|
کدخبر: 167926

فواید و عوارض گیاه میخک

خواص میخک برای بدن بسیار هست و کمک به دستگاه گوارش می‌کند. همچنین برای درمان سرطان نیز مفید است. در زمان دندان درد نیز از میخک غافل نشوید که تأثیر خوبی بر کاهش درد دارد.

سبک زندگی فواید و عوارض گیاه میخک

میخک گیاهی پرکاربرد در زمان قدیم بوده است و امروزه نیز در صنایع دارویی و غذایی کاربرد بسیاری دارد. اگر جز علاقه‌مندان به این گیاه هستید، این مطلب را از دست ندهید. خواص این گیاه در یک جمله و دو جمله خلاصه نمی‌شود و در ادامه تنها خواص مهم این گیاه را برای شما خواهیم گفت.

خواستگاه میخک کجاست؟

میخک در کشور اندونزی رشد می‌کند و ریشه آن به پاکستان، هند، افریقا هم بر می‌گردد. نخستین کاربرد میخک در غذا هست و به عنوان ادویه استفاده می‌شود. ادویه این گیاه به واسطه خشک‌کردن غنچه درخت میخک به‌دست می‌آید.

جنگ بر سر میخک

جالب بدونید که جنگ‌های زیادی برای این گیاه شکل گرفت. میخک در جزایر ملوک اندونزی رشد می‌کرد و در قرون‌وسطی جنگ‌های زیادی برای تصاحب این جزایر میان ملت‌ها شکل گرفت. در این جنگ‌ها هلندی‌ها برای مدتی طولانی حکومت این جزایر را به‌دست گرفتند. امروز هم میخک، محصول مهمی برای تجارت جهانی است.

خواص میخک

میخک سرشار از کربوهیدرات، انرژی، فیبر، پروتئین، پتاسیم، کلسیم، سدیم، منیزیم، ویتامین‌ E، فولات، نیاسین و مواد دیگری مثل فسفر، آهن، روی، ویتامین C، تیامین، ریبوفلاوین، ویتامین A و ویتامین K هست. فواید بسیاری برای این ادویه ذکر شده است که در ادامه با آنها آشنا می‌شویم.

هضم بهتر غذا

میخک عملکرد دستگاه گوارش را آسان می‌کند و به کاهش سوءهاضمه، نفخ شکم، ورم معده و حالت تهوع نیز کمک می‌کند. برای درمان اسهال نیز میخک را توصیه می‌کنند.

ضد میکروبی عالی

میخک‌ خواص ضدمیکروبی دارد و برای از بین بردن عوامل بیماری‌زا عالی هست. حتی به میکروب عامل وبا هم رحم نمی‌کند.

مبارزه با سرطان

میخک نبرد خوبی با سرطان نیز خواهد داشت و در بهبود سرطان ریه تأثیرگذار هست. همچنین خواص ضد تومور نیز دارد. میخک ماده‌ای به نام اوژنول دارد که با سرطان دهانه رحم و سینه مبارزه می‌کند.

کنترل دیابت

برای دیابتی‌ها هم توصیه می‌شود، به این علت که میخک موجب تحریک ترشح انسولین می‌شود و سطح قند خون در بدن را کنترل کند.

تقویت ایمنی بدن

میخک ایمنی بدن را با افزایش گلبول‌های سفید تقویت می‌کند و عامل پیشگیری در ابتلا به بیماری‌های مختلف هست.

خواص ضدالتهابی

میخک التهاب بدن را کاهش می‌دهد و در تسکین دردهایی مثل دندان‌درد و سر درد توصیه می‌شود.

چربی سوزی میخک

افزودن میخک به رژیم غذایی منجر به چربی سوزی در بدن می‌شود و برای کاهش وزن مفید هست.

عوارض میخک

هیچ داروی گیاهی و شیمیایی بدون عوارض نیست. در خصوص عوارض میخک باید در زمان استفاده به چند نکته توجه کرد. به طور مثال نباید روغن میخک را به صورت مستقیم استفاده کرد. روغن میخک غلیظ است و باید با روغن‌زیتون یا آب تقطیر شود. روغن این گیاه ممکن همراه با حساسیت پوستی، ایجاد آزردگی در چشم‌ها و تنفس نیز باشد. روغن میخک را نباید به صورت خوراکی مصرف کرد و مصرف خوراکی آن همراه با عواقب متعددی مثل رفتن به حالت اغما، نارسایی کبد، بروز مشکلاتی در انعقاد خون و… هست.

سیگار میخک خطرناک‌تر از سیگارهای رایج

در اندونزی مردم میخک را در قالب سیگار نیز مصرف می‌کنند. به سیگارهای بزرگ میخکی، کرِتِک (kreteks) می‌گویند. این سیگارها ضرری به مراتب بیشتر از سیگارهای رایج دارند. میزان نیکوتین، کربن‌مونوکسید و انگمی که از این سیگارها وارد بدن می‌شود، از سیگارهای معمولی بیشتر است.

توصیه‌های طب سنتی برای مصرف میخک

میخک بسیار گرم است و بنابراین برای گرم‌مزاجان مناسب نیست. در طب سنتی توصیه می‌شود، ۱۵ عدد گل میخک را با یک قاشق غذاخوری عسل ترکیب کنید و بعد از ۱۵ دقیقه پیش از هر وعده غذایی برای بهبود و تحریک هضم غذا مصرف کنید. این ترکیب به درمان زخم معده و فشارخون بالا کمک می‌کند. همچنین روغن گل میخک نیز برای درمان جوش مؤثر است، یک قاشق از آن را روی جوش خود بریزید. همچنین برای تهیه چای یا دم کرده میخک مقدر ۱۰ گرم میخک را با یک لیتر آب جوش مخلوط کرده و به مدت ۵ دقیقه دم‌ کنید.

ارزش غذایی میخک

یک قاشق چای‌خوری یا ۲ گرم میخک حاوی ۲۱ کالری، ۱ گرم کربوهیدرات و ۱ گرم فیبر هست.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها