|
کدخبر: 185596

مضرات خوردن آب یخ در تابستان

مضرات آب یخ در تابستان بحثی هست که شاید خیلی از ما از بزرگ‌ترها شنیده باشیم اما به واسطه گرمای طاقت فرسای تابستان این صحبت‌ها را باور نکرده‌ایم.

سبک زندگی مضرات خوردن آب یخ در تابستان

اگر در تابستان آب یخ زیاد استفاده می‌کنید، بهتر با مضرات آب یخ نیز آشنا باشید. شاید ندانید این آب یخ گوارا چه بلایی سر کبد، کلیه و پوست شما می‌آورد مصرف آب یخ از نظر طب سنتی و اسلامی رد شد ه است و خیلی از پزشکان هم در خصوص مصرف آب سرد خصوصا در زمان ورزش و بعد از حمام هشدار داده اند. همراه ما باشید تا در این گزارش شما را با خطرات استفاده از آب یخ در تابستان آَشنا کنیم.

مضرات آب یخ برای کبد

نوشیدن آب یخ هضم چربی‌ها را در بدن با مشکل مواجه می‌کند و به زبان ساده‌تر این چربی‌ها در عروق ما منجمد می‌شوند. حکمای طب سنتی نیز معتقدند که آب یخ ما را با کبد چرب رو به رو می‌کند. در نتیجه در گرمای تابستان تلاش کنید، آب با دمای متعادل مصرف کنید تا با کبد چرب دست و پنجه نرم نکنید. کبد چرت بیماری قرن هست و با توجه به تغذیه و سبک زندگی این روزها باید مراقب کبدمان باشیم. 

مضرات آب سرد برای کلیه

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که مصرف آب یخ برای کلیه‌ها نیز مضر هست و سلامت کلیه‌های ما را به خطر می‌اندازد. نکته مهم مصرف آب یخ بعد از حمام هست که خطرات بیشتری برای کلیه دارد. همچنین برای مصرف آب برنامه ریزی داشته باشید تا در یک لحظه حجم زیادی آب وارد بدن شما نشود. 

مضرات خوردن آب سرد بعد از غذا

خیلی از پزشکان توصیه می‌کنند که بعد از غذا آب نخورید و توصیه دو چندان می‌کنند که اگر عادت به مصرف آب بعد از غذا دارید، حداقل آب سرد مصرف نکنید. مصرف آب سرد بعد از غذا توصیه نمی‌شود، به این دلیل که شما را به سوءهاضمه، نفخ معده، چرب شدن کبد و... نزدیک می‌کند. چربی‌ها با خوردن آب سرد بیشتر جذب بدن می شوند. 

آیا آب سرد باعث یبوست می‌شود

آب سرد برای عمل دفع نیز مضر هست و نوشیدن آب یخ غذا را در محیط روده‌ها سفت می‌کند و به واسطه انقباض روده‌ها با یبوست مواجه خواهیم شد. 

مضرات آب یخ در طب سنتی

بر اساس نظر حکمای طب سنتی آب یخ برای بدن مضر است و ما را با مشکلاتی مواجه می‌کند که در مطالب قبلی به تعدادی از این آسیب‌ها اشاره کردیم. در ادامه ذکر این نکته ضروری هست که نوشیدن آب سرد در بلند مدت معده، کبد و کلیه‌ها را به سمت سردی می‌برد که در برابر بیماری‌ها آسیب ‌پذیر می‌شوند. همچنین استفاده از یخ در آب به اعصاب، تنفس و سیستم گوارش بدن آسیب می‌زند.

آب یخ شما را با مشکلات دیگری نیز مواجه می‌کند که بعضی از این مشکلات افزایش وزن، بروز مشکل کم ‌آبی در بدن، کاهش انرژی بدن، اختلال در فرآیند گوارش، کاهش ضربان قلب، بروز گلو درد، بروز سر درد یا میگرن، انقباض پوست و اختلال در تعادل دمای بدن است. در ادامه بیشتر به این موارد می‌پردازیم.

تخریب سیستم گوارش توسط آب یخ

نوشیدن آب یخ به این واسطه سیستم گوارش شما را تخریب می‌کند که با کاهش دما رگ‌های خونی را در بدن جمع می‌کند و با درد در ناحیه معده و حالت تهوع رو به رو خواهید شد. همچنین در زمان هضم قضا با مشکل مواجه خواهید شد.

تخلیه انرژی با مصرف آب یخ

تخلیه انرژی در یک سنی مناسب هست اما همیشه مناسب نیست. نوشیدن آِب یخ به صورت مکرر انرژی بدن شما را کاهش می‌دهد. زیرا بدن به دنبال تعادل دما هست و برای این کار انرژی از دست می‌ رود. 

گلودرد مشکل نام آشنای آب یخ

گلود درد بعد از نوشیدن آب یخ را احتمالا همه ما تجربه کرده ایم و علاقه ای به تجربه دوباره این مشکل نداریم. این بار نیز بدن در راستای تعادل دما شروع به تولید مخاط می‌کند که انباشت مخاط در حلق و بینی منجر به سوزش بینی و گلودرد می‌شود.

کاهش ضربان قلب

مصرف آب یخ ضربان قلب شما را کم و کمتر می کند و روند کاهش ضربان تا جایی ادامه دارد که بدن به درجه تعادل برسد. این روند ممکن شما را با شوک ناگهانی مواجه کند یا در دراز مدت با مشکلات قلبی رو به رو شوید. 

سردرد

مصرف آب یخ عصب‌های حساس ستون فقرات را تحریک می‌کند و این روند شما را در معرض سردرد قرار می‌دهد.

البته در کنار مطالب ذکر شده، آب یخ عوارض دیگری مثل ضعف سیستم عصبی، فراموشی، کند ذهنی، احساس خواب آلودگی، پف بدن، پف زیر چشم، گرفتگی روده، ضعف قوای جنسی، پارکینسون، فلج یا بروز ام اس و ضعف مغزی نیز دارد. همه این عوارض بعد از مصرف آب یخ ایجاد نمی شوند اما هر کدام از ما ممکن با یکی از این مشکلات مواجه شویم. به قول معروف پیش گیری بهتر از درمان هست و تا جایی که می توانید، مصرف آب سرد را کم کنید. 

مضرات خوردن آب یخ هنگام ورزش

مصرف آب یخ در زمان ورزش در کنار مشکلاتی که اشاره کردیم، ممکن ورزشکار را با شوک ناگهانی رو به رو کند. به این دلیل که بدن دمای بالایی دارد و ضربان قلب بدن ورزشکاران نیز بالا هست. بدن ورزشکاران نیازمند جذب آب در کمترین زمان هست و هر چه دمای آب پایین‌تر باشد، آب سریع‌تر جذب بدن ورزشکار می‌شود.

عوارض خوردن آب یخ در بارداری

در دوران بارداری حسابی باید مراقب خودتان و کودکتان باشید. گرمای زیاد یکی از عوارض بارداری هست اما بهتر آب یخ در این زمان مصرف نکنید. عوارض استفاده از آب یخ در دوران بارداری فراتر از عوارضش در دوران غیر بارداری نیست اما اگر در زمان بارداری تمایل به خوردن آب یخ و حتی جویدن یخ دارید، احتمالاً با مشکل کم‌ خونی ناشی از فقر آهن، استرس و وسواس فکری مواجه هستید.

علت خوردن آب سرد

اگر همیشه حتی در فصل زمستان نیز تمایل به مصرف آب یخ دارید، چند دلیل دارد. دلیل اول این هست که از غذاهای گرم استفاده کرده‌اید. دلیل دوم این هست که تولید نوعی بلغم در معده نیز شما را نیازمند آب سرد می‌کند. البته به هر دلیل تغییر عادت کار نشدنی نیست و شما می توانید، با برنامه ریزی مصرف آب یخ را کاهش دهید و آب با دمای متعادل مصرف کنید. 

فواید آب یخ

تا به این جا برای شما از مضرات آب یخ گفتیم اما در کنار حس خوب، آب یخ فوایدی نیز دارد. به طور مثال شما با مصرف آب یخ کمک به تقویت معده می‌کنید. همچنین آب یخ برای افرادی که اشتها به غذا ندارند، مفید است. اگر احساس می‌کنید که رنگ چهره شما کدر شده است، مصرف آب یخ را فراموش نکنید.

نقل قولی از ابوعلی سینا در خصوص آب یخ

ابوعلی سینا دانشمند بزرگ ایران درباره مضرات آب یخ معتقد هست که در بلند مدت آثار سوئی بر بدن دارد و اگه آب یخ شما را در جوانی بیمار نکند، شک نکنید که در میانسالی شما را سخت بیمار خواهد کرد.

مصرف آب سرد به صورت ناشتا

عادت نوشیدن آب سرد در صبح ناشتا در بین خیلی از افراد هست که یک عادت خطرناک و بیماری زا محسوب می شود. مصرف آب یخ در زمان که ناشتا هستید، شما را بیشتر در معرض عوارض احتمالی قرار می دهد. 

جایگزین آب سرد ناشتا

طب سنتی، در خصوص جایگزین آب سرد پیشنهاد می کند، به‌ جای نوشیدن آب سرد به صورت ناشتا، نوشیدنی های مثل آب جوشیده ولرم‌شده، آب گرم با عسل و آبلیمو تازه و شربت عسل را استفاده کنید. البته بیماران دیابتی در زمان مصرف آب گرم و عسل باید میزان قند خون خود را کنترل کنند یا آب لیمو را با شیرین کننده های مصنوعی استفاده کنند. 

فواید نوشیدن آب گرم

اگر در تلاش هستید که مصرف آب سرد را کاهش دهید، یه خبر خوب برای شما داریم. خبر خوب این هست که مصرف آب گرم فواید زیادی برای بدن دارد که در ادامه به این موارد می‌پردازیم.

آب‌رسانی سریع‌تر

آب گرم آنزیم‌های طبیعی گوارش را تحریک می‌کند و گوارش شما تقویت می‌شود.

غذا راحت‌تر تجزیه می‌شود

برخلاف آب سرد در زمان مصرف آب گرم روده‌های بهتر حرکت می‌کنند.

آب گرم می‌تواند جایگزین آب سرد شود

تعجب نکنید، به این دلیل که نوشیدنی‌های گرم هم همانند نوشیدنی‌های سرد، شما را خنک می‌کنند.

چند پیشنهاد در خصوص مصرف نوشیدنی

نوشیدنی برای بدن لازم هست اما باید نکته‌هایی را توجه کنیم. در کنار مطالب ذکر شده، فراموش نکنید که آب خیلی سرد و یا نوشیدنی خیلی داغ مصرف نکنید. بهتر بعد از بیدار شدن از خواب، یک لیوان آب با دمای متعادل میل کنید. همچنین چند قطره آب لیموترش به آب اضافه کنید تا عطش شما بر طرف شود. نکته مهم دیگر این هست که چای، قهوه یا آبمیوه‌ها با وجود فواید خوبی که دارند، کمبود آب را در بدن برطرف نمی‌کنند. همچنین در طول روز و در فواصل مناسب آب بنوشید تا از پر شدن مثانه یا احتمال حالت تهوع به دلیل نوشیدن آب زیاد جلوگیری شود.

کلام پایانی

از مضرات و فواید مصرف آب یخ برای شما گفتیم اما فراموش نکنید که حذف آب خنک و گوارا در گرمای طاقت فرسای تابستان کار آسانی نیست و اگر در حد چند لیوان ناچار به مصرف شدید، عذاب وجدان نداشته باشید و با مصرف آب ولرم در خانه آسیب‌های آب سرد را کاهش دهید.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها