|
کدخبر: 205256

چرا برخی در شرایط حساس می خندند؟

وسط مراسم ختم یا درست زمانی که فرد مقابلتان دچار عصبانیت و استرس است شما دچار خنده می شوید، دانستن دلیل این خنده و راه حلش اینجاست که به درد می خورد.

برای خلاص شدن از یک شرایط عجیب و غریب و ناشناخته و خیلی جدی گاهی اوقات باید خندید. خندیدن می تواند راه حل بعضی از مشکلات باشد اما همه ما در شرایط نامطلوب نمی خندیم. گاهی اوقات خندیدن به یک رفتار غیر ارادی تبدیل می شود.

خنده یک نوع راه برقراری ارتباط می باشد. بعضی از افراد در شرایط غیر واقع بینانه می خندند زیرا نمی خواهند واقعیت را قبول کنند اما به طور کل زمانی که سعی می کنیم در شرایط جدی باشیم، بیشتر خنده مان می گیرد که در این قسمت  دلیل آن را به شما معرفی خواهیم کرد.

خندیدن در شرایط جدی یک خنده استرسی است و خنده واقعی محسوب نمی شود.

هنگامی که چنین اتفاقی برایتان رخ می دهد و در طول یک شرایط سخت و جدی می خندید، با خودتان فکر می کنید که چرا این اتفاق می افتد. سپس دچار سردرگمی، خجالت و ناراحتی می شوید.

البته راهکارهایی هم هستند که بتوانید جلوی این شرایط را بگیرید اما بهتر است که اول دلیل آن را بررسی کنید.

واکنش احساسی

اگر در شرایط نامناسب خنده تان می گیرد و نمی توانید جلوی آن را بگیرید، به این معنا نیست که شما انسان بدی هستید. این خنده یک خنده واقعی نیست، بلکه مکانیسم دفاعی بدن شماست تا اضطراب، سردرگمی، استرس و ناراحتی که در آن لحظه تجربه می کنید را بکاهد.

خندیدن باعث می شود که توجه ما از آن فاجعه غم انگیز و درد روحی دور بماند و واکنش مثبتی از خودش نشان دهد و همچنین به ما کمک می کند که با احساسات منفی کنار بیاییم و احساس ضعف و آسیب پذیری در ما کاسته شود.

راهکارهای کنترل خنده بیجا در شرایط اضطراری و مهم

شرایط را درک کنید

خنده یک دارو و مسکن عادی است. بعضی از شرایط هستند که خنده در آن جایی ندارد، مثلاً زمانی که به ملاقات یک فرد بیمار می روید یا در مراسم ختم هستید، نباید بخندید و باید ظاهری جدی داشته باشید اما در این شرایط بیشتر خنده تان می گیرد. سپس سعی دارید که آن را مدیریت کنید اما موفق نمی شوید.

در نتیجه ذهنتان در برابر این شرایط مقاومت می کند. اگر می خواهید حالت خود را تغییر دهید، سعی کنید خودتان را نیشگون بگیرید یا حداقل وارد دستشویی یا اتاقی شوید تا بتوانید خنده خود را پنهان کنید زیرا در چنین حالتی نمی توانید کاری برای خودتان انجام دهید.

ابراز ناراحتی و افسردگی

آیا به دنبال انگیزه هستید که خنده را از خودتان دور کنید؟ به شرایطی در گذشته فکر کنید که واقعاً برایتان دردآور بوده است. همه کاری که نیاز دارید، این است که ذهن خود را تحریک کنید، همچنین از تنفس خود کمک بگیرید. با انجام این کار از ورود هوای اضافه به ریه ها جلوگیری می کنید.

لب هایتان را لیس بزنید یا لب خود را گاز بگیرید

سعی کنید به رفتاری فکر کنید که می تواند جایگزین خنده تان باشد. مثلا نفس عمیق، بازدم و یا گزیدگی لب ها و لپ می تواند به شما کمک کند.

با یک خودکار بازی کنید

خنده عصبی فقط هنگام غم و غصه اتفاق نمی افتد، بلکه می تواند در یک شرایط جدی در محل کار هم باشد و در نتیجه همه چیز را پیچیده می کند. بهترین راه برای جلوگیری از خنده، این است که با یک خودکار بازی کنید و روی فشار دادن خودکار تمرکز کنید.

محل مورد نظر را ترک کنید و با صدای بلند بخندید

خنده اصلاً کار بدی نیست اما نمی توان در بعضی شرایط مثل مراسم ختم، آن را جلوی دیگران انجام داد. سعی کنید اگر برایتان مقدور است، مدت زمانی از مجلس بیرون بیایید و از ته دل بخندید تا تخلیه شوید.

روی رنگ داخل اتاق تمرکز کنید

یکی از راه های بهبود افکار و تغییر وضعیت خنده، این است که تمرکز خود را روی چیزهای دیگر بگذارید. به عنوان مثال می توانید به رنگ ها فکر کنید و به اطراف اتاق نگاه کنید و سعی کنید روی آن ها تمرکز داشته باشید.

برای خودتان آواز بخوانید

می توانید یک موزیک را در ذهنتان یادآوری کنید. سعی کنید که آن را در ذهنتان بخوانید تا تمرکزتان به آن معطوف شود یا یک پیتزا و یک غذای خوشمزه را تصور کنید تا ذهنتان از خنده منحرف گردد.

هوای اضافه را از لب بیرون دهید

تکنیک های تنفس به شما کمک می کند که از خنده انفجاری جلوگیری کنید. لب های خود را محکم ببندید، گوش های خود را با انگشتانتان بگیرید و سعی کنید از دهان بازدم انجام دهید.

انگار که انفجاری از هوا پشت لب هایتان گیر کرده است و سپس هوا را بیرون دهید.

 

منبع: تابناک نو

ارسال نظر