|
کدخبر: 154801

قهوه ۲۶ میلیون تومانی از مدفوع این گربه ساخته می شود

دانه‌های قهوه پس از حدود یک روز و نیم گردش در دستگاه گوارش زباد نخلی آسیایی، عطر و طعم خاصی به خود می‌گیرند.

سبک زندگی قهوه ۲۶ میلیون تومانی از مدفوع این گربه ساخته می شود

قهوه کوپی لواک از دانه‌های قهوه قرمز وحشی به دست می‌آید به شرطی که از دستگاه گوارش حیوانی به نام Asian Palm Civet  بگذرد. مدفوع این حیوان با نام زَبّادان به عنوان گران‌ترین قهوه جهان به فروش می‌رسد. هر کیلو از این قهوه هزار یورو یا (۲۶ میلیون تومان) قیمت دارد.

باد نخلی آسیایی علاقه عجیبی به قهوه دارد. دانه‌های قهوه قرمز که در اندونزی و فیلیپین رشد می‌کند در ابتدا توسط این حیوان خورده می‌شود و دانه اصلی قهوه هضم نشده و به صورت مدفوع خارج می‌شود.

قهوه-لواک

این دانه‌ها پس از حدود یک روز و نیم گردش در دستگاه گوارش زباد نخلی آسیایی، عطر و طعم خاصی به خود می‌گیرند. دانه‌های خارج شده از بدن حیوان بعد از جمع‌آوری کاملا شسته می‌شود، سپس با نور خورشید خشک شده و برشته می‌شوند. پس از اینکه دانه‌ها دم کشیدند، حاصل کار یک قهوه بسیار معطر و خوشبو خواهدبود.

زَبّاد یا گربه زباد پستانداری گوشت‌خوار از خانواده زبادان است. پراکندگی اعضای این خانواده آفریقا و ماداگاسکار، اسپانیا و فرانسه، خاور نزدیک، شبه جزیره عربستان، هند و آسیای جنوب شرقی تا بورنئو و فیلیپین را در بر می‌گیرد. نام انگلیسی آن یعنی civet از واژه شرقی «زباد» گرفته شده‌است. برخی نام زباد را فارسی، برخی عربی و برخی حبشی دانسته‌اند.

تاریخی که باز هم بوی استعمار می دهد

داستان اکتشاف قهوه  کوپی لواک به تاریخ استعمار اروپا باز می گردد. وقتی اسپانیا، پرتغال، انگلستان و هلند دامنه مستعمرات خود را در کشورهای آسیایی گسترانیدند، تلاش کردند تادر مکان هایی مستقر شوند که غنی و سرشار از منابع طبیعی و زراعی باشد تا بتوانند بهره ی بیشتری از آنها ببرند. هلندی ها اولین وارد کنندگان قهوه بودند که در قرن شانزدهم دانه های آن را در یمن پیدا کردند.

آنها دانه ها را در قرن هفدهم با وجود محدودیت های وضع شده قاچاق می کردند. سپس دانه ها را در سوماترا و جاوه اندونزی که از مستعمرات هلند به شمار می رفتند کاشتند. پس از آن هلندی ها شروع به کاشتن قهوه در زمین های زراعی حاصلخیز اندونزی کردند.

آنها تعدادی از ساکنان محلی را به کار گرفتند تا در مقابل اندک دستمزدی قهوه ها را عمل بیاورند. کشاورزان فقیر به دلیل قیمت بالای قهوه ای که خود می کاشتند و درآمد بسیار ناچیز قادر به خریدن قهوه نبودند.  پس از مدتی آنها دریافتند که حیوان زباد دانه های قهوه را بی هیچ تغییری دفع می کند.  بنابر این دانه ها را جمع کرده، خشک و برشته کردند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها