|
کدخبر: 190537

نوجوانان در حال بلوغ این مواد غذایی را مصرف کنند

یک متخصص تغذیه گفت: تامین انرژی کافی برای نوجوانان در حال بلوغ، از جمله نیاز‌های مهم است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

سبک زندگی نوجوانان در حال بلوغ این مواد غذایی را مصرف کنند

فریبا کوهدانی، متخصص تغذیه و رژیم درمانی، اظهار کرد: دوران نوجوانی دوران بحران است، در این شرایط نوجوانان با یک سری عادات غلط غذایی مواجه می‌شوند. بسیاری از نوجوانان در این دوران ممکن است از صرف وعده‌های اصلی غذایی مخصوصا صبحانه خودداری کنند و تمایل به مصرف میان وعده‌ها در این دوران بیشتر از وعده‌های اصلی غذایی است.

این متخصص تغذیه گفت: تمایل به خوردن غذا‌های آماده مخصوصا انواع فست فود‌ها یا استفاده از رژیم‌های نامناسب برای کاهش وزن عواملی هستند که وضعیت تغذیه نوجوانان را به خطر می‌اندازد.

او افزود: به طور کلی در دوره نوجوانی نیاز‌ها نسبت به سایر دوره‌ها دستخوش تغییراتی می‌شوند. از جمله نیاز‌هایی که در این دوره باید مورد توجه قرار بگیرد، نیاز به تامین انرژی است که اصولا این موضوع را از وزن نوجوان متوجه می‌شویم.

کوهدانی تصریح کرد: چاقی، یکی از شایع‌ترین مشکلات دوران نوجوانی است. در گذشته این مشکل مخصوص گروه‌های سنی بالاتر از نوجوانی بود، اما در حال حاضر آمار چاقی در نوجوانان هم در حال افزایش است.

او افزود: دسته‌ای دیگر از نوجوان به علت وسواسی که نسبت به وزن خود دارند، سعی می‌کنند کمتر غذا بخورند یا در هنگام خوردن غذا کالری شماری می‌کنند، در خیلی از این موارد با بی اشتهایی عصبی مواجه می‌شوند که این اتفاق بیشتر در دختران نوجوان رخ می‌دهد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی بیان کرد: موضوع مهم دیگری که در سلامت نوجوانان در حال بلوغ اهمیت دارد، منابع تامین انرژی است. دریافت پروتئین در نوجوانان باید مناسب باشد. اگر نوجوانان منابع پروتئینی مانند انواع لبنیات، گوشت و حبوبات را به میزانی کافی دریافت نکنند، باعث اختلال در رشد قدی و وزنی آن‌ها می‌شود.

او ادامه داد: همچنین اگر دریافت منابع پروتئینی در آن دسته از نوجوانان که به بلوغ جسمی رسیده اند هم کافی نباشد، می‌تواند باعث کاهش وزن و توده عضلانی شود.

کوهدانی تاکید کرد: کمبود پروتئین در نوجوانان پاسخ‌های ایمنی بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد و همچنین ابتلا به عفونت را در این گروه افزایش می‌دهد، این موضوع مهم‌ترین پیامد کمبود پروتئین در نوجوانان است.

او ادامه داد: تمایل نوجوانان به مصرف میوه و سبزیجات کمتر از گروه‌های سنی دیگر است. همچنین منابعی مثل غلات و نان‌های سبوس دار هم کمتر مورد استقبال نوجوانان قرار می‌گیرد.

کوهدانی افزود: کمبود هر یک از منابع غذایی مهم مثل کمبود فیبر باعث بروز عوارضی مانند اضافه وزن و چاقی و مشکلاتی مثل یبوست، ابتلا به بیماری‌های قلب و عروقی و برخی از انواع سرطان‌ها می‌شود.

او افزود: تمایل به مصرف چربی در نوجوانان بیشتر از گروه‌های سنی دیگر است. مشکل اصلی دریافت چربی در نوجوانان این است که در این دوره احتمال اینکه این گروه چربی را حتی بیش از نیاز اسید‌های چرب ضروری برای بدن مصرف کنند و یا از انواع نامناسب چربی استفاده کنند، افزایش می‌یاید. در این شرایط توصیه می‌شود، منابع چربی مانند روغن‌های گیاهی و منابع دریایی مثل ماهی را حتما در رژیم غذایی نوجوانان قرار دهیم تا نیاز‌های آن‌ها به اسید‌های چرب ضروری بدن تامین شود.

کوهدانی ادامه داد: کلسیم، ماده غذایی مهمی است که در تمام دوران زندگی به خصوص دوران بلوغ اهمیت خاصی دارد. در واقع رشد عضلانی و استخوانی و جهش رشدی در دوران بلوغ نسبت به دوره‌های دیگر بیشتر است به دنبال همین موضوع نیاز به مصرف کلسیم در دوران بلوغ و نوجوانی بسیار زیاد است.

او افزود: به دلیل اینکه بیشترین تراکم استخوان در دوره نوجوانی است، توصیه می‌کنیم در کنار استفاده از لبنیات کافی از مصرف نوشیدنی‌های گازدار خودداری شود. این نوشیدنی‌ها مانع جذب کلسیم می‌شوند.

منبع:

منبع: باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر