|
کدخبر: 175543

نقش مهم پروتئین در رژیم غذایی

پروتئین به عنوان یکی از اساسی ترین عناصر مغذی مورد نیاز بدن به مقدار زیاد برای ترمیم و بازسازی سلول مورد نیاز است، همچنین نقش مهمی در عضله سازی و کاهش وزن ایفا می کند.

پیروی از یک رژیم غذایی غنی از پروتئین می تواند احساس سیری را در شما افزایش دهد و به بهبود سریع عضلات پس از ورزش شدید کمک می کند. با توجه به تمام مزایای آن برای سلامتی اکثر افراد علاقه مند به کاهش وزن و لاغری اغلب رژیم غذایی با پروتئین بالا، کاهش مصرف کربوهیدرات و چربی را انتخاب می کنند، اما رژیم غذایی با پروتئین بالا نیز مزایا و معایب مختلفی دارد که باید از قبل بدانید.

به گزارش تایمزسوفاندیا، در ادامه چند نکته ذکر شده که باید قبل از شروع رژیم غذایی با پروتئین بالا بدانید.

برای همه افراد ایمن نیست

پروتئین یک ماده مغذی ضروری مورد نیاز بدن است، اما مصرف بیش از حد آن برای همه مفید نیست. کسانی که در حال حاضر از مشکلات گوارشی و کلیوی رنج می برند نباید پروتئین بیش از حد توصیه شده مصرف کنند.

مصرف بیش از حد پروتئین هنگام ابتلا به سندرم روده تحریک پذیر (IBS) باعث می شود بیشتر به یبوست مبتلا شوید در حالی که در صورت وجود مشکلات کلیوی علائم نیز افزایش می یابد. کلیه ها برای دفع نیتروژن اضافی موجود در اسیدهای آمینه که پروتئین های بدن را تشکیل می دهند باید بیشتر کار کنند که این امر باعث آسیب بیشتر به کلیه ها می شود.

طولانی مدت آن را دنبال نکنید

پیروی از یک رژیم غذایی حاوی پروتئین بالا برای کوتاه مدت ممکن است نتیجه دلخواه برای کاهش وزن داشته باشد، اما در طولانی مدت منجر به بروز چندین مشکل پیرامون سلامتی می شود.

اول از همه مصرف کالری بالا به این معنی است که باید میزان مصرف کربوهیدرات و چربی را کاهش دهید تا کالری دریافتی روزانه خود را حفظ کنید. این امر به کمبودهای غذایی منجر می شود که می تواند مشکلاتی مانند بوی بد دهان، سردرد و یبوست ایجاد کند.

مصرف بیش از حد پروتئین بی خطر نیست

بدن برای انجام عملکردهای داخلی به انواع مواد مغذی و معدنی نیاز دارد. برای کاهش وزن موثر باید انواع ریز و درشت مغذی ها را به همراه داشته باشید. کاهش بیش از حد مصرف کربوهیدرات و چربی باعث عدم تعادل سیستم داخلی می شود، بنابراین این امر باعث کاهش کارایی برنامه کاهش وزن می شود.

میزان پروتئینی که باید بخورید با عوامل مختلفی از جمله سن، جنسیت، اندازه بدن و سطح فعالیت مرتبط است. هنگام تلاش برای کاهش وزن و عضله سازی نباید بیش از ۱ تا ۱.۵ گرم پروتئین به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در روز مصرف کنید.

آب فراوان بنوشید

هنگام پیروی از رژیم غذایی با پروتئین بالا باید مصرف آب خود را نیز افزایش دهید. آب دفع سموم و اسیدهای آمینه اضافی از بدن را برای کلیه آسان می کند، همچنین مصرف بیش از حد پروتئین باعث کمبود آب بدن می شود که می تواند منجر به یبوست، سردرد و حالت تهوع شود. هنگام گرفتن رژیم پر پروتئین حداقل باید ۳ لیتر آب بنوشید.

انتخاب های درستی داشته باشید

چندین ماده غذایی غنی از پروتئین هستند، اما همه انواع حاوی پروتئین یکسان نیستند. محصولات غذایی حیوانی مانند گوشت و مرغ به عنوان یک منبع کامل پروتئین در نظر گرفته می شوند، اما چربی زیادی هم دارند. مصرف بیش از حد چربی تهدید جدی برای کلیه ها محسوب می شود، بنابراین سعی کنید انواع پروتئین ها را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

 

منبع: بهداشت نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها