان‌ها
  • خروپف و اختلالات خواب
  • بازسازی و مراقبت مداوم سرطان دهان

به منظور بازگرداندن لبخند شما، ممکن است درمان‌های پروتزهای زیر را توصیه کنیم:

پروتز-دندانی1

پل‌های دندانی

ممکن است از بریج برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته، حفظ فرم صورت و کاهش استرس بر روی گاز گرفتن استفاده شود. یک بریج، دندان‌های از دست رفته را با دندان‌های مصنوعی جایگزین می‌کند، بسیار زیبا به نظر می‌رسد و به معنای واقعی کلمه فاصله‌ای را که ممکن است یک یا چند دندان در آن وجود داشته باشد، برطرف می‌کند. بریج شما می‌تواند از طلا، آلیاژها، پرسلن یا ترکیبی از این مواد ساخته شده و برای حمایت به دندان‌های اطراف چسبانده شود.

روکش‌های دندانی

تاج‌ها یک ترمیم هستند که برای بهبود شکل دندان یا تقویت دندان استفاده می‌شود. اکثراً از تاج برای دندانهایی استفاده می‌شود که شکسته، فرسوده یا قسمت‌هایی از بین رفته‌اند و یا در اثر پوسیدگی دندان از بین رفته است. تاج را به عنوان یک "کلاه" محکم شده روی دندان موجود که بخشی از دندان شما را بالای خط لثه می‌پوشاند، تصور کنید. در واقع تاج به سطح خارجی جدید دندان شما تبدیل می‌شود. تاج‌ها می‌توانند از پرسلن، فلز یا هر دو ساخته شوند. روکش‌های چینی اغلب ترجیح داده می‌شوند زیرا شفافیت دندان‌های طبیعی را تقلید می‌کنند و بسیار قوی هستند.

ایمپلنت های دندانی

ایمپلنت یک دندان مصنوعی ساخته شده از فلز و پرسلن است که دقیقا شبیه دندان طبیعی شما است. این شامل دو قسمت اصلی است:

یکی بدن ایمپلنت تیتانیوم است که جای ریشه از دست رفته را می‌گیرد و قسمت دوم تاج دندان رنگی است که در بالای ایمپلنت سیمان شده است. با ایمپلنت‌های دندانی، می‌توانید با اطمینان لبخند بزنید و بدانید که هیچ کس هرگز به وجود دندان جایگزین مشکوک نخواهد شد.

دندان مصنوعی

پروتزها دندانهای جایگزین با ظاهر طبیعی هستند که توسط دندانپزشک شما ساخته شده و قابل جدا شدن هستند. دو نوع دندان مصنوعی وجود دارد: کامل و جزئی. وقتی همه دندانهای طبیعی برداشته شده‌اند، دندان مصنوعی کامل به بیماران داده می‌شود. پروتزهای جزئی به یک چارچوب فلزی متصل می‌شوند که به دندان‌های طبیعی شما متصل است و برای پر کردن جایی که دندانهای دائمی برداشته شده‌اند استفاده می‌شود.

فیلینگ ها (پرکننده‌ی دندان)

پر کردن اغلب برای ترمیم دندان آسیب دیده، پوسیدگی، ترک یا شکستگی استفاده می‌شود. قسمت پوسیده یا آسیب دیده دندان برداشته می‌شود و با یک پرکن جایگزین می‌شود که می‌تواند از مواد مختلفی مانند طلا، پرسلن، کامپوزیت دندان، سرامیک و پلاستیک تشکیل شده باشد.

درمان بیماری اکلوزال

بیماری اکلوزال ناشی از ناهماهنگی بین دندان‌های قوس بالا و پایین دندان است که به آن مال اکلوژن نیز گفته می‌‎شود. در صورت عدم درمان، بیماری انسدادی ممکن است به دندان‌های شما، استخوان‌ها و لثه‌های نگهدارنده اطراف دندان‌ها، مفاصل گیجگاهی فکی و ماهیچه‌های فک که برای جویدن استفاده می‌کنید آسیب برساند. بسیاری از افراد سایش بیش از حد یا غیر طبیعی دندان را پیری طبیعی یا ساییدگی دندان‌ها می‌دانند، اما درمان پروتز می‌تواند درد و ناراحتی ناشی از بیماری اکلوزال را کاهش دهد.

ونیرها

روکش‌ها پوسته‌های نازک و سفارشی هستند که از مواد رنگ دندان مانند پرسلن ساخته شده‌اند و برای پوشش دادن جلوی دندان شما طراحی شده‌اند. ونیرها از نظر ظاهری طبیعی هستند و برای بیمارانی که می‌خواهند ظاهر و احساس لبخند خود را تغییر دهند گزینه‌ای عالی است.

ایمپلنت دندان چیست؟

اگرچه می‌توان آنها را جدا کرد و در کنار دندان مصنوعی استفاده کرد، اما اکثر ایمپلنت‌های دندانی به صورت جداگانه و جایگزین دندان‌های طبیعی هستند که به طور دائمی روی فک شما قرار گرفته‌اند. شاید نیازی به تغییر دندان‌های اطراف خود نداشته باشید، بزرگترین دلیل اینکه ایمپلنت‌های دندانی جایگزینی مدرن و محبوب برای بریج‌ها هستند.

دکتر متخصص ایمپلنت‌هایی از جنس فلز و پرسلن می‌سازد و رنگ آن را در بالای خط لثه با دندان‌های اطراف شما مطابقت می‌دهد. رویه چینی همچنین از شفافیت طبیعی دندان‌های شما تقلید می‌کند و به خوبی در برابر لکه‌ها مقاومت می کند. ریشه تیتانیوم در زیر لثه‌های شما دوام بیشتری دارد و ایمپلنت را محکم در جای خود نگه می‌دارد.

ایمپلنت دندان چه مزایایی دارد؟

ایمپلنت‌های دندانی درمان موثری برای دندان‌های از دست رفته هستند زیرا مزایای زیبایی و سلامتی مختلفی را به همراه دارند:

  • بدون سوراخ کردن دندان‌های اطراف، شکاف‌ها را محکم ببندید.
  • طبیعی به نظر برسید
  • دیکشنری خود را بازیابی کنید
  • خطر صدمات لثه را در اثر جویدن غذاهای سفت کاهش دهید
  • از مشکلات گزش دندان‌هایی که به آرامی از جای خود خارج می‌شوند جلوگیری کنید
  • جوانتر به نظر برسید
  • تمیز کردن آسان (مانند دندانهای طبیعی)
  • در لبخند خود اطمینان داشته باشید

ایمپلنت های دندانی چگونه کار می کنند؟

بعد از اینکه او تایید کرد ایمپلنت‌های دندانی برای شما مناسب است، متخصص کاشت ایمپلنت عمل جراحی ایمپلنت را انجام می‌دهد. متخصص یک تیتانیوم را در لثه شما قرار می‌دهد و آن را در حفره خالی استخوان خالی شده توسط دندان از دست رفته شما محکم می‌کند. استخوان فک شما تقریباً 12 هفته طول می‌کشد تا در اطراف پست رشد کرده و بهبود یابد. پس از این بهبودی، متخصص کاشت ایمپلنت تاجی را ایجاد می‌کند که به دندان متصل شده و با دندان‌های طبیعی و گاز گرفتن شما یکپارچه عمل می‌کند.

آیا کاشت ایمپلنت دندان ضرری دارد؟

اکثر مردان و زنان احساس می‌کنند روش کاشت دندان درد کمتری نسبت به کشیدن دندان دارد. به طور کلی، آنها اظهار می‌دارند که این بسیار راحت‌تر از آنچه پیش بینی می‌کردند، بوده است. همچنین، قسمت قرار دادن تاج در روش ایمپلنت نیازی به جراحی و معمولاً بیهوشی ندارد.

ایمپلنت دندان چقدر طول می‌کشد؟

ایمپلنت‌های دندانی تا 98 درصد مواقع با موفقیت جایگزین دندان‌های از دست رفته می‌شوند. با مراقبت مناسب از دهان و بسته به محل فک، ایمپلنت‌های دندانی شما می‌توانند برای همیشه دوام بیاورند. اجتناب از آسیب و عادات ناسالم نیز به حفظ طول عمر آنها کمک می‌کند.

آیا گزینه‌هایی به جز ایمپلنت دندان وجود دارد؟

اگرچه ایمپلنت دندان در بیشتر موارد قوی‌ترین و شبیه به دندان برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته است، گزینه‌های دیگری نیز وجود دارد که می‌توان در نظر گرفت. سایر گزینه‌ها برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • پل‌های ثابت
  • پل‌های متحرک
  • پروتزهای جزئی
  • دندان مصنوعی کامل
  • پروتزهای مصنوعی باقی مانده

منتظر تعویض چند دندان از دست رفته نباشید. برای مراقبت‌های دندانپزشکی تماس بگیرید یا برای مشاوره وقت آنلاین رزرو کنید.

نویسنده: رپورتاژ
  • aloopezeshk ارسالی در

    سایتتون عالیه..

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها