|
کدخبر: 180261

میوه پلانتین همان موز هست؟

میوه پلانتین خواص زیادی دارد که منجر به کاهش وزن و افزایش سوخت‌وساز بدن می شود. فیبر و نشاسته موجود در پلانتین منجر به هضم بهتر غذا و تداوم سیری می‌شود.

سبک زندگی میوه پلانتین همان موز هست؟

در ماه‌های گذشته در فضای مجازی صحبت از میوه‌ای شد که شبیه موز هست اما در حقیقت موز نیست. این صحبت‌ها در فضای مجازی گسترده شد و به این نتیجه رسیدیم که نام این میوه پلانتین هست. اگر شما هم نام این میوه را شنیده‌اید اما اطلاعات کافی ندارید، همراه ما باشید تا بیشتر با میوه پلانتین آشنا شوید.

نحوه تشخیص موز از پلانتین

موز و پلانتین از نظر ظاهری شبیه هم هستند اما طعم این دو میوه کاملاً مشهود هست. در ادامه تصویری از موز و پلانتین را مشاهده می‌کنید. موز میوه‌ای شیرین هست اما پلانتین به دلیل وجود نشاسته به شیرینی موز نیست و باید قبل از مصرف پخته شود.

فرق-بین-پلانتین-موز

غذا با پلانتین

میوه‌ی پلانتین سرخ شده، نوعی میان وعده هست که در کنار سایر غذاها مانند لوبیا قرمز، برنج و مرغ تند جامائیکا سرو می‌شود. پلانتین حلقه شده را در روغن سرخ کنید و اندکی نمک بپاشید. حتماً مشتری دائم این میان وعده خواهید شد.

فراموش نکنید که پلانتین را می‌توان به روش‌های مختلف مصرف کرد. در ادامه چند نمونه از این روش‌ها را برای شما ذکر کرده‌ایم.

پختن، کباب کردن و سرخ کردن

تکه‌تکه کردن به قطعات کوچک یا تهیه پوره از آن و استفاده در سوپ یا خورش

بخارپزکردن برای نوزادان و سالمندان

خشک کردن و تهیه آرد از آن که می‌توان این آرد را با شیر ترکیب کرد و به نوزادان داد.

سرخ کردن پلانتین مثل سیب‌زمینی و مصرف آن به عنوان میان وعده

استفاده از پلانتین برای درست کردن ادویه کاری هم رایج هست.

مقایسه ارزش غذایی موز و پلانتین

موز و پلانتین میوه‌های بسیار مغذی هستند و منبع پتاسیم، منیزیم، ویتامین C، فیبر و ترکیبات آنتی‌اکسیدانی هستند. در ادامه جدول مقایسه ارزش غذایی ۱۰۰ گرم موز و پلانتین را مشاهده می‌کنید:

جدول-موز

معرفی خواص پلانتین

پلانتین دارای خواص درمانی بسیاری هست که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

کاهش وزن و افزایش سوخت‌وساز

مهم‌ترین خواص میوه پلانتین کاهش وزن و افزایش سوخت‌وساز بدن است. فیبر و نشاسته موجود در پلانتین منجر به هضم بهتر غذا و تداوم سیری می‌شود.

کمک به دستگاه گوارش

بهبود عملکرد دستگاه گوارش از دیگر خواص استفاده از میوه پلانتین است. فیبر موجود در این مانع ابتلا به یبوست می‌شود.

کمک به سلامت قلب

این میوه سرشار از پتاسیم است که برای حفظ مایعات سلولی بدن که ضربان قلب و فشارخون را کنترل می‌کنند، تأثیرگذار است. همچنین فیبر موجود در پلانتین به کاهش کلسترول کمک می‌کند که این خود برای عملکرد مناسب قلب نیز بسیار مؤثر خواهد بود.

تقویت سیستم ایمنی بدن

پلانتین حاوی ۳۲ درصد از مقدار مصرف توصیه شده روزانه ویتامین C در روز است. این ویتامین به عنوان یک آنتی‌اکسیدان عمل می‌کند و در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش دارد.

مطالعات رابطه‌ای معکوس بین مصرف ویتامین C و سرطان‌های مختلف مانند سرطان ریه، پستان، روده بزرگ، معده، و مری را نشان داده‌اند. همچنین، مشخص شده است که افراد مبتلا به سرطان دارای تراکم پایین‌تر ویتامین C در پلاسمای خون خود هستند.

درمان زخم معده با پلانتین

کسانی که به خاطر آرتروز روماتیسمی و دردهای مزمن مجبور به استفاده از داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی هستند، بیشتر از دیگران در معرض زخم معده قرار می‌گیرند. طبق نتایج تحقیق یادشده، با مصرف پودر پلانتین خشک‌شده می‌توان به رشد لایه داخلی معده و بهبود آن کمک کرد.

پیشگیری از پوکی استخوان

پلانتین منبعی غنی از منیزیم است و منیزیم به جذب بهتر و بیشتر کلسیم کمک می‌کند؛ به این سبب به تقویت استخوان کمک کرده و برای پیشگیری از پوکی استخوان مفید است.

به‌علاوه با بهبود سوخت‌وساز کربوهیدرات و تنظیم انسولین به کنترل میزان قند خون، و کاهش خطر بروز دیابت نوع ۲ هم کمک می‌کند. سردردهای میگرنی، بی‌خوابی و افسردگی از دیگر اختلالاتی هستند که با مصرف منیزیم می‌توان به تخفیف علائم‌شان کمک کرد.

نکته پایانی

فراموش نکنید که بعضی از مردم به پلانتین حساسیت نشان می‌دهند. علائم واکنش آلرژیک ناشی از مصرف پلانتین بلافاصله یا تا ۱ ساعت پس از مصرف ظاهر می‌شوند. این علائم متفاوت از دیگر آلرژی‌های غذایی نیستند: علائمی مثل خارش و متورم شدن لب‌ها، زبان و گلو، کهیر و مشکل در تنفس.

 

 

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها