|
کدخبر: 205320

با این روش ها نظم خانه را همیشه حفظ کنید

خانه بهترین جا برای استراحت است، داشتن خانه‌ای ایده‌ال و دارای نظم و ترتیب، آرامش خاطر را چند برابر می‌کند.

کارهای روزانه را با ایجاد سیستمی که تمام اعضاء خانواده از آن آگاه باشند، ساده کنید.

با طرح برنامه روزانه کارها را بین افراد خانواده طوری تقسیم کنید که ضمن صرفه‌جویی در وقت، خانه در پایان یک روز کاری از هر جهت برای استراحت و آمدن میهمانان سرزده آماده باشد.

سعی کنید با صرف وقت کم‌تر و کارایی بیشتر، فرصت رسیدگی به سایر امور و زمان کافی برای استراحت هم داشته باشید.

راهکارهایی جهت منظم نگه داشتن خانه

زمانی که صحبت از تمیز نگه داشتن منزل به میان می آید، می توان از نظم و ترتیب، به عنوان مهم ترین عامل برای رسیدن به این منظور، یاد کرد. باید این را هم در نظر داشت که برقراری نظم و ترتیب در خانه های کوچک با دشواری های بیشتری همراه است چرا که بسیاری از وسایل گاه در داخل و گوشه کنار کمدها و نیز در زیر تخت مچاله می شوند.

زندگی در آپارتمان های نه چندان بزرگ سبب می گردد که اعضای خانواده برای قرار دادن لوازم شخصی خود در داخل منزل با مشکلاتی مواجه باشند. با این حال، با آموختن برخی از راهکارها و استفاده صحیح از هر بخش از خانه می توان ظاهر بهتری را به منزل بخشید. اگرچه زنان ایرانی، خود بهترین راهکارها را برای رسیدن به این منظور، به کار می گیرند، شاید آشنا شدن با برخی دیگر از این روش ها خالی از لطف نباشد.

قبل از شروع کار به اندازه کافی فکر کنید

اگر همیشه دوست دارید خانه منظم و تمیزی داشته باشید ، قبل از مرتب کردن کمد یا قفسه فکر کنید که این فضا برای استفاده چه کسی است و چگونه می توانیم فکری برای حفظ نظم و ترتیب آن بکنیم. سپس با حوصله و بدون عجله وسایل مورد نیاز فردی که می خواهد از آن کمد یا قفسه استفاده نماید را درون آن بگذارید.

فقط وسایلی را بخرید که به آن نیاز دارید

قبل از خرید وسایلتان فکر کنید که آیا حتما به این وسیله احتیاج دارید یا خیر ، بسیاری از افراد که اهل خرید کردن هستند بدون فکر کردن وسایل زیادی را می خرند که به آن نیاز ندارند و پس از خرید متوجه می شوند که فضای کافی برای نگهداری از آن وسیله را ندارند . بنابراین کمد آنها هر بار شلوغ تر و بی نظم تر می شود . برای جلوگیری از بی نظمی و شلوغی کمدتان قبل ازخرید فکر کنید و فقط وسایلی را بخرید که به آن نیاز دارید.

وسایل به درد نخور را دور بیاندازید

اگر همه وسایلتان را همیشه نگهداری کنید و وسایل خود را دور نیاندازید ، رفته رفته خانه شما بی نظم می شود و جایی برای دیگر وسایل باقی نمی ماند پس وسایلی را که احتیاج ندارید را دور بیاندازید و یا وسایل نو و غیر قابل استفاده را به دوست یا آشنا یا موسسات خیریه بدهید.

برخی نظم دهنده ها موجب بی نظمی می شوند

بسیاری از ما محصولاتی مانند جای جوراب، قفسه، سطل و... را خریداری می کنیم که برای ایجاد نظم و انضباط به کار می روند تا به اتاق خود نظم و ترتیب بدهیم اما در بسیاری از موارد همین محصولات باعث به هم ریختگی و بی نظمی اتاق می شوند.

هر چیزی را سر جای خود قرار دهید

اگر همیشه هر چیزی را که استفاده می کنید را سر جای خود قرار دهید و هر روز طبق برنامه ریزی عمل کنید و بخشی از خانه را تمیز کنید خانه شما بی نظم و

برای هر وسیله ای جایی در نظر بگیرید

اگر برای هر وسیله خود جایی را در نظر نگیرید و ندانید آن را کجا نگه دارید و یا به چه کسی دهید ، با این کار خانه خود را بی نظم می کنید پس هرچه زودتر در مورد اشیایی که اضافه به نظر می رسند تصمیم بگیرید.

عادت نگه داری از وسایل را ترک کنید

بسیاری از ما تحمل دور ریختن چیزهایی که زمانی از آنها استفاده می کرده اید را نداریم و یا می پنداریم برخی از این وسایل زمانی به دردمان خواهند خورد بنابراین همه وسایلمان را جمع می کنیم و خانه را بی نظم و شلخته می کنیم . اگر می خواهید اتاق ها و کمدهایتان مرتب و تمیز باشند این عادات را ترک کنید و همه وسایل را نگه ندارید.

برنامه ریزی کنید

اگر می خواهید همیشه خانه شما مرتب و تمیز باشد و سریع بعد از تمیز کردن به هم نریزد ، باید برنامه ای بنویسید که به غیر از خودتان سایر کسانی که در آن خانه زندگی می کنند نیز از برنامه های شما پیروی کنند و اعضای خانواده باید از هر تصمیمی که می گیرید مطلع شوند تا نتیجه زحمات شما به هدر نرود.

کارها را بین خود و اعضای خانواده تقسیم کنید

اگر تنها وظایف خانه بر دوش یک نفر باشد بالاخره آن فرد خسته می شود و نمی تواند از پس همه کارها برآید بنابراین اگر خانه ای مرتب می خواهید با اعضای خانواده صحبت کنید و وظایف را بین آنها تقسیم کنید.

نظم بخشیدن به قسمت ورودی خانه

اگر قسمت ورودی یا راهروی ورودی شما بی نظم است ، تمام لباس های بدون استفاده و قبوض آب و قرق و روزنامه و هر وسایل اضافه ای را بردارید و به محل دیگری منتقل کنید.

برای نظم بخشیدن به آشپزخانه

قبلا هم در مطالب خانه داری ترفندهایی مفید برای این بخش مهم از خانه برایتان گفتیم که در ادامه ی همان موارد بهتر است بدانید:

• ابتدا سراغ یخچال بروید و تاریخ قوطی ها و شربت ها را نگاه کنید، هر چیزی که تاریخ انقضایش رد شده بود را دور بیاندازید.

برای نظم بخشیدن به اتاق کارهای زیر را انجام دهید

• برای مرتب نگه داشتن کمد لباس از رخت آویزهای طبقه ای برای روسری و مقنعه و ... استفاده کنید تا روسری ها چروک نشوند.

• داخل کشوهای دراور ، همه لباس ها را به طور مرتب تا کنید و از جلو تا عقب کشو با نظم بچینید.

• با تقسیم کننده های کشو، به جوراب ها، لوازم زینتی و آرایشی خود سر و سامان دهید.

• با لوله های پی وی سی برش خورده کشو لباس زیر ها را مرتب کنید تاهمه لباس زیرها جلو چشمتان باشد و براحتی از بین آن ها انتخاب کنید.

• کفش هایی را که فصلشان نیست زیر تخت بگذارید تا از دید خارج شوند.

• اگر ملحفه های روتختی و روبالشتی را شسته اید و نمی خواهید از آنها استفاده کنید، آنها را به طور مرتب تا کنید و درون یک روبالشتی جمع کنید.

نظم دادن به حمام و دستشویی

برای نظم دادن به لوازم حمام و دستشویی ، تمام لوازم را بیرون آورده و روی سینک قرار دهید، بطری های خالی را شناسایی کرده و دور بریزید. موادی هم که کمتر ومورد استفاده قرار می گیرند در کابینت حمام قرار دهید و دوباره تمامی لوازم را به صورت مرتب در حمام بچینید.

نظم دادن به پذیرایی

اگر روی میز خود روزنامه و مجلاتی را قرار داده اید ، همه را یک جا جمع کرده و براساس تاریخ مرتب کنید، آنهایی را که می خواهید بخوانید نگه دارید و در جای مورد نظر بگذارید و باقی را دور بریزید.

با یک شیٔ تزئینی قشنگ جلو انباشتگی را بگیرید یعنی روی میز یک گلدان کوچک قشنگ، قاب عکس، مجسمه یا شمع بگذارید تا مراقب باشید چیزی را روی آنها نیاندازید.

خودکار و مدادهایی که اطراف خانه پخش شده اند را جمع کنیدوهر کدام از خودکارها که رنگ می داد داخل یک لیوان یا ماگ مخصوص خودکار قرار دهید و باقی را دور بریزید.

• برای تمیز کردن کابینت های نگهداری مواد غذایی ، بطری ها و ظرف های نگهداری مواد غذایی مثل حبوبات یا ادویجات و شکر و چای را براساس رنگ درب ظرف ها مرتب کنید. ظروف داخل کابینت را نیز مرتب بچینید.

• به سراغ گاز بروید و لوازمی که برای پخت و پز در اطراف گاز وجود دارند و هر چیزی که به صورت روزانه از آن استفاده نمی کنید را از آنجا بردارید.

• از قفسه های جداکننده برای مرتب چیدن سینی، تخته آشپزخانه و حتی تابه ها استفاده کنید.

• اگر کیسه های پلاستیکی را در زیر سینک ظرفشویی یا داخل فر نگه داری می کنید ، از سبدهای حصیری یا ساک کاغذی برای یکجا کردن آنها استفاده کنید.

• چاقوهای بزرگ را داخل جا چاقویی های رومیزی یا دیواری قرار دهید.

• برای نگهداری لوازم آشپزخانه از دیواره کابینت ها کمک بگیرید.

منبع: تابناک جوان

ارسال نظر