|
کدخبر: 211536

این قرص در صورت مصرف زیاد دشمن کبد است!

کارشناس دارویی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک، گفت: با مصرف خودسرانه داروها بدون تجویز پزشک، سلامت خود را به خطر نیندازید.

دکتر شبنم ملکی، اظهار کرد: مقادیر بالای برخی از داروهای به ظاهر کم خطر، می توانند برای فرد خصوصاً کودکان و افراد مسن کشنده باشد.

وی با بیان اینکه شایعترین علت بروز مسمومیت در جهان، مصرف داروها بیش از مقادیر درمانی است، افزود:  برای کاهش تب در کودکان، داروی استامینوفن را بر اساس وزن و سن کودک و با مشورت پزشک و داروساز به کودک بدهید؛ مقادیر بیش از حد درمانی استامینوفن می تواند ایجاد مسمومیت نماید.

دکتر ملکی گفت: بهتر است داروهای بیمار افسرده و یا بیمارانی که تعادل رفتاری ندارند و یا افرادی که سابقه اقدام به خودکشی دارند را دور از دسترس ایشان قرار دهید و مراقبت دقیقی در خصوص میزان داروی مصرفی ایشان به عمل آورید.

این داروساز با اشاره به اینکه در مصرف داروی افراد مسن خانواده نظارت داشته باشید چراکه افراد مسن به دلایل: تشابه ظاهری شکل داروها، ابتلا به فراموشی، عدم اطلاع از نام داروها، بی سوادی یا کم سوادی و یا خوانا نبودن مقادیر مصرفی دارو مندرج روی جعبه دارویی، ممکن است داروی خود را به اشتباه یا بطور تکراری مصرف کنند.

کارشناس دارویی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: بهترین کار برای پیشگیری از خوردن دُز تکراری دارو، یادداشت کردن دفعات مصرف دارو و یا قرار دادن قرص ها در داخل جعبه های مخصوص تقسیم بندی شده (برحسب صبح، ظهر و شب) است.

وی تصریح کرد: بروز مسمومیت توسط برخی از داروها هرچند ممکن است منجر به مرگ نگردد، ولی مقادیر بالای این داروها می توانند منجر به صدمات دائمی کبد، کلیه و سایر ارگان های داخلی بدن فرد مسموم شود.

دکتر ملکی ادامه داد: داروها را مطابق با توصیه پزشک یا داروساز و نه بیشتر از آن مصرف نمائید چراکه با مصرف چند برابر مقادیر درمانی داروها به طور خودسرانه، نه تنها روند درمان شما سریعتر نمی شود، بلکه دچار عوارض سوء و یا مسمومیت با داروها خواهید شد.

وی با بیان اینکه مصرف بیش از مقادیر توصیه شده داروهای مسکن سبب سمیت و تخریب کلیه ها خواهد شد، افزود: مصرف خودسرانه داروی استامینوفن جهت درمان درد و تب بیش از مقادیر درمانی، منجر به صدمات کبدی خواهد شد.

وی در پایان یادآور شد: در برخورد با فرد مسموم غیر هوشیاری که در کنارش بسته های داروی خورده شده وجود دارد، ضمن حفظ خونسردی خود و عدم القاء استفراغ در این فرد، بسته های دارویی را همراه بیمار به بیمارستان ببرید.

منبع: بهداشت نیوز

ارسال نظر