|
کدخبر: 206094

یارانه ۲ میلیونی برای این افراد

خادم گفت: در سازمان بهزیستی خدمات در حوزه سالمندی رونق خیلی خوبی داشته و فضا را برای ارائه خدمات باز گذاشتیم.

 سید احمد خادم، معاون توانبخشی بهزیستی استان تهران در یک برنامه رادیویی درباره مصوباتی که در مجلس درباره بحث سالمندان تدوین شده، گفت: به دنبال سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ ، سند ملی سالمندان هم تدوین شد که در این مصوبات، سازمان بهزیستی کشور  اثرگذار بوده است.

وی ادامه داد: در سند سالمندی به حفظ و ارتقاء سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی سالمند اشاره شده است؛ همچنین در این قسمت مباحثی از جمله ارائه خدمات کمی و کیفی در منزل، مشارکت مردم برای خدمات درمانی و استفاده از فناوری‌های نوین برای بهبود ارائه خدمات ذکر شده است. از آنجایی که یکی از موضوعات مورد تقاضای ما این است که بتوانیم فضای دیجیتال و مجازی را برای پایش سالمندان رونق دهیم، لازم است با وزارت ارتباطات هم همکاری‌ داشته باشیم.

معاون توانبخشی بهزیستی استان تهران به بند‌های این مصوبه اشاره  و بیان کرد: به بهبود دسترسی سالمندان به دارو، غربالگری بیماران به خصوص بیماری شایع آن‌ها، مراقبت طولانی مدت مبتنی بر جامعه توجه شده است؛ بنابراین با توجه به ابلاغ این مصوبه به دولت، امیدواریم که بتوانیم قدم‌های موثری را در سال ۱۴۰۰ برداریم.

وی درباره خلا‌ءهایی که در زمینه آموزش سالمندان وجود دارد، گفت: ما خدمات خود را از جامعه پزشکی دریافت می‌کنیم، ولی طب ویژه سالمندی برای حمایت و درمان سالمند نداریم. از طرفی فاصله‌ای بین ما و وزارت بهداشت وجود دارد که درمان در وزارت بهداشت تلقی می‌شود و مراقبت در مراکز شبانه‌روزی سازمان بهزیستی است؛ بنابراین اگر سالمندی بخواهد در منزل مراقب داشته باشد، چه کسی این فرد مورد نیاز را تربیت خواهد کرد؟

خادم افزود: موسسات خدمات و نگهداری از سالمند به طور فراوان وجود دارد، اما هیچ‌کدام از وجاهت علمی‌ برخوردار نیستند. ما اگر در این زمینه ورود کنیم، خوشحال می‌شویم و سطح آموزش را با دانشگاه‌های علمی- کاربردی ارتقاء می‌دهیم. این حق سالمند است که از مراقبت‌های ویژه سالمندی بهره‌مند شود.

وی در پاسخ به این سوال که چرا مراکز نگهداری سالمند مانند کهریزک دوباره ساخته نشد، بیان کرد: در سازمان بهزیستی خدمات در حوزه سالمندی رونق خیلی خوبی داشته و فضا را برای ارائه خدمات باز گذاشتیم. اما از یک جایی به بعد شرایط اقتصادی سبب شد که زحماتی را به شرکایمان وارد کنیم. از طرفی هم تدبیر شد که با هزینه‌های کمتر، خانه‌های کوچکی راه‌اندازی شود که متصدی خانه از درمانگاه و خدمات بیرون از منزل استفاده  و یارانه‌ای هم از طرف سازمان بهزیستی دریافت کند.

خادم افزود: برای یک سالمند عادی کف مبلغی که یارانه پرداخت می‌شود، ماهی دو میلیون تومان است و برای سالمند فاقد سرپرست دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، همچنین برای سالمند بیمار دو میلیون و ۴۵۰ هزار تومان یارانه پرداخت می‌شود.

معاون توانبخشی بهزیستی استان تهران به قرارداد با مراکز خدمات بیمه‌ای سلامت اشاره کرد و گفت: توقعات این افراد بیش از تعرفه مصوبه سازمان بوده است؛ به همین دلیل آن‌ها حاضر به همکاری با ما نشده‌اند. تعرفه‌ای هم که ما مصوب کرده بودیم، بر اساس تعرفه وزارت بهداشت بوده است.

خادم درباره ایده مراکز خانه‌های سالمندی سازمان بهزیستی خاطرنشان کرد: ایده خانه‌های مراقبتی برآمده از مراکز آسایشگاهی است. در این خانه‌ها هدف این نیست که چند سالمند دور هم جمع بشوند بلکه هدف این است که طی قراردادی متخصصانی را  به داخل این خانه‌ها ببریم و خدمات را به سالمندان ارائه کنیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها