|
کدخبر: 207400

تکنیک حذف کردن تنبلی در کمتر از یک دقیقه!

گاهی اوقات ما تنها به دلیل تنبلی از برخی اهداف مهم خود در زندگی غافل می شویم، ژاپنی ها یک روش فوق العاده برای رهایی از تنبلی دارند که بسیار تاثیرگذار است.

همه ما در زندگی اهداف خاصی داریم اما رسیدن به این هدف ها نیازمند سخت کوشی و اختصاص دادن زمان زیاد به آن است. اغلب، ما عادت داریم که این کار ها را به تاخیر بیاندازیم، تنبل می شویم و اهدافمان را کامل نمی کنیم. همه ما چندین بار این موضوع را تجربه کرده ایم.

مثلا ممکن است با اشتیاق و انگیزه یک پروژه جدید را شروع کنیم اما در طول زمان انگیزه خود را از دست می دهیم، کارمان را به تاخیر می اندازیم و دیگر انگیزه قبلی را نداریم و تنبل می شویم. اگر شما هم در به اتمام رساندن کار ها درگیری دارید، در این قسمت یک استراتژی جالب را به شما معرفی می کنیم که مخصوص ژاپنی ها است و به آن استراتژی کایزن گفته می شود و به شما کمک می کند که با تنبلی مقابله کنید.

تکنیک ژاپنی کایزن چیست؟

کایزن که به آن قانون یک دقیقه ای هم گفته می شود، یک روش موثر برای ارتقاء فعالیت های شما است و با تنبلی مبارزه کرده و باعث می شود که کارتان را به طور کامل انجام دهید. ایده و مفهوم پشت این تکنیک این است که شما بتوانید به خودتان متعهد باشید و هر روز سر زمان مشخص در کم تر از یک دقیقه یک فعالیت خاص را انجام دهید. این روش توسط یک تئوریسین ژاپنی به نام Masaaki Imai اختراع شده است. کای به معنای تغییر و زِن به معنای عقل و درایت است.

استفاده از استراتژی کایزن باعث می شود که مهارت های مدیریتی و رشد فردی افزایش پیدا کند. البته شما نمی توانید یک الی دو بار این روش را انجام دهید و منتظر نتایج سریع باشید، بلکه باید در طولانی مدت آن را به انجام برسانید تا نتیجه بگیرید.

این روش چگونه عمل می کند؟

کایزن یک روش ساده است که فقط یک دقیقه وقت شما را در طول روز می گیرد. به عنوان مثال اگر می خواهید کتاب بخوانید یا یک وسیله موسیقی بنوازید، حتماً باید یک دقیقه زمان اختصاص داده و این کار را هر روز در زمان مشخص انجام دهید. اصلاً مهم نیست که برای انجام دادن و تمام کردن این کار چقدر احساس تنبلی می کنید. در هر صورت باید از جای تان بلند شوید و به خودتان متعهد شوید که در این زمان کوتاه این کار را انجام دهید؛ یعنی شما برای انجام این تکنیک فقط یک دقیقه فرصت دارید و باید آن را به انجام برسانید.

عجله نکنید! فقط یک قدم جدید بردارید

هنگامی که صحبت از تکنیک کایزن می شود، نباید عجله داشته باشید. یک دقیقه از زمان خود را اختصاص دهید. هنگامی که این تمرین را به انجام برسانید، به تدریج متوجه می شوید که زمان تان از یک دقیقه افزایش پیدا کرده است و مدت زمان بیشتری در حال انجام آن کار هستید و شاید به یک ساعت هم برسد. این تکنیک روشی است که همه می توانند آن را در هر مرحله از زندگی انجام دهند. همه کاری که باید انجام دهید، این است که برای خودتان هدف تعیین کنید و ببینید که چه کاری را می خواهید با این روش انجامش دهید.

دیگر تکنیک های ژاپنی برای ارتقای کیفیت زندگی

فرهنگ ژاپن منبعی از تکنیک های کاربردی است. این تکنیک هم به مبارزه با تنبلی می پردازد. آن ها همچنین تکنیک دیگری به نام کاکی بو دارند که هنر پس انداز پول است یا تکنیک های دیگری مثل کنماری که که باعث می شود شما همیشه خانه منظمی داشته باشید.

منبع: نمناک

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها