|
کدخبر: 189487

از این دانشگاه مدرک بگیرید شاغل شدنتان حتمی است!

نشست هم‌اندیشی «بحران نیروی انسانی در ایران» با نگاهی به موانع و چالش‌های نیروی انسانی در بازار کار ایران برگزار شد و جمعی از اهالی صنعت، دانشگاه‌ها و شرکت‌های معتبر ضمن گفت‌وگو پیرامون این موضوع راهکارهایی را برای برون‌رفت از این معضل ارائه کردند.

سبک زندگی از این دانشگاه مدرک بگیرید شاغل شدنتان حتمی است!

در این نشست نمایندگانی از مراکز مهم آموزشی کشور چون «دانشگاه تهران»، دانشگاه امیر کبیر»، «دانشگاه شهید بهشتی»، «دانشگاه علامه طباطبایی»، «دانشگاه تربیت مدرس»، «دانشگاه فردوسی»، «دانشگاه خوارزمی»، و... حضور داشتند و در میان جمعی از اعضای اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور و همچنین مدیران شرکت‌ها و کارخانه‌های معتبر ایران به بحث و تبادل نظر درباره «بحران نیروی انسانی در ایران» پرداختند.

حمیدرضا صمدی در ابتدای صحبت‌های خود با بیان تجربیاتش از همکاری با دانشگاه‌های کشور، گفت: «من در سه مقطع مختلف در بخش فرهنگی سفارت انگلیس، شرکت آتیه روشن و شرکت کوبل دارو، با دانشگاه‌ها وارد تعامل شدم و تلاش داشتیم تا نیروهای فارغ‌التحصیل را وارد بازار کار کنیم و یا دوره‌های مشترکی را برای تقویت مهارت‌های دانشجویان برگزار کنیم و یا جذب نیرو داشته باشیم. »

مدیر منابع انسانی شرکت کوبل دارو عنوان کرد: «اما رویکرد دانشگاه‌های کشور این گونه است که وقتی با آنها وارد مذاکرده می‌شوید، شما را به عنوان سرمایه‌گذار در دانشگاه می‌بینند و از شما آزمایشگاه و کتابخانه می‌خواهند. پس از آن هم، تازه وارد مذاکره می‌شوید و در نهایت نمی‌توانید انتظار رابطه برد-برد را داشته باشید. بنابراین من تجربه خوبی در این زمینه نداشتم. دانشگاه‌ها باید بدانند که صنعت حاضر است در بسیاری از زمینه‌ها کمک کند و در عین حال به کمک دانشگاه نیاز دارد اما باید یک رابطه برد-برد وجود داشته باشد.»

دانشگاه تهران محبوب‌ترین دانشگاه ایران در بازارکار

در بخش دیگری از این نشست آسیه حاتمی با اشاره به همکاری‌های پیوسته مجموعه ایران‌تلنت با دانشگاه‌های کشور عنوان کرد: «خوشبختانه در سال ۹۹ دانشگاه‌ها شروع به جذب فرصت‌های شغلی کردند؛ برخی دانشگاه‌ها با برندشان وارد میدان جذب فرصت‌ها شدند و برخی دیگر از طریق تماس با شرکت‌ها این فرصت‌ها را به دست آورند. برخی دانشکده‌ها در راستای جذب فرصت‌های کارآموزی تلاش کردند و پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران بهترین عملکرد را در این زمینه داشت. اطلاع رسانی به دانشجویان بعد دیگر تلاش‌های دانشگاه بود.»

وی ادامه داد: «جالب است بدانید که دانشگاه شهید بهشتی در جذب فرصت‌های شغلی بسیار موفق عمل کرده اما در زمینه اطلاع رسانی، دانشگاه خوارزمی ‌وضعیت بهتری داشت. نکته دیگر سطح آگاهی دانشجویان از کیفیت رزومه است که دانشگاه امیرکبیر و علم و صنعت، رزومه‌های کامل‌تری داشتند. در ارزیابی بین شرکت‌ها این نتیجه به دست آمد که دانشگاه تهران محبوب‌ترین دانشگاه برای کارفرمایان به شمار می‌رود. در این میان، ایران‌تلنت در قالب محصولی به نام تلنت ‌کوچ با ارائه پلتفرم و ابزار برای تسهیل فرایند ایجاد اشتغال برای دانشجویان به دانشگاه‌ها کمک کرده است.»

خانم حاتمی داده‌های یاد شده را براساس گزارش جامع ارتباط صنعت و دانشگاه در سال ۹۹ که توسط ایران‌تلنت تهیه شده است ارائه داد که متن کامل این گزارش در سایت ایران‌تلنت قابل دانلود است. برای دانلود گزارش اینجا را کلیک کنید.

تجربه موفق کافه‌بازار از ارتباط با دانشگاه

حمید پورجم در ادامه این نشست ضمن بیان تجربه موفق کافه‌بازار از ارتباط با دانشگاه گفت: « ما تجربه‌های خیلی خوبی در ارتباط با دانشگاه‌های تهران، صنعتی شریف، امیرکبیر، فردوسی مشهد و... داشتیم و آموزش‌هایی را برای انتقال دانش درآنها ترتیب دادیم. درست است که تغییر برای برخی دانشگاه‌ها سخت است اما نوآوری می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند و تعامل سازنده‌ای را شکل دهد. این تجربه از سمت دانشگاه شروع و خوشبختانه منجر به شکل‌گیری تعامل شد و به ثمر نشست.»

معاون منابع انسانی کافه‌بازار ادامه داد: «در این طرح، پروژه‌ها در قالب تزهایی برای یک یا چند نفر در دانشگاه در مقاطع دکتری و کارشناسی‌ارشد ایجاد می‌شود و هزینه‌ای بابت آن پرداخت می‌شود. درنهایت فرآیندهای مختلفی برای خروج از آن پروژه وجود دارد؛ پروژه توسط صنعت خریداری می‌شود و یا سرمایه‌گذاری دانشگاه و صنعت صورت می‌گیرد. البته دانشگاه تهران به جز این طرح، طرح‌های دیگری هم دارد. به عنوان مثال در دانشکده برق و کامپیوتر، دانشجویان می‌توانند پروژه‌های تکمیل شده خود را به نمایندگان صنایع و شرکت‌ها معرفی کنند و در تعامل با شرکت‌ها قرار گیرند.»

تعریف پروژهای جدید برای ارتباط بهتر صنعت و دانشگاه

مدیر مرکز نوآوری دانشگاه تهران در ابتدای صحبت‌های خود با اشاره به اینکه دانشگاه‌ها در واقع به دنبال پول هستند و نه پروژه، گفت: «نکته‌ای که وجود دارد این است که برند دانشگاه‌ها آن چنان که باید مورد توجه قرار نگرفته و معمولا کسی از مدیریت دانشگاه و عملکرد خوبش سخن نمی‌گوید. معمولا می‌گویند، دانشجوها خوب هستند. معمولا کسی از رضایت از دانشگاه حرف نمی‌زند. یکی از رویدادهایی که در حال برگزاری در دانشگاه‌هاست، اپن دی نام دارد که روز ورود به دانشگاه است و اساتید در آن در مورد رشته‌ها توضیح می‌دهند. اما یکی از کارهای ما این است که در کاتالوگ دانشکده‌ها، اعلام کردیم که تعدادی از فارغ‌التحصیلان ما در چه شرکت‌هایی در داخل و خارج از کشور در حال کار هستند »

محمدصادق شفیعی، مدیر مرکز نوآوری، ادامه داد: «ما در سال ۱۳۹۵ با این دید که باید در همکاری با صنعت به رابطه‌ای برد- برد رسید وارد عمل شدیم. اولین حرکت ما با شاتل و تپسی بود که به ما اعتماد کردند. اولین قدم این بود که از صنعت، سرمایه‌گذاری بالایی نخواستیم و تحت مدلی به نام دانشکده سرمایه‌گذار، شکل جدیدی از قرارداد را با همراهی و همفکری شرکت‌ها، تنظیم کردیم که با ریسک بسیار پایین، پروژه‌ها را به صورت غالب ماموریت دانشگاه مانند تز و... تعریف کنیم.»

دانشگاه‌ها باید دانشجو را آماده ورود به بازار کار کنند

بهاره گوهربین در ادامه این نشست به بیان برخی تفاوت‌ها میان‌ دانشگاه‌های ایران و خارج از کشور پرداخت و گفت: امروز در بسیاری دانشگاه‌های دنیا مهارت‌های نرم یا سافت اسکیلزها و خرد جمعی و هوش هیجانی تدریس می‌شوند و جزو دروس مهم زمینه‌های کاری مختلف هستند. دانشجویان در سال آخر با برنامه کوچینگ و منتورینگ آماده می‌شوند تا وارد بازار کار شوند. منتورها در سازمان‌ها آموزش می‌بینند تا نسل جدید را برای همکاری آماده کنند. حتی سازمان‌ها دانشجویان را برای آشنایی با محیط سازمانی دعوت می‌کنند. به طور کلی تلاش می‌شود تا فضای سازمان برای دانشجو ناآشنا نباشد.

مهارت‌های نرم؛ نقطه ضعف اصلی فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها

در ادامه رویداد فرشته کسرایی از تجربه همکاری دیجی‌کالا با دانشگاه‌های شناخته شده کشور گفت: «در مجموعه دیجی‌کالا با شرکت در نمایشگاه‌های کار دانشگاه شریف، تهران و علامه رزومه‌های خوبی را به دست آوردیم. افرادی که وارد شرکت می‌شدند از نظر مهارت‌های تخصصی به سرعت رشد می‌کردند اما از نظر مهارت‌های نرم همچنان ضعف‌هایی داشتند. برای حل این مشکل، برنامه‌ای را طراحی کردیم که این افراد هر سه ماه یک بار در یک بخش از دپارتمان‌های مارکتینگ، منابع انسانی، عملیات و نرم افزار و محصول متمرکز می‌شدند. در این گردش، بخش‌های تخصصی را یاد می‌گرفتند و دید جامعی هم نسبت به کل کار پیدا می‌کردند. در این مدت، جلسه‌ای را با مدیران ارشد برای این افراد ترتیب دادیم و آنها منتورهای خودشان را از میان مدیران ارشد انتخاب کردند.»

این مدیر منابع انسانی بیان کرد: «در ادامه یک برنامه مشخص و قدم به قدم در اختیار منتورها قرار دادیم و افراد حاضر در برنامه هفته‌ای یک بار با منتورها جلسه داشتند و در مورد ارزش‌های سازمانی و ارزش‌های خودشان و اینکه چگونه می‌توانند آنها را هم‌راستا کنند، صحبت می‌کردند. شرکت‌کنندگان می‌بایست شغل مورد نظر خود را انتخاب می‌کردند و ویژگی‌ها و شایستگی‌ها و مهارت‌های نرم مورد نیاز آن شغل را مورد بررسی قرار می‌دادند. این برنامه هم در دیجی‌کالا و هم در علی بابا، موفقیت آمیز بود. وفاداری سازمانی برای نسل جدید، معنای خاصی ندارد و روش‌های نگهداشتن آنها در سازمان، متفاوت است. اما این برنامه باعث شد در سازمان بمانند.»

وی ادامه داد: «در ارتباط با دانشگاه، برای ترغیب دانشجویان، بازدید هفتگی مرکز پردازش دیجی‌کالا را برای آنها برگزار کردیم و هر پنج شنبه میزبان آنها و اساتیدشان می‌شدیم. این برنامه هم باعث جذب افرادی توانمند به دیجی کالا شد. من از ارتباط با دانشگاه‌ها و فارغ‌التحصیلان تجربه فوق‌العاده‌ای داشتم و تجربه کار کردن با کارآموزان بسیار متفاوت بود. آنها بسیار سریع و باهوشند و عاشق تحقیق کردن. اگر روی این افراد سرمایه‌گذاری درستی شود و در شرکت برنامه‌هایی برای بهبود مهارت‌های تخصصی و نرم برای‌شان تعریف شود بسیار خوب عمل می‌کنند.»

در انتهای این رویداد به منظور ایجاد ارتباط هر چه بیشتر میان مسئولان و مدیران در دانشگاه‌ها، صنایع و نهادهای دولتی و اتاق‌های بازرگانی، فضایی برای تعامل آنها به صورت آنلاین ایجاد شد تا هر یک از افراد حاضر، تجربیات خود را در زمینه حل بحران نیروی کار و آموزش نیرو با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر