|
کدخبر: 195067

مراحل کاشت ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان، یکی از درمان های زیبایی در دندانپزشکی است که در سال های گذشته بسیار در بین مردم ایران رواج پیدا کرده است؛ اما شاید بعضی از مردم با نحوه کاشت ایمپلنت دندان و مراحل کاشت آن آشنایی نداشته باشند.

در صورتی که کاشت ایمپلنت دندان به غیر از اینکه در روش های مختلفی انجام می شود، دارای مراحل متفاوتی نیز می باشد. با توجه به اهمیت مراحل مربوط به ساخت و کاشت ایمپلنت های درمانی، در ادامه این مقاله قصد داریم شما را با این مراحل آشنا کنیم.

مراحل کاشت ایمپلنت دندان

جالب است که بدانید مراحل کاشت ایمپلنت دندان، به گونه ای نیست که در چند روز و یا چند هفته کوتاه به اتمام برسد، بلکه معمولا برای کسب نتیجه خوب، نیاز است که مراحل کاشت ایمپلنت در یک بازه زمانی چند ماهه انجام شود. به طور کلی مراحل کاشت ایمپلنت دندان در 5 مرحله مختلف انجام می شود که بهتر است افراد قبل از انجام ایمپلنت از مراحل کاشت آن که در ادامه توضیح داده می شود، مطلع باشند. همچنین میتوایند بخش عوارض ایمپلنت را بررسی کنید.

 

  • مرحله اول؛ معاینه پزشکی

اولین مرحله ای که برای کاشت ایمپلنت دندان انجام می شود، معاینه پزشکی می باشد. در صورتی که قصد دارید دندان خود را از دهان خود خارج کنید و به جای آن یک دندان ایمپلنت قرار دهید، قبل از هر اقدامی می بایست که با پزشک خود مشورت کنید. بعضی از دندان ها، ارزش نگهداری در لثه را ندارند و به همین خاطر لازم است که هر چه سریع تر این دندان ها از لثه خارج شوند؛ اما بعضی از دندان ها ریشه مناسبی دارند و هنوز می توانند کارایی مناسبی داشته باشند. لازم به ذکر است که ممکن است در این مرحله نیاز به عکس برداری با اشعه x باشد. 

  • مرحله دوم؛ خارج کردن ریشه دندان آسیب دیده

در صورتی که ریشه دندان شما آسیب دیده است و پزشک تشخیص داد که ریشه دندان شما ارزش نگهداری ندارد، بهتر است که هر چه سریع تر مراحل مربوط به خارج کردن ریشه دندان آسیب دیده خود را انجام دهید. با توجه به اینکه معمولا ریشه دندان آسیب دیده به صورتی است که نمی توان آن را به راحتی و از طریق روش های کشیدن، خارج کرد. 

به همین خاطر لازم است که افراد به نزد یک پزشک جراح دندانپزشک بروند و مراحل خارج کردن ریشه دندان را انجام دهند.

 

آشنایی با مراحل مختلف کاشت ایمپلنت دندان

  • مرحله سوم؛ کاشت پایه ها (ریشه های مصنوعی)

این مرحله یکی از مراحل مهمی است که برای کاشت ایمپلنت انجام می شود. بعضی از پزشکان و جراحان مرحله سوم، یعنی کاشت پایه ها با مرحله دوم یعنی خارج کردن ریشه را به صورت همزمان و در یک جلسه انجام می شود که انجام این کار بسته به نظر پزشک می تواند انجام شود.

در مرحله کاشت پایه ها یا همان ریشه های مصنوعی ایمپلنت، یک پایه فلزی به داخل لثه فرد وارد می شود. در واقع، در این مرحله لثه فرد توسط جراح یک برش کوچک می خورد و در عین حال پایه های ایمپلنت به صورت دائم به داخل لثه وارد می شوند. شما میتوایند انواع ایمپلنت را در مقاله کلینیک ایمپلنت سنتر مطالعه کنید.

این مرحله یک مرحله حائز اهمیت و زمان بر است؛ چرا که پایه قرار داده شده در لثه می بایست به طور کامل با استخوان موجود در لثه جوش بخورد تا یک پایه محکم برای دندان ایجاد شود. به همین خاطر است که می گوییم این مرحله یک مرحله زمان بر است.

لازم به ذکر است که زمان جوش خوردن پایه های ایمپلنت در افراد مختلف متفاوت است؛ اما معمولا به یک بازه زمانی 3 تا 20 هفته ای برای جوش خوردن لثه به پایه ایمپلنت نیاز می باشد. بدیهی است که بدون جوش خوردن پایه های ایمپلنت با لثه استخوانی فرد، ایمپلنت فرد یک ایمپلنت قوی و استوار نخواهد بود و نباید در این مرحله عجله کرد.

  • نکته بسیار مهم در مرحله کاشت پایه های ایمپلنت: نکته حائز اهمیتی که افراد در این مرحله باید در نظر داشته باشند، این است که در این مرحله امکان خوردن غذاهای نرم وجود دارد و افراد می توانند به زندگی روزمره خود ادامه دهند؛ اما بهتر است که برای جلوگیری از آسیب به پایه های نصب شده در لثه از خوردن غذاهای سفت پرهیز کنند.
  • مرحله چهارم؛ قالب گیری

این مرحله یکی از مرحله های مهمی است که باید پس از کاشت پایه های دندان مصنوعی ایمپلنت انجام شود. در این مرحله لازم است که پزشک مراحل مربوط به قالب گیری برای ساخت تاج و پروتز اصلی دندان را انجام دهد تا در مدت زمان مشخصی بتواند تاج دندان را بسازد.

برای انجام مرحله قالب گیری، روش های مختلفی وجود دارد که پزشکان بسته به امکانات موجود خود می توانند از هر یک از این روش ها برای قالب گیری استفاده کنند. به طور مثال در روش های قالب گیری جدید، از اسکن های سه بعدی برای اندازه سر تاج دندان استفاده می شود که یک روش دقیق و البته به روزی است که شاید مطب های زیادی از این تکنولوژی برخوردار نباشند.

 

  • مرحله پنجم؛ نصب پروتز و تاج دندان

این مرحله، مرحله آخر از کاشت ایمپلنت دندان می باشد که جزء مهم ترین و زیباترین مراحل این کار است. در نظر داشته باشید که فاصله مرحله سوم، یعنی مرحله کاشت پایه های ایمپلنت با مرحله نصب پروتز و تاج دندان می تواند ماه ها طول بکشد و باید زمان مناسبی را برای جوش خوردن لثه با پیچ ایمپلنت در نظر گرفت.

در صورتی که پزشک شما تشخیص داده است که شما می توانید مراحل نصب پروتز و تاج دندان خود را انجام دهید، می توانید در زمان مد نظر خود به نزد پزشکتان بروید و مراحل نصب تاج دندان خود را انجام دهید. تاج دندان ایمپلنت از جنس خاصی ساخته شده است و رنگ مشابه دندان را دارد. به همین خاطر زیبایی خاصی را در دهان شما ایجاد می کند.

به هر حال در این مرحله، پزشک تاج و پروتز دندان شما را نصب می کند. بسته به نوع ایمپلنت ممکن است که تاج به صورت خاصی با پایه ایمپلنت پیچ شود و در دندان ثابت شود. پس از نصب تاج بر روی دندان، لثه شما بسته می شود؛ اما باید در نظر داشته باشید که حدود 2 هفته برای بهبودی کامل شما پس از نصب تاج زمان نیاز می باشد.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها