|
کدخبر: 166529

تاثیر مثبت یک دارو بر عفونت ریه بیماران کرونایی

پژوهشگران امریکایی با کمک یک داروی ضد ویروس توانستند میزان عفونت را در ریه همسترهای مبتلا به کروناویروس کاهش دهند.

سبک زندگی تاثیر مثبت یک دارو بر عفونت ریه بیماران کرونایی

پژوهش جدیدی که در "موسسه ملی سلامت"(NIH) امریکا انجام شده است، نشان می‌دهد که داروی ضد ویروس موسوم به "MK-۴۴۸۲" به طور قابل توجهی، میزان ویروس و آسیب ناشی از بیماری را در ریه همسترهای مبتلا به کروناویروس کاهش می‌دهد. MK-۴۴۸۲ که به صورت خوراکی مصرف می‌شود، اکنون در مرحله آزمایش‌های بالینی انسانی قرار دارد. "رمدسیویر"(Remdesivir) نیز یک داروی ضد ویروس است که "سازمان غذا و داروی امریکا"(FDA) آن را برای استفاده در برابر کروناویروس تایید کرده اما کاربرد آن در درجه اول به تنظیمات بالینی محدود می‌شود.

دانشمندان دریافتند که درمان با MK-۴۴۸۲ در صورتی که ۱۲ ساعت پیش یا ۱۲ ساعت پس از آلوده شدن همسترها به کروناویروس صورت بگیرد، موثر است. داده‌های این پژوهش نشان می‌دهند که MK-۴۴۸۲ را می‌توان به تنهایی و یا به همراه داروهای دیگر برای درمان کروناویروس به کار برد.

این گروه پژوهشی در سال گذشته، نمونه‌ای از همستر را برای تقلید از ابتلا به کروناویروس و بیماری خفیف انسان ایجاد کردند. پژوهشگران در بررسی‌های اخیر خود با "دانشگاه پلیموث"(University of Plymouth) انگلستان همکاری کردند.

این پروژه، سه گروه همستر را در بر داشت؛ یک گروه پیش از عفونت، یک گروه پس از عفونت و یک گروه کنترل‌شده. پژوهشگران برای دو گروه نخست، MK-۴۴۸۲ را به صورت خوراکی در سه روز و هر ۱۲ ساعت تجویز کردند. در پایان بررسی، حیوانات هر یک از گروه‌ها، ۱۰۰ برابر کمتر از گروه کنترل شده، ویروس عفونی در ریه‌های خود داشتند. ضایعات ریه‌های حیوانات دو گروه درمانی، نسبت به گروه کنترل‌شده، به صورت قابل توجهی کمتر بود.

پژوهشگران در این پروژه، دوزهای درمانی MK-۴۴۸۲ را براساس آزمایش‌های پیشین صورت گرفته در همسترهای مبتلا به کروناویروس تعیین کردند. این بررسی‌ها نشان داد که MK-۴۴۸۲، در متوقف کردن تکثیر ویروس موثر است.

پژوهشگران سعی دارند که MK-۴۴۸۲ را به عنوان یک درمان بالقوه برای کووید-۱۹ ارزیابی کنند و توسعه بدهند. این دارو اکنون در فاز دوم و سوم بررسی‌های بالینی انسانی قرار دارد.

این پژوهش، در مجله "Nature Communications" به چاپ رسید.

 

 

منبع: ايسنا

ارسال نظر