|
کدخبر: 142178

علایم عصبی ماندگار در بیماران کرونا

بررسی جدید علائم عصبی مبتلایان به کرونا نشان می‌دهد این بیماری تهدیدی برای سیستم عصبی است و بسیاری از بیماران بستری، تظاهرات عصبی شامل سردرد، سرگیجه، کاهش هوشیاری، مشکل در تمرکز، اختلالات بویایی و چشایی، تشنج، سکته مغزی، ضعف و درد عضلانی دارند.

اگرچه نسبت بیماران کرونایی با علائم عصبی در مقایسه با بیماران تنفسی اندک است، اما با ادامه همه گیری و اینکه ممکن است بخش بزرگ تری از جمعیت جهان تا قبل از دستیابی به واکسن موثر آلوده شوند، تعداد کلی بیماران مبتلا به علایم عصبی می‌تواند زیاد شود.

عوارض عصبی، به ویژه التهاب مغز و سکته مغزی، می‌تواند باعث معلولیت مادام العمر همراه با نیازهای مراقبتی طولانی مدت و افزایش هزینه‌های بهداشتی، اجتماعی و اقتصادی شود.

 حال سوال این است که شایع‌ترین علائم عصبی ماندگار بعد از ابتلا به کووید-۱۹ کدامند؟

بر اساس این گزارش، سردرد یکی از نخستین علائم عصبی کووید-۱۹ است؛ به ویژه اگر علائم دیگری مانند درد، تب و از دست دادن چشایی یا بویایی وجود داشته باشند. حساسیت به نور و سایر علائم چشمی می‌توانند در دوره عفونت حاد کرونا و همچنین در هفته‌های بعد از بهبودی رخ دهند.

تخمین‌ها حاکی از آن است که حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از بیماران به فوتوفوبیا مبتلا می‌شوند، حتی برخی از پژوهشگران دریافتند که این رایج‌ترین علامت چشمی کووید-۱۹ است.

نخستین قدم برای مقابله با عواقب جسمی و عصبی کرونا به خصوص اگر این علائم جدید و شدید باشند، مشاوره با پزشک متخصص است.

در حالی که هنوز توصیه‌های خاصی راجع به مواردی که به طور مستقیم توسط ویروس کرونا ایجاد می‌شود در دسترس نیست، اما ممکن است بتوانند درمان‌های معمول سردرد یا میگرن و همچنین گزینه هایی برای درمان حساسیت به نور مانند عینک‌های مخصوص و سایر اصلاحات سبک زندگی شامل نوشیدن آب، انجام حرکات کششی و تنفسی عمیق، روش‌های تمرکز ذهن و حواس و هم چنین وعده‌های غذایی سالم را پیشنهاد دهند.

بررسی به موقع مایع مغزی نخاعی و مدیریت مناسب عوارض عصبی مرتبط با عفونت ممکن است کلید بهبود پیش آگهی بیماران در موارد جدی مانند سکته و التهاب مغز و مننژیت (التهاب پرده‌های محافظتی مغز) باشد. از آنجای که دانش در مورد نتیجه طولانی مدت علائم عصبی کووید-۱۹ محدود است، لازم است مطالعات دقیق بالینی، تشخیصی و اپیدمیولوژیکی برای کمک به تعریف علائم و بار بیماری عصبی انجام شود.

این گزارش می‌افزاید: علائم عصبی کووید-۱۹ مانند سردردهای شدید ممکن است مدت‌ها پس از بیماری باقی بماند. اطلاعات کافی در مورد نحوه مدیریت این علائم محدود است، اما پیشنهاد می‌شود در قدم اول به یک پزشک متخصص مراجعه شود. اصلاح سبک زندگی شامل نوشیدن مقدار کافی آب، روش‌های تمرکز ذهن و حواس، تنفس عمیق و مصرف مواد غذایی سالم ممکن است در کنترل و بهبود علائم عصبی مفید باشد.

مجموع مبتلایان به کرونا در کشور به یک میلیون و ۱۲۳ هزار و ۴۷۴ نفر رسید و تاکنون ۶ میلیون و ۷۹۷ هزار و ۴۶۹ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است.

 درحال‌حاضر و بر اساس آخرین تحلیل ها، ۱۲ شهرستان در وضعیت قرمز، ۲۸۸ شهرستان نارنجی و ۱۴۸ شهرستان در وضعیت زرد و شهرستان‌های زرین دشت در استان فارس، بافت در استان کرمان، گمیشان در استان گلستان، آستارا، بندرانزلی، رودسر و تالش در استان گیلان و آمل، بهشهر، رامسر، گلوگاه و نکا در استان مازندران در وضعیت قرمز قرار دارند.

 

منبع: کارگرآنلاین

ارسال نظر