|
کدخبر: 197398

۵ جنجال بزرگ وال استریت که دنیا را تکان داد!

وال استریت نقش بزرگی در پیشرفت‌های مالی خیلی از بازیگران این حوزه داشته و صدالبته که سال‌هاست سهم به‌سزایی هم در جنجال‌ها و رسوایی‌های مالی داره؛ رسوایی‌هایی که بدبختی و ناامیدی رو برای سرمایه‌گذاران از همه جا بی‌خبر به جا گذاشته‌ند.

سبک زندگی ۵ جنجال بزرگ وال استریت که دنیا را تکان داد!

شاید تصمیم‌های مالی روزمره من و شما به خرید شارژ برای دیگران و انتقال وجه فوری و خرید بسته اینترنت محدود بشه، اما برای بعضی ساکنان وال استریت، هر تصمیم روزمره‌ای می‌تونه به بزرگی تأثیر روی زندگی مردم جهان باشه!

در این نوشته، به پنج مورد از معروف‌ترین و جنجالی‌ترین رسوایی‌های رخ‌داده در وال استریت می‌پردازیم که شاید بشه گفت دنیا رو تکون دادن و بعد از گذشته این همه سال، هنوز هم سایه تاریک خودشون رو از سر این بازار بزرگ مالی پرحادثه کم نکرده‌ن!

۱. مایکل دی گازمن، معدنچی دروغ‌گو

جنجال از جایی شروع شد که مایکل دی گازمن (Michael de Guzman)، زمین‌شناس فیلیپینی و کارشناس شرکت کانادایی بری اکس (Bri-X) از هلیکوپتری در حال حرکت بیرون پرید و خودکشی کرد؛ اما این همه ماجرا نبود!

گازمن کارشناس شرکت بری اکس بود که در کشور اندونزی طلا استخراج می‌کرد. وقتی ذخایر طلای این معدن به کمتر از حد موردنظر می‌رسه، این کارشناس نمونه‌هایی از طلای استخراج‌شده رو جعل می‌کنه تا نشون بده رگه‌های عظیمی کشف شده و بزرگ‌ترین تقلب در تاریخ استخراج معدن از همین‌جا شروع می‌شه.

با گذشت زمان، برآوردها از مقدار طلا تا حدود ۶میلیون کیلوگرم افزایش پیدا می‌کنه! ولی واقعیت این بوده که گازمن طلاها رو طوری جاسازی می‌کرده که به نظر برسه معدن پر از طلاست. در نتیجه، ارزش سهام این شرکت از ۴ پنی به حدود ۲۵۰ دلار کانادا افزایش پیدا می‌کنه؛ یعنی اگه سرمایه‌گذاری ۲۰۰ دلار سرمایه‌گذاری کرده بود، سهامش در بری اکس به حدود ۱٫۲۵میلیون دلار می‌رسید!

اینجا بود که کارشناس‌ها و زمین‌شناس‌های مستقل به ظاهر این معدن مشکوک شدن. دولت اندونزی هم پا پیش گذاشت و در نهایت گازمن هم کشته شد. بعد هم صحنه رو طوری ترتیب دادن که انگار از هلیکوپتر بیرون پریده و خودکشی کرده! سهام شرکت Bre-X هم سقوط شدیدی کرد و ۶میلیارد دلار برای سرمایه‌گذارانش ضرر به همراه آورد.

۲. ریچارد ویتنی، قمارباز بدشانس

ریچارد ویتنی (Richard Whitney) از سال ۱۹۳۰ تا ۱۹۳۵ رئیس بورس اوراق بهادار نیویورک (NYSE) بود. ویتنی در روز ۲۴ اکتبر ۱۹۲۹، سهام خیلی از شرکت‌ها رو یک‌دفعه خرید. همه او رو به‌عنوان قهرمان موردستایش قرار دادن، اما این تعریف‌ها فقط پنج روز طول کشید و سهام متورم، سقوط وحشتناکی کرد!

روز ۲۴ اکتبر اون سال، بازار ۱۱درصد ارزش خودش رو در ابتدای بازگشایی معاملات از دست داد. این باعث شد همه وحشت‌زده بشن. اینجا بود که چند بانکدار برای پیدا کردن راه‌حل دورهمی تشکیل دادن. ساعتی بعد از اون جلسه، ویتنی با پشت‌گرمی منابع مالی اون بانکدارها شروع به خرید عمده سهام بسیاری از شرکت‌ها کرد.

این کار شبیه تاکتیکی بود که سال ۱۹۰۷ منجر به پایان چنین بحرانی شده بود و اتفاقا جلوی ریزش بازار رو هم گرفت. بالا رفتن قیمت‌ها تا روز ۲۵ اکتبر هم ادامه داشت، اما همه این‌ها حباب موقتی بودن که خیلی زود ترکید.

روز ۲۸ اکتبر، خیلی از سرمایه‌گذارها اعلامیه کاهش ارزش ودیعه دریافت کردن و تصمیم گرفتن سرمایه‌شون رو از بازار بیرون بکشن. روز بعد، حدود ۱۶میلیون سهام معامله شد و بحران فروش به اوج خودش رسید. حجم سهام معامله‌شده در روز ۲۹ اکتبر رکوردی زد که حدود ۴۰ سال پابرجا موند!

۳. ایوان بوئسکی، کلاه‌بردار بزرگ

ایوان بوئسکی (Ivan Boesky) کار خودش رو در سال ۱۹۶۶ به‌عنوان تحلیلگر سهام شروع کرد. در سال ۱۹۷۵ شرکت آربیتراژ رو تأسیس کرد. روش بوئسکی این‌طوری بود که با هدف تصاحب، سراغ شرکت‌ها می‌رفت. با گمانه‌زنی‌هایی از اعلام تملک سهامش، سهام اون شرکت‌ها رو می‌خرید، بعد از اعلام سود هم سهام رو می‌فروخت.

اما موفقیت‌های بوئسکی در این استراتژی به‌خاطر شانس یا غریزه نبود؛ به‌طور معمول قبل از اعلام معاملات، قیمت سهام در نتیجه افشای اطلاعات داخلی، مثل اعلام تملک یا خرید مجدد، افزایش پیدا می‌کنه. البته این نشونه تجارت غیرقانونیِ و روش بوئسکی در این فعالیت غیرقانونی هم در سال ۱۹۸۶ کشف شد.

در نتیجه این فعالیت‌های تجاری غیرقانونی، بوئسکی متهم به دستکاری سهام بر اساس اطلاعات داخلی شد؛ قرار زندان برای او صادر شد و ۱۰۰میلیون دلار هم جریمه داد. بوئسکی به‌صورت مادام‌العمر از تجارت حرفه‌ای سهام هم محروم شد.

در نتیجه اقدامات غیرقانونی بوئسکی، کنگره ایالات متحده قانون تجارت داخلی رو به تصویب رسوند که بر مبنای اون، مجازات معاملات داخلی زیاد شد، پاداش نقدی برای افراد افشاکننده در نظر گرفته و به افراد اجازه داد برای نقض معاملات خودی شکایت کنن.

۴. مایکل میلکن، پادشاه دروغین

مایکل میلکن (Michael Milken)، در دهه ۱۹۸۰ از اوراق قرضه ناخواسته یا اوراق قرضه با بازدهی بالا، برای استراتژی سودآوری استفاده کرد که در واقع طرح هرمی پیچیده‌ای بود! رسوایی بوئسکی، باعث شد دست میلکن و شرکایش هم رو بشه. میلکن هم به خطای خودش اعتراف کرد، به ۱۰ سال زندان و پرداخت یک‌میلیارد دلار جریمه محکوم شد.

۵. برنارد ابرز، کلاه‌بردار صورت‌های مالی

برنارد ابرز (Bernard Ebbers) در سال ۲۰۰۲ بزرگ‌ترین ورشکستگی تاریخ ایالات متحده رو به ثبت رسوند! ابرز در همون سال از مدیرعاملی شرکتش استعفا داد و بعد به کلاهبرداری، توطئه و ثبت اسناد جعلی در کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده محکوم شد تا ۲۵ سال زندان رو تحمل کنه.

نویسنده: رپورتاژ
  • zahra ارسالی در

    در دنیای امروز مردم مایلند تا از مزایای خرید اقساطی استفاده کنند به همین علت ما قصد داریم فرصتی را فراهم سازیم تا به بر رسی شرایط خرید اقساطی و مزایای آن بپردا زیم.امروزه با توجه به قیمت های سرسام آور ی که افراد باید برای خرید کالا و اجناس گ وناگون ونیاز های خود پرداخت نمایند، خرید به شکل نقدی با توجه به بزرگ شدن نیاز خا نوار در توان بیشتر افراد جامعه نیست. بنا براین صاحبان بنگاه های مختلف فضای مطلوب تری را برای خرید و فروش کالاهای خود به وجود آورده اند تا مشتریان بتوانند با راح تی بیشتر و پرداخت بلند مدت نبازهای خود ر ا رفع نمایند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها